رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: قیمت خرید تضمینی یک کیلو گندم زیر ۵هزار تومان، کلزا زیر ۱۰هزار تومان و چغندر قند زیر ۸۰۰تومان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

گندم زیر ۵هزار تومان صرفه اقتصادی ندارد /شورای اقتصاد در اعلام نرخ خرید تضمینی تعلل نکند

محمد رضا اورانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: نیاز  سالانه خراسان رضوی به کود اوره  بین ۱۳۰تا ۱۴۵ هزارتن است .

وی با بیان اینکه قیمت کود اوره نسبت به گذشته تغییر چندانی نداشته است، افزود: اما برای کود های فسفات و پتاس که  وارداتی هستند  ارز ۴۲۰۰ تومانی در برنامه بودجه امسال در نظرگرفته نشده است و به ناچار باید با ارز نیمایی که قیمتی حداقل ۵ برابر ارز ۴۲۰۰ تومانی دارند به کشور وارد شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: قیمت کودهای وارداتی فسفات در حال حاضر بین ۴۲۰تا ۴۸۰هزار تومان و قیمت کودهای پتاس نیز بین ۴۸۰تا ۵۴۰هزار تومان است .

اورانی بیان کرد: در حال حاضر قیمت نهاده های تولید نظیر کودهای شیمیایی وارداتی بین ۴تا ۵برابر ، سموم مبارزه با علف هرز و آفت کش ها و بیماری ها نیز بین ۲تا ۳برابر ، ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز بین ۱تا ۳ برابر افزایش یافته است که به طور طبیعی هزینه تولید محصولات کشاورزی را بالا برده  است، از این رو کشاورزان نیز توقع دارند قیمت محصولات آنها از جمله گندم ؛ جو، پنبه، کلزا و سایر محصولات متناسب با افزایش قیمت این نهاده ها و نرخ تورم افزایش داشته باشد.  

وی با اشاره به اینکه  انتظار کشاورزان اجرای صحیح و درست قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی  از سوی دولت است، افزود: طبق این قانون وزارت جهادکشاورزی موظف است قیمت محصولات کشاورزی را متناسب با هزینه تولید برآورد و تا پایان تیرماه هر سال به سازمان برنامه وبودجه و شورای اقتصاد پیشنهاد کند .

اورانی با بیان اینکه شورای اقتصاد 14عضو دارد و وزارت جهادکشاورزی تنها یک عضو ان است ، ادامه داد:  اگرچه این اقدام امسال به موقع از سوی این وزارتخانه انجام و هزینه های افزایشی تولید نیز لحاظ شده است اما هنوز سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد علی رغم مکاتبات مختلف از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین استان های سراسر کشور  به این دو مجموعه، هنوز در آستانه آغاز سال زراعی جدید در این باره تشکیل جلسه نداده اند که این موضوع باعث سردرگمی کشاورزان برای کشت محصول شده است.  

وی تصریح کرد: در سال زراعی ۹۹-۹۸جمع گندم تولید شده توسط کشاورزان خراسان رضوی ۶۸۰هزار تن بود که اگرچه هدف گذاری خرید ما ۶۰۰هزار تن و هدف گذاری وزارتخانه نیز ۴۳۶۴۰۰تن بود اما در نهایت استان  ۴۳۷هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرد  که اگرچه با این اقدام  تکلیف تعریف  شده از سوی وزراتخانه برای خراسان رضوی عملیاتی شد اما تا نقطه هدف گذاری شده  در  استان فاصله زیادی وجود داشت که یکی از دلایل آن  اعلام دیرهنگام قیمت خرید تضمینی گندم بود.

اورانی با بیان اینکه نمی توانم  قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم از سوی وزارت جهادکشاورزی به سازمان برنامه و بودجه را بیان کنم، بیان داشت: قیمت خرید تضمینی  یک کیلو گندم زیر ۵هزار تومان،   کلزا زیر ۱۰هزار تومان و  چغندر قند زیر ۸۰۰تومان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و اگر قیمت های تضمینی با این قیمت ها فاصله زیادی داشته باشند سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در استان کاهش پیدا خواهد کرد و کشاورزان به سمت مشاغل دیگری روی خواهند آورد.   

انتهای پیام/  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.