کارشناس بازار کار گفت: دموکرات ها همیشه طرفدار تحریم بوده‌اند، اتفاقا آنها حربه‌های بیشتری از جمهوری‌خواهان علیه کشورهایی شبیه ایران اعمال کرده‌اند که در بحث‌های متعدد حقوق بشری، منطقه‌ای موشکی و هسته‌ای مطرح شده لذا آنها در گذشته با بهانه‌های مختلف بیشتر از جمهوری خواهان علیه ایران اقدامات اساسی انجام داده‌اند.

بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی ما به دلیل بی‌تدبیری و سیاست‌گذاری‌های غلط است/ دموکرات‌های آمریکا همیشه طرفدار تحریم بوده‌اند

حمید حاج اسماعیلی فعال بازار کار و کارگری در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت :انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از آن دسته انتخاباتی است که اصولاً در آن نمی‌توان تا آخرین لحظه مشخص کرد که چه کسی پیروز انتخابات می شود اما شواهد براساس آرای الکترال نشان می‌دهد که آقای جوبایدن در رقیب خود آقای ترامپ پیشی گرفته است. 

وی در ادامه توضیح داد: در خصوص تأثیرگذاری روی کار آمدن هر یک از نامزدهای انتخاباتی آمریکا بر اقتصاد ایران بحث‌های گوناگونی شده است و اما شواهد حاکی از آن است که اگر آقای بایدن روی کار بیاید براساس آنچه خود اشاره کرده که بازگشت به برجام است امید می رود فضادر حد روانی هم که شده به نفع کاهش‌ نرخ ارز و کاهش تورم کنونی باشد. 

کارشناس بازار تصریح نمود: اما نباید فراموش کنیم که تحریم های جدید علیه ایران که به نام آقای ترامپ عنوان می‌شود بر اساس مصوباتی که در مجالس آمریکا اتخاذ گردیده، گرفته شده و رئیس‌جمهور نیز این مصوبات را  اجرایی کرده لذا برداشتن تحریم‌ها کار چندان راحتی نیست. موضوع دوم این است که خود دموکرات‌ها همیشه طرفدار تحریم بوده‌اند، اتفاقا آنها حربه‌های بیشتری از جمهوری‌خواهان علیه کشور هایی شبیه ایران اعمال کرده‌اند که در بحث‌های متعدد حقوق بشری،  منطقه ای موشکی و هسته ای مطرح شده لذا آنها در گذشته  با بهانه‌های مختلف بیشتر از جمهوری خواهان علیه ایران اقدامات اساسی انجام داده‌اند، لذا نباید فکر کنیم با آمدن آقای بایدن تحریم‌ها کاملاً در ایران برداشته می‌شود. 

حمید حاج اسماعیلی بیان داشت: متأسفانه بخش بزرگی از مسائل اقتصادی ایران وابسته به مباحث سیاسی است، از سوی دیگر به دلیل خروج آقای ترامپ از برجام و تهدید های مکرر وی  به نام مذاکره توجه کنید دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ علاقه‌ای برای سخن گفتن یا هر گونه توافق و مذاکره ای با دولت فعلی آمریکا نداشت. به هر حال در سال‌های گذشته بعد از مذاکرات طولانی در موضوع همکاری‌های بین المللی اتفاقی در دولت گذشته با  آمریکا رقم خورد که منجر به برجام شد.

 وی در ادامه تصریح نمود : جمهوری اسلامی ایران با دموکرات‌ها پای میز مذاکره نشست که منجر به توافق برجام شد اما آقای ترامپ این توافق را بر هم زد. به هر حال پیش‌بینی می‌شود اگر دموکرات ها روی کار بیایند ممکن است برای ادامه برجام بین ایران و سیاستمداران آمریکا گام هایی به جلو برداشته شود، به دلیل ایجاد این نقطه امید است که فرق ترامپ و بایدن را در معادلات اقتصادی و سیاسی ایران برجسته شده است. قطعا حتی به صورت روانی یا هیجانی اگر آقای جوبایدن روی کار بیاید شوک مثبتی به اقتصاد ایران وارد می‌ شود، اگر دولت امریکا با واکنش‌های خوب و در عین حال با یک دیپلماسی معقول وارد فاز بازگشت مجدد به برجام شود ممکن است دستاوردهای خوبی برای ایران به دنبال داشته باشد. چون مذاکره‌کنندگان همیشه به دلیل اختلاف مذاکره می‌کند این به معنی داشتن نقطه اشتراکات نیست بلکه تلاش می کند امتیازاتی به هم بدهند و سر مواضعی با هم توافق کنند. 

حمید حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد : به نظر می‌رسد تحریم‌ها سخت تر شده است، به هر حال دموکراتها بخشی از بدنه امریکا هستند و  امریکا قطعاً با ایران به دلایل مختلف دشمنی دارد اما از آنجایی که سابقه مذاکراتی با آمریکایی‌ها در حوزه هسته‌ای داشته‌ایم این موضوع می‌تواند شرایط را برای مذاکرات بعدی هموار کند و این روند می‌تواند روی ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی در ایران تاثیرگذار باشد. 

فعال بازار کارگری گفت : یکی از مشکلاتی که در حوزه بازار کار در اقتصاد کشور داریم بی‌ثباتی در عرصه مسائل اقتصادی و بخش‌های سیاسی است اختلاف نظرها در حوزه سیاسی بین جریان‌های سیاسی به شدت بالاست برای اینکه راه برون رفتی برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنند در حالی که متأسفانه بخشی از مشکلات اقتصادی ما به دلیل مسائل  سیاسی و بخش بزرگی از آن به دلیل بی‌تدبیری و سیاست‌گذاری‌های غلط است. به هر هم در حوزه مدیریتی و سیاست گذاری مطلوب و هم در حوزه سیاسی باید گشایشی ایجاد کنیم تا بعداً به لحاظ تخصصی و فنی بتوانیم مسائل را در ایران حل و فصل کنیم. انتظار می‌رود وزارت امور خارجه و کسانی که دست اندرکار حوزه مدیریت کشور هستند تلاش کنند ثبات اقتصادی و سیاسی را به کشور بازگردانند تا زمینه ساز فعالیت‌های اقتصادی و فعالیت‌های تجاری و بازار کار کشور شوند.

وی در این زمینه تصریح نمود: به تبع آن ظرفیت‌های اشتغال می‌توانند افزایش پیدا کند، شرایط برای سرمایه‌گذاری می‌تواند بهتر شود چون در شرایط بی ثباتی در حوزه مسائل اقتصادی امکان سرمایه‌گذاری از طرف داخل و خارج وجود ندارد این نقطه امیدی است که نباید آن را دست کم گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.