رئیس بانک مرکزی درهمایش شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان در مشهد گفت: مردم مطمئن باشند منابع ارزی و نقدینگی کشور برای حمایت از تولید داخلی به اندازه کافی و تا زمانی که باعث رشد نقدینگی در کشور نشود وجود دارد.

منابع ارزی و نقدینگی  کافی کشور برای حمایت از تولید داخلی

به گزارش قدس آنلاین، همایش شبکه بانکی یاور توانمندسازی اقتصادی نیازمندان با حضور رئیس بانک مرکزی، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، مدیران عامل بانک های کشور، مسئولان استانی و فعالان این حوزه در مشهد برگزار شد.

مدیرکل  کمیته امداد استان خراسان رضوی در این همایش گفت:شبکه بانکی همواره یاور محرومان و نیازمندان در حوزه اشتغال بوده است.
حبیب الله آسوده افزود: برگزاری این جلسه به منطور تشکر از شبکه بانکی خراسان رضوی به عنوان مددکار بانکی اقتصادی است.
وی افزود:تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد تومان از شبکه بانکی به منظور ایجاد اشتغال به مددجویان این استان پرداخت شده است.
آسوده  با بیان اینکه در حال حاضر   ۴۲ هزار طرح اشتغال مربوط به مددجویان کمیته امداد در خراسان رضوی در حال اجرا است،اظهار کرد:الگوی اشتغال کمیته امداد استان در راستای سرمایه گذاری اندک با بهره وری بالا است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی به ۲۰۰ هزار خانواده زیرپوشش کمیته امداد در این استان اشاره و بیان کرد: اعتبارت سالانه این نهاد پنج هزار میلیارد ریال است اما ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل درآمد مددجویان تنها در خراسان رضوی وارد چرخه اقتصادی در استان می‌شود. 

رئیس شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی نیز در این همایش اظهار کرد: بانک های این استان در سال جاری ۶۳ هزار میلیارد افزایش تسهیلات داشته اند.
مونسان ادامه داد: امسال شبکه بانکی خراسان رضوی  ۳۴.۷ نسبت به سال گدشته افزایش رشد تسهیلات داشته است.
وی با بیان اینکه امسال ۵۰ واحد تملیکی بانک های این استان واگذار شده اند، افزود: در سال ۹۷ شبکه بانکی استان ۲۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۲۴۹۰ مددکار کمیته امداد پرداخت  کرده  است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این همایش اظهار کرد:  بالاترین فضیلت در عبادت تلاش برای کسب رزق حلال است.
مرتضی بختیاری با بیان اینکه کسی که با عرق جبین برای روزی حلال تلاش می کند مجاهد در راه خدا است، افزود: براساس برنامه ششم توسعه سالانه باید ۱۰۰ هزار اشتغال توسط دستگاه‌های حمایتی در کشور باید ایجاد شود که ۷۰ هزار اشتغال از این تعداد سهم کمیته امداد و ۳۰ هزارفرصت سهم بهزیستی است و اعتبارات تبصره ۱۶ امسال برای اشتغال توسط دستگاه‌های حمایتی معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال است که از این میزان ۳۵ هزار میلیارد ریال سهم کمیته امداد و  ۱۵ هزار میلیارد ریال سهم بهزیستی است.
وی ادامه داد: شبکه بانکی به عنوان مددکار اقتصادی محرومان شایسته قدر دانی و تقدیر است زیرا این تسهیلات و ایجاد اشتغال باعث احیای زندگی های زیادی شده است.
بختیاری با بیان اینکه ۷۰ هزار دانشجو و ۳۵۰ هزار دانش آموز مددجوی در کمیته امداد وجود دارد، بیان داشت: پرداخت تسهیلات از سوی شبکه بانکی  باعث رشد کارآفرینی و اشتغال در کشور شده است.
وی با بیان اینکه تولید و کسب و کار خانگی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سال ۹۷ کمیته امداد ۱۴۸ هزار اشتغال ایجاد کرده است و  امسال تاکنون ۹۲ هزار شغل با ۲۲۵۰ میلیارد تومان ایجاد کرده است و  اشتغال روستایی نیز  ۳۰ هزار در کمیته امداد بوده است. همچنین  در حال حاضر75هزار طرح اشتغال منتظر دریافت
  ۲۲۵۶ میلیارد  ریال تسهیلات از سوی شبکه بانکی کشور هستند که انتظار می رود شبکه بانکی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. 
بختیاری ادامه داد: امسال بناداریم ۲۰۵ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم و  ریل گذاری خوبی برای ایجاد اشتغال در این کمیته شده است.
بختیاری با بیان اینکه در سال  رونق تولید باید به طور ویژه از ایجاد اشتغال حمایت کرد،   افزود:برای مقوله توانمند سازی که در حکم رئیس کمیته امداد از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شد سه رکن تعریف شده است که رکن اول ان اشتغال، رکن دوم مسکن و رکن سوم پیوست فرهنگی در فعالیت ها است.

استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: مدیریت  آشفتگی بازار ارز کار بسیار سختی است که بانک مرکزی تاحدودی به این بازار ثبات بخشیده است.

علیرضارزم حسینی با بیان اینکه ۱.۵ میلیون حاشیه نشین در مشهد وجود دارد، افزود: وام های خرد کمتر معوق شده است و از طرفی باعث ایجاد اشتغال های زیاد می شوند.
وی اظهار کرد: معین های اقتصادمقاومتی این استان که مسئولیت توانمندسازی محلات و روستاها را ابرعهده دارند  آسیب های اجتماعی را کاهش خواهند داد.
رزم حسینی ادامه داد: خراسان رضوی استانی پولدار است و باید زمینه جذب سپرده های مردمی فراهم شود.
وی با بیان اینکه همدلی مسئولان خراسان رضوی در شرایط کنونی بی نظیر است،افزود: در حوادث اخیر این همدلی آثار خود را نشان داد و کوچکترین ناامنی و خسارتی به بیت المال صورت نگرفت.
وی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال و کار افرینی برای همه اقشار  استان فرش قرمز پهن کرده ایم و از هرگونه ایده در این زمینه استقبال خواهیم کرد.
رئیس بانک مرکزی نیز این همایش اظهار کرد: از اینکه امروز در این همایش حضور دارم بسیار خوشحال هستم.
عبدالناصرهمتی با بیان اینکه دشمن در صدد ایجاد فشار به کشور و مردم است،افزود: اقداماتی که در رابطه با ایجاد اشتغال از سوی کمیته امداد خراسان رضوی انجام شده است روحیه بخش است.
وی افزود: من مطمئن هستم مردم در این جنگ بی سابقه اقتصادی  که دشمن ایجاد کرده است پیروز خواهند شد .
همتی ادامه داد:طبق قولی که به مردم داده بودیم ثبات را  به بازار ارز برخواهیم گرداند و دشمن در این زمینه نخواهد توانست اقدامی انجام دهد.
وی اظهار کرد:نقش کمیته امداد در ایجاد اشتغال  و توانمندسازی بسیار خوب و شایسته تقدیر است.
همتی  بیان این موضوع که تمام پروژه‌های بزرگی که در کشور انجام شده، توسط سیستم بانکی رونق گرفته اند، افزود:  ۶۶هزار میلیارد ریال تسهیلات  از سال ۹۶  به مددجویان کمیته امداد پرداخت شده است که این موضوع باعث خارج شدن  ۸۳هزار مددجو از پوشش کمیته امداد شده است. 

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به این موضوع که سقف کارفرمایی برای ایجاد اشتغال برای 10 نفر را 500 میلیون تومان  اعلام کرده‌ایم، گفت: وظیفه بانک مرکزی همراهی و کمک کردن است و بنا نداریم مانع ایجاد کنیم.

همتی افزود: خوشبین هستم که نتیجه  تحریم‌های دشمن  چیزی جز رشد تولید ملی و بالا رفتن عظمت کشور و قدرتش در منطقه و جهان نیست.

وی اشتغال را امری مهم در کشور عنوان  و خاطرنشان کرد:  نمی‌توان شاهد بود که 40 درصد جمعیت کشور سهم اندکی از درآمد و هزینه کشور را داشته باشند و 20 درصد کشور که دو دهک بالای کشور هستند 50 درصد درآمد کشور را در دست داشته باشند.

وی با بیان  اینکه اطمینان را به مردم می دهم که منابع ارزی و نقدینگی کشور برای حمایت از تولید به اندازه کافی و تا زمانی که باعث رشد نقدینگی در کشور نشود وجود دارد،افزود: برای توسعه پایدار باید ایجاد اشتغال مورد توجه و تاکید قرار بگیرد. از طرفی سیستم بانکی در کشور بنانبوده است به سمت اجرای  پروژه و طرح های اجرایی برود زیرا باید بازار سرمایه این کار را انجام دهد اما به هردلیلی در حال حاضر کشور ما بانک محور شده است و ۸۴ درصد تامین مالی توسط سیستم بانکی صورت می گیرد. متاسفانه به همین دلیل در پروژه های بزرگ تخلفات و معوقات بزرگ ایجاد می شود که بعضا باعث بدبینی در بین مردم نسبت به شبکه بانکی شده است.
همتی افزود: از طرفی شبکه بانکی در سال جاری اقدامات ارزنده ای انجام داده است که بعضا مورد چشم پوشی قرار گرفته است به طوری که ۳۰ هزار میلیارد تعهد برای وام ازدواج و پرداخت  ۵هزار وام قرض الحسنه برای سیل زدگان از جمله این موارد می باشد. . 
وی ادامه داد: کمیته امداد در هر زمانی که اعلام نیاز برای افزایش تسهیلات و منابع کند شبکه بانکی امادگی مساعدت و همکاری را دارد.
همتی افزود: تجارت خارجی کشور مورد توجه قرار گرفته است و سامان بخشی  به این حوزه صورت گرفته است.از طرفی  جریان تامین کالای اساسی و نیاز مواد کارخانه ها به صورت روان در حال انجام است و در شرایط فعلی عرضه ارز نیمایی بر تقاضا پیشی گرفته است .

همتی بااشاره به اینکه بالارفتن نرخ ارز باعث فشار به طبقه متوسط و ضعیف کشور شده است، افزود:  به منظور حمایت از تولید داخلی واردات کشور عملا متوقف شده است و در شرایط فعلی باید جلو قاچاق  کالا نیز گرفته شود . همچنین در حال حاضر روند تولید کشور بسیار خوب شده است و شاخص ها نشان دهنده رشد تولید است . تمام تلاش سیستم بانکی به منظور رونق تولید در حال انجام است  و یکی از برنامه ها طرح گام که یک روش برای تامین زنجیره تولید بدون نیاز به نقدینگی است می باشد . همچنین تخصیص بخشی از تسهیلات به طرح های پیشران ازجمله بخش های کشاورزی،نفت ،راه و شهرسازی در حال برنامه ریزی است. 

در پایان این همایش  به طور ویژه از  همتی رئیس بانک مرکزی  و  همچنین رزم حسینی به دلیل توجه به ایجاد اشتغال  تجلیل شد. همچنین   ازرسولیان معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی،سنجری مدیرکل اداره کار خراسان رضوی و به ترتیب از بانک ملی خراسان رضوی به عنوان بانک برتر و اول در حوزه کمک به ایجاد اشتغال مددجویان ،صندوق امدادولایت،بانک ملت،بانک کشاورزی،بانک صادرات،بانک تجارت ،بانک رفاه کارگران ،بانک سپه،توسعه تعاون،صندوق قرض الحسنه مهر ایران،پست بانک،بانک مسکن،صندوق کار آفرینی امید،صندوق قرض الحسنه رسالت ،بانک پارسیان،بانک سامان و بانک اقتصاد نوین تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.