همزمان با روز ملی ثبت احوال، «قدیمی ‌ترین اسناد ثبت احوال خراسان و مشهد» موجود در گنجنیه رضوی، در شصت ‌و ششمین برنامه سه ‌شنبه‌ های علمی‌_فرهنگی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، معرفی و رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی ‌ترین اسناد ثبت احوال خراسان و مشهد

کارشناس اطلاع رسانی مرکز اسناد در این مراسم که در محل تالار شیخ بهایی مرکز اسناد آستان قدس رضوی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، به ارائه توضیحاتی پیرامون سابقه ثبت احوال در مشهد پرداخت.
کاظم جهانگیری، تشکیلات ثبت احوال خراسان و مشهد را از ابتدای تاسیس آن به تبعیت از تشکیلات کشوری و هم چنین افزایش جمعیت و گستردگی استان و شهر دچار تغییراتی عنوان کرد و اسناد تاریخی به ‌جا مانده از آن دوران در مرکز اسناد آستان قدس رضوی را بیانگر این تغییرات دانست.
وی هم‌چنین به آرشیوی از احکام انتصابات رؤسای سجل احوال خراسان و مشهد، نحوه اداره و مشکلات و مسائل مربوط به شکل‌ گیری سجل احوال، مکاتبات انجام شده پیرامون صدور ورقه هویت برای کارکنان و رعایای رقبات آستان قدس و رفع اشتباهات و اغلاط این اوراق و نیز چند نمونه از اوراق هویت (شناسنامه) های صادر شده در شهر مشهد و در برخی از شهرهای استان خراسان اشاره داشت که به‌ خوبی پیشینه ثبت احوال این منطقه را نشان می‌دهد.
وی، بیان ساختار و شعبات سجل احوال مشهد، روال کار دریافت ورقه هویت و رویکرد افراد نسبت به انتخاب نام خانوادگی، از دیگر مطالب بیان شده در این اسناد عنوان کرد.
جهانگیری تصریح کرد: با توجه به اینکه بخشی از ساکنان شهر مشهد جزو کارکنان آستان قدس رضوی و خانواده‌ های آنان بودند و نیز با توجه به اینکه برخی از قراء و دهات در مشهد و توابع، جزو موقوفات آستان قدس بود، حمایت آستان قدس رضوی از این قانون توانست در توسعه آن موثر و تاثیرگذار باشد.

تاریخچه ثبت احوال در جهان و ایران
در ادامه این مراسم نیز نورمحمد یارمحمدی؛ معاون امور اسناد هویتی اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی به صورت وبینار، به ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه ثبت احوال در جهان و آغاز فعالیت آن در ایران اشاره داشت. وی با اشاره به سنگ نوشته های تاریخی، تاریخ ثبت امور در ایران را متعلق به دوران هخامنشیان عنوان کرد که با دارا بودن تشکیلات نظامی و اداری منظم به ثبت امور اقدام کردند.
گفتنی است، مرکز اسناد گنجینه رضوی به‌ عنوان یکی از بزرگترین مراکز اسنادی با در اختیار داشتن بیش از سیزده میلیون و پانصد برگ سند در زمینه ‌های گوناگون نقش مهمی در گردآوری و سازماندهی مجموعه‌ های اسنادی داشته که این اسناد تنها بخش کوچکی از این اسناد است که در این مرکز نگهداری می‌ شوند. در این مرکز بیش از ۴۰۰ برگ سند در خصوص ثبت احوال نگه‌ داری می‌شود که در شصت و ششمین برنامه سه‌ شنبه ‌های علمی فرهنگی به تعدادی از قدیمی‌ ترین اسناد اشاره می ‌شود.

منیع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.