۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 693121

خوزستان- قانون شکنی ها برای بالا رفتن برج و ساختمان در اهواز باعث چهره درهم و زشت شهری که زمانی از زیباترین شهرهای خاورمیانه بوده شده است.

میلیارد نشین های فقیر

قدس آنلاین- طیبه قاسمی؛ هر طرف کلانشهر اهواز سرک بکشید یا پای حرفهای ساکنان مناطق مختلف بنشینید به راحتی پی به قانون شکنی ها برای بالا رفتن برج و ساختمان های این شهر می شوید که اگر راهکارهای کارشناسی برای مقابله با آن بررسی نشود گرفتار شدن آدمهای بیشتری در معضلات را به همراه دارد و چهره درهم و زشت شهری که زمانی از زیباترین شهرهای خاورمیانه بوده است.

در  اسلام آباد، گاومیش آباد و مشعلی... ، خانه ها بدون هیچ اصول زیبا سازی شهری مثل قارچ بالا می روند هر کدام به یک شکل، شهرداری به بهانه ساخت غیر مجاز اهمیتی به وضعیت مناطق نمی دهد و از طرفی تلاشی برای جلوگیری از این ساخت و سازهای غیر مجاز هم نیست.

یکی از ساکنین اسلام آباد غربی خانه ای را نشانم می دهد که چند زن دم در نشسته اند، او مدعیست: شهرداری اگر بخواهد هم نمی تواند جلوی این ساخت و سازها را بگیرد، همین ابتدای سال ماموران شهرداری برای خراب کردن همین ساختمان که شبانه و غیر مجازبالا رفته بود به منطقه آمدند، شلوغ کاری و کتک کاری باعث مجروح شدن چند  نفر شد و حالا هم می بینید.

این موضوع مختص جنوب شهر نیست، منطقه ی کیان پارس که بالای شهر اهواز حساب می شود نیز با وجود قیمت های سرسام آور در ساخت ساز شهری اصول خاصی را رعایت نکرده اند، فقط به جای کتک کاری اینجاپای پول به میان است، هرچقدر پولدارتر، ساختمانها بلندتر و تعرض به خیابان ها و کوچه ها بیشتر است، در حالیکه در تمام کشورهای دنیا و حتی خاورمیانه برای برج سازی مسائلی چون جهت وزش باد، نورگیری ساختمان، سیستم فاضلاب، مهم است در اهواز یک برج 8طبقه 44 واحدی روی سیستم فاضلابی ساخته می شود که پیش از این پاسخ گوی یک واحد ویلایی بوده.

مصوبه ها اجرایی نمی شود

با وجود تصویب رعایت مراحل سه‌گانه (نیاز شهر، پهنه‌های مجاز، گارانتی بهره‌برداری از برج) از سوی شهرداری‌ها و مالک متقاضی بلندمرتبه‌سازی توسط شورای‌عالی شهرسازی، برج‌سازی بدون رعایت این چارچوب در حال انجام‌ است ساختمانهایی که روبروی هم بالا می روند تا هم نور و هم جریان هوا را از یکدیگر بگیرند، ساکن یکی از این واحدهای میلیاردی می گوید: بودن خورشید برای ما فرقی ندارد در این خانه ها به دلیل کور شدن پنجره توسط ساختمان روبرو همیشه شب است بچه هایم کلافه اند و دلگیر، احساس می کنم افسردگی گرفته اند.

فاکتورهایی که سازندگان فاکتور می گیرند

از سویی مواردی چون دسترسی به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، مخاطرات زمینی، اراضی سبز، خطوط قرمز زیست محیطی چهار فاکتوری است که می‌تواند مرز محدوده‌های مجاز و ممنوعه برای ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در هر شهری را تعیین کند اما در مناطق عیان نشین، اکثر بساز بفروش ها این موارد را با لابی یا پرداخت هزینه حل کرده اند اگر به میدان قوری و ساخت و ساز های اطرافش سر بزنید برج های آنچنانی را می بینید که اراضی سبز را از بین برده اند، حریم کارون را شکسته اند با یک باران شرایط نرمال را از دست می دهند اما تمام این موارد نه تنها از قیمت آنها کم نمی کند بلکه به دلیل تازه ساز بودن به راحتی با قیمت های بالا خرید و فروش می شوند.

مهدیس منطقه ای است که تا ماهها قبل میان کارون و اهواز معلق بود در ابتدای ساخت و ساز آنقدر شرایط معلوم الحالی داشت که کمتر کسی به فکر تهیه مسکن در آن می افتاد اما فقط به دلیل افزایش نرخ توسط دلالان عده ای را وسوسه به سرمایه گذاری کرد حالا مردمی در این منطقه ساکنند که تابستان روزهای بسیاری را با بی آبی و زمستان آبگرفتگی منازل می گذرانند چون ابتدایی ترین اصول ساخت در آن رعایت نشده.

حریم های شکسته شده

ساخت برج در مکان‌هایی که باعث «انحصار استفاده از مناظر طبیعی شهر» می‌شود ممنوع است اما سه برج معروف و بلند که اتفاقا دید بسیاری از مناظر شهری چون چندین پل، آرامگاه علی بن مهزیار، کارون و .. را در این کلانشهر گرفته اند سالهای زیادی تابلوی در حال ساخت کنار آنها خاک می خورد، اما نه دل خراب شدن آنها هست و نه یارای پایان کارشان، شهروندان زیادی سالها می روند و می آیند تا ببینند پایان این غول برج ها به کجا می رسد.

قرارگرفتن در مسیرهای آبی هم که سالهاست قانونی است که زیر پاگذاشته شده و این را می توانید از تابلوهای "حریم بستر رودخانه" که چسبیده به دیوار مجتمع ها، بیمارستانهاو ..است به عینه ببینید.

اینجا اهواز پر از ساختمان هایی است که سالها به طور غیرقانونی بالا رفته و متاسفانه تخریب آنها بار اقتصادی زیادی بر دوش شهر می گذارد و از طرفی زیر پا گذاشتن اصول اولیه ساختمان سازی برای ساکنان آن باعث مشکلات عدیده ای شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.