این روزها گناباد نیز مانند سایر شهرهای کشور درگیر کرونا است؛ اما یکی دو حرکت ابتکاری در این شهرستان برای مقابله با کرونا تشکیل شده که یکی از آنها تشکیل کمپین بچه‌های دهه ۶۰ است.

تشکیل «کمپین بچه‌های دهه ۶۰» برای مقابله با کرونا / کارگاه‌های خاک‌خورده گناباد به چرخه تولید بازگشتند

به گزارش قدس آنلاین، در این روزها می توان گفت موضوع اصلی کشور مبازره با ویروس کرونا و شکست دادن آن است و  تمام دستگاه‌ها و نهادهای مردمی به نوعی درگیر آن شده‌اند.

در این ایام شاید ویروس کرونا استرسی برای مردم ایجاد کرده و دیگر شاهد فضای شاد دم عید نیستیم و خیابان‌ها آن گرمی سال‌های دیگر را ندارد اما از یک زاویه دیگر نیز می‌توان به آن نگاه کرد و آن حس همکاری و همدلی است که در بین مردم برای شکست کرونا ایجاد شده است.

وقتی به نقاط مختلف شهر گناباد نگاه می‌کنید تمام آن یک کارگاه شده برای تولید و کمک در راستای اهداف ستاد مدیریت بحران به سمت قصبه شهر گناباد که می‌روید هیئت ابوالفضلی شهر را می‌بینید که بانوان گناباد در هیئت جمع شده‌اند و به صورت داوطلبانه در حال درست کردن ماسک هستند.

به سمت شهرک صنعتی که می‌روید خط‌های تولیدی می‌بینید که خاک می‌خورده و امروز دارند مواد ضد عفونی تولید می‌کنند تا این مشکل را در شهر برطرف کنند.

سری به روستاها می‌زنیم؛ در ابتدای روستا بچه‌های بسیجی را می‌بینید که با شور و حال خدمت، ایستگاه تب‌سنجی و ضدعفونی برای ورود به روستا برپا کرده‌اند و داخل روستا که می‌شوید خیرینی را می‌بینی که بسته‌های بهداشتی را درست کرده‌اند و در بین سالمندان توزیع و آموزش می‌دهند.

سری به فضای مجازی شهرستان که می‌زنیم در همان نگاه اول رسانه‌ها شما را جذب می‌کنند؛ جایی که خبرنگاران در کنار پرستاران در خط مقدم در حال انتشار و آموزش شهروندان و اطلاع رسانی‌های لازم در زمینه کرونا هستند و در شرایطی که همه باید در خانه باشند بچه‌های خبرنگار در حال تهیه گزارش هستند.

اما در گناباد یک گروه هستند که توانسته‌اند نگاه همه را جلب کنند و آن هم کمپین «بچه‌های دهه ۶۰» است که فعال‌اند و از تهیه مواد ضدعفونی گرفته تا فعالیت‌های دیگر در حال فعالیت هستند.

این بچه‌ها که امروز وارد گود شده‌اند در کنار شهرداری گناباد کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم را ساماندهی می‌کنند و شب از ساعت ۲۱ به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و شروع به ضدعفونی شهر می‌کنند.

اساتید دانشگاه و وکلا هم بیکار ننشسته‌اند، روز گذشته تعدادی از وکلای گناباد طی نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی این شهر اعلام کرده‌اند کمک‌های نقدی و غیرنقدی به خانواده‌های نیازمند خواهند کرد و در سال ۹۹ تمامی کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده‌اند می‌توانند از خدمات رایگان مشاوره آنها استفاده کنند.

استاد دانشگاهی را دیدم در فضای مجازی که گروهی تشکیل داده و از مردم خواسته تا بجای پنجشنبه آخر سال که مردم می‌خواهند در آرامستان‌ها حضور پیدا کنند تصویر اموات خود را بفرستند تا به صورت مجازی برای آنها فاتحه‌ای خوانده شود.

هیئت‌های مذهبی در تصور همه برگزاری مراسمات سینه زنی و مولودی بوده ولی این روزها مردم گناباد کارکردهای دیگری از هیئت‌های مذهبی می‌بینند جایی که هر شب یک هیئت مذهبی در جلو شهرداری حاضر می‌شود و هرکاری بچه‌های شهرداری در ضد عفونی داشته باشند انجام می‌دهند.

خوشبختانه مردم دارند به اهمیت موضوع  پی میبرند تا جایی که در کمال احترام با اقوام تماس می‌گیرند و از عدم پذیرش مهمان عذرخواهی می‌کنند و حتی در روستاها مهمان‌ها و یا همشهریان مقیم شهرهای دیگر را با کمال احترام برمی‌گردانند.

گناباد شرایط ویژه‌ای شاید نسبت دیگر شهرهای کشور دارد؛ این شهر دومین شهر سالمند است و اگر نتوانیم کرونا را مدیریت کنیم شرایط بحرانی خواهیم داشت و شاهد آمار فوتی‌های بالایی خواهیم بود؛ از این رو باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود تا جایی که اعضای شورای  شهر گناباد از مدیرکل بهزیستی و کمیته امداد درخواست کرده‌اند نگاه ویژه تری به گناباد داشته باشند.

خوشبختانه روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد اعلام کرد ۱۰ نفر از بیماران کرونایی گناباد مرخص شده‌اند و در بین خبرهای منفی این روزها این خبر حس خاصی به مردم منتقل کرد.

سری به داروخانه‌ها می‌زنیم؛ همچنان کمبود ماسک و دستکش مشهود است و شاهد آن هستیم پاکبان‌های عزیز که در معرض خطر هم هستند بدون دستکش و ماسک فعالیت می‌کنند البته این نکته هم وجود دارد که براساس یک آمار اعلام شده در روز به ۲۰ هزار ماسک برای گروه‌های پرخطر در گناباد نیاز است.

حامد قربانی فرماندار گناباد روز گذشته از ایجاد محدودیت جهت ورود به گناباد گفت و در دیدار با اتاق اصناف هم از کمک‌هایی به کسبه‌ای که مغازه‌های خود را ببندند خبر داد.

وی در مذاکره با صاحب یکی از بزرگترین پاساژهای گناباد موافقت بخشش یک ماه اجاره را گرفت که این خود به خلوت کردن هسته مرکزی شهر گناباد کمک خواهد کرد.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب امام جمعه گناباد نیز از ایستگاه‌های ورودی گناباد و خط‌های تولید مواد ضدعفونی و مراکز تولید ماسک در گناباد بازدید و کرد و از صاحبان مغازه‌ها، صاحبخانه‌ها و از تمامی مردم گناباد درخواست کرد انفاق را پیشه خود کنند و دست هم نوعان خود را در این شرایط بگیرند.

محمد صفایی منتخب مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی نیز طی پیام از مسئولین خواست تصمیمات خردمندانه خود را با جدیت پیگیری کنند و بدانند مردم و دیگر مسئولین در کنار آنها خواهند بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.