اهواز- آب‌گرفتگی خانه و کاشانه؛ نظاره کردن تلویزیون در میانه اتاق پذیرایی بر روی تیوپ بادی، رانندگی با قایق در میان کوچه و خیابان هرچند در نگاه نخست شوخی به نظر می‌رسد اما واقعیتی تلخ از حال‌وروز شهرهای خوزستان است که از شکنندگی تفاهم‌نامه‌های کاغذی حکایت دارد.

شکنندگی تفاهم‌نامه‌های کاغذی در برابر سیل؛ امیدمردم خوزستان به قرارگاه  سازندگی خاتم‌الانبیاءاست

قدس آنلاین-گروه استان ها:تنها ۵۰ میلی‌متر باران کافی است تا ۷۰ درصد معابر شهری اهواز را به هم بریزد و واژگانی مانند توان، پیش‌بینی و مدیریت شهری و مدریت بحران را به چالش بکشد که باوجود گذشت پنج روز هیچ شخصی نتواند این قائله را جمع کند اما این پرسش را همیشه باقی می‌گذارد که ما چه چیزی را پیش‌بینی کردیم؛ چه تدابیری برای آن اندیشیم و چگونه آن را مدیریت کردیم و اساساً مدیریت بحران قبل از بحران باید شکل بگیرد یا بعد از بحران؟

از خسارت ۵۰۰ واحد مسکونی در اهواز بنا بر اظهارات مسئولان که بگذریم بسیاری از شهروندان سؤال می‌کنند که چرا آب‌گرفتگی سال گذشته درس عبرتی نشد؟

مقصر کیست

وظیفه دفع فاضلاب بر عهده شرکت آب و فاضلاب و دفع آب‌های سطحی وظیفه شهرداری است اما همین موضوع افزون بر یک دهه است که مشکلات رابین این دو سازمان پاس می‌دهد.

در این چهار روز بارندگی هر سازمان علتی برای مقصر ندانستن خودش پیداکرده است یکی توان مالی ندارد و دیگری متولی اصلی را خودش نمی‌داند.

سال گذشته نیز آب‌گرفتگی و خسارات ناشی از سیل موجب شد تا درنهایت مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان شهرداری‌های اهواز  و شرکت آبفا در آب‌گرفتگی‌ها و کوتاهی و ناهماهنگی بین آن‌ها را مقصر بداند.

این موضوع موجب شد تا امسال این دو دستگاه اجرایی با یکدیگر برای جلوگیری از حادثه مشابه برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی کنند و جالب اینجاست که حتی در ۲۶ شهریور آبفای خوزستان درصدد برگزاری مانور نیز برآمد.

پاسخ مسئولان

حال این روزها که باید خیابان‌ها را با قایق طی کرد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با عذرخواهی از شهروندان می‌گوید: شبکه دفع آب‌ سطحی نداریم و ظرفیت شبکه فاضلاب هم محدود است.

صادق حقیقی پور تفاهم‌نامه شرکت آبفا با شهرداری در سال گذشته را نیز با کمبود اعتبار گره می رند و می گوید: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار بود که از میان ۴۰۰ نقطه بحرانی،تعداد ۵۰ نقطه اصلاح شود که بخشی از آن‌ها انجام‌شده، ساخت ایستگاه پمپاژ در خیابان الهادی از تعهدات شهرداری به دلیل هزینه بالا انجام‌نشد.

وی برای اینکه تکلیف مردم را برای بارندگی های پیش رو روشن کند اظهار می کند: شبکه فاضلاب شهری اگر در خوزستان به‌صورت کامل هم تجهیز شود تأثیر قطعی در جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر ندارد.

صادق حقیقی پور در این رابطه اظهار می‌کند: افق ما برای اجرای کامل شبکه فاضلاب شهری، برای سال ۱۴۲۵ است و این ربطی هم به رفع مشکل آب‌گرفتگی ندارد.

آرش بهفر،عضو شورای شهرآبادان نیز برای اینکه خیال همه را راحت کند می‌گوید: شهرداری توان مالی ندارد.

چشم امید  به‌قرار گاه سازندگی

حال که بنا بر اظهارات متولیان آبفا و شهرداری نمی‌توان بر روی اقدامات این دستگاه‌ها حسابی باز کرد به نظر می‌رسد باید به امید تحقق وعده‌های فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نشست.

سردار محمد ادامه داد در آخرین هفته از آبان ماه سال جاری در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب شهرهای اهواز و کارون اعلام کرد: باتدبیر رهبر معظم انقلاب مقررشده است تا سقف ۱۲۵ میلیون دلار برای اجرا پروژه اختصاص داده شود  و لذا این قرارگاه تعهد کرده ۲۵ میلیون دلار به‌صورت مشارکتی در این پروژه هزینه کند و در مدت ۲۴ ماه آن را به پایان برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.