اهواز- نکته قابل‌تأمل در خوزستان این موضوع است که امسال بارش‌ها در استان خوزستان بسیار خوب بود و ظرفیت ذخیره آب سدها به حداکثر زمان خود رسید اما بااین‌وجود این استان و مردمانش هم چنان با کمبود آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند و لذا نکته همین‌جاست که این استان چه در زمان پرآبی و چه در زمان کم‌آبی مردمانش تشنه هستند!

پایتخت انرژی ایران تشنه مدیریت آب است

قدس آنلاین-گروه استان ها: فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ خوزستان شدیدترین سیل چند دهه خود را به چشم دید و روستاهای بی‌شماری به علت سیلی ویرانگر به زیرآب رفتند این در حالی بود که چند ماه قبل از آن یعنی در مهرماه سال ۱۳۹۷، شهرهای آبادان و خرمشهر شدیدترین تنش‌های آبی چند سال اخیر خود را تجربه کردند و به علت کمبود و شوری شدید آب، بخش عمده‌ای از کشاورزی این دو شهر در آن سال از بین رفت و نخیلات بی‌شماری نابود شدند.

در همین حال مسئولان آب و فاضلاب بابیان اینکه امسال بارندگی‌ها نزدیک به نرمال بوده و مانند سال گذشته نیست اعلام می‌کنند: سال گذشته به دلیل وقوع سیلاب، وضعیت آب بسیار مطلوب بود و کشاورزان توانستند به هر میزان که بخواهند کشت کنند اما امسال شرایط بارندگی متفاوت است و اگر کشاورزان بخواهند مانند سال گذشته کشت داشته باشند ممکن است با مشکل مواجه می‌شویم.

این دوگانگی همیشه به خوزستان ضربه زده است و سیاست‌های کلان اقتصادی استان را با چالش مواجه کرده است. همین اطلاعات متناقض ارائه‌شده از سوی مسئولان متولی حوزه آب باعث می‌شود، برنامه‌ریزی‌ها با چالش مواجه شود.

همین نگاه‌های متناقض مسئولان امر است که خوزستان بااین‌همه ثروت‌های خدادادی را در ردیف اولین استان‌های درگیر بیکاری قرار داده است و استان از داشتن ابتدایی زیرساخت‌های زندگی محروم است.

چالش تأمین آب در روستاها

تأمین آب روستائیان در طی سال‌های گذشته به یکی از چالش‌های این استان تبدیل‌شده به‌گونه‌ای که حالا مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از آن به‌عنوان یک بحران یاد می‌کند.

کیامرث حاجی‌زاده بابیان اینکه در حال حاضر شهرهای شمال شرق خوزستان به‌ویژه روستاهای آن در تنش آبی قرار دارند اظهار می‌کند: روستاهای شهرستان‌های باغملک، رامهرمز، ایذه، بهبهان، رامشیر، امیدیه و مسجدسلیمان ازجمله مناطقی است که کمبود آب دارد.

وی تأکید می‌کند: اگر بحران آب روستایی در خوزستان، مدیریت نشود به یکی از بحران‌های آینده استان تبدیل خواهد شد.

وی اذعان می‌کند: پذیرفتنی نیست که در شرایط خشک‌سالی مردم با مشکل آب شرب روبه‌رو باشند و در سیلاب و بارش بی‌سابقه هم باز با این مشکل مواجه شوند.

پراکندگی روستاها در خوزستان باعث شده منابع آبی، تقسیم و کار آب‌رسانی اندکی دشوار و با هزینه بالاتری انجام شود

وی بابیان اینکه در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۶۷ درصد افزایش ورود آب به سدها گزارش‌شده است یادآور شد: از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ حجمی معادل ۴۲ میلیارد مترمکعب آب وارد استان شده درحالی‌که در سال آبی گذشته این میزان ۹ میلیون مترمکعب بود.

حاجی‌زاده با تأکید بر اینکه نسبت به ۵۰ سال اخیر ۸۳ درصد افزایش ورودی آب به سدهای خوزستان را شاهد بودیم، بیان کرد: باوجود چنین شرایطی کمبود آب قابل‌پذیرش نیست.

وی با اشاره به مشکلات حوزه آب و فاضلاب روستایی در استان گفت: این شرکت مدت‌هاست با این مشکلات درگیر است لذا باید مدیرعامل شرکت آب فاضلاب روستایی با مدیرعامل آب و فاضلاب کشور نشستی داشته باشد و برای برون‌رفت از این وضعیت چاره‌اندیشی کنند.

وضعیت نگران‌کننده

استاندار خوزستان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ روستا و آبادی در خوزستان وجود دارد و این تعداد زیاد روستاها به دلیل گستردگی خوزستان و فراوان بودن میزان آب جاری در استان خوزستان است.

غلامرضا شریعتی می‌گوید: این شرایط به‌واسطه تولید بالا و تأمین امنیت غذایی و تولید ثروت، مطلوب است اما کار خدمات‌رسانی به این تعداد روستا نیز سخت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۷۰۰  روستا در خوزستان دچار تنش آبی هستند اظهار می‌کند: متأسفانه وضعیت این روستاها نگران‌کننده است.

وی بابیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از آب‌های جاری کشور در خوزستان روان است می‌افزاید: استان خوزستان به علت گستردگی و درعین‌حال به علت وجود آب فراوان، دارای روستاهای بسیاری در مناطق مختلف است و پراکندگی روستاها در خوزستان وسیع است.

شریعتی اذعان می‌کند: پراکندگی روستاها در خوزستان باعث شده منابع آبی، تقسیم و کار آب‌رسانی اندکی دشوار و با هزینه بالاتری انجام شود لذا وقتی قرار باشد به روستاهای زیادی آب‌رسانی شود نیاز به هزینه بیشتری است.

وی تأکید می‌کند: اینکه ۷۰۰ روستا در خوزستان دچار تنش آبی باشد برای ما حساس و نگران‌کننده است می افزاید: قبلاً در اهواز آبگیرها در خود کارون بودند، یعنی از کارون آب می‌گرفتیم تصفیه می‌شد و در اختیار مردم قرار می‌گرفت اما در حال حاضر آبی که از کارون می‌آید هم برای تأمین برق، هم برای آب سدها و هم برای کشاورزی استفاده می‌شود، بنابراین آبی که از کارون به شهرها می‌ریزد آب مناسبی نیست پس مجبوریم از بالادست خوزستان لوله کشی کنیم یعنی ۳۰۰ کیلومتر خط لوله کشی، ایستگاه پمپاژ و کارهای دیگری انجام دهیم.

وی اظهار می کند:  معضل دیگری که داریم این است که هر کسی که بخواهد برای احشامش آب تأمین کند براحتی خط لوله را می‌شکند با این کار فشار آب اهواز به یکباره پایین می‌آید.

وی اظهار می کند: اگر بخواهیم برای آبادان و خرمشهر آبرسانی داشته باشیم باید از ‌ام الدبس و کرخه آب ببریم یعنی ۳۰۰ کیلومتر لوله کشی کنیم و لذا هزینه آب در این استان بسیار گران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.