نمایش ریبوت به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین آژیر از مشهد و نمایش ملودی‌های شهرزاد مدرنیته به نویسندگی و کارگردانی مصطفی لعلیان از سبزوار به عنوان برگزیدگان سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی معرفی و به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافتند

«ریبوت» و «ملودی‌های شهرزاد مدرنیته» برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی شد

به گزارش قدس آنلاین محمدرضا محمدی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در جلسه اعلام برگزیدگان جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی که به صورت مجازی از صفحه انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص جشنواره تئاتر امسال در استان اظهار کرد: سی‌امین جشنواره نمایش استان، امسال حال و هوای دیگری داشت و با توجه به شرایط کرونایی موجود در کشور، در برخی استان ها شاید بستگی به شرایط موجود در آن استان‌ها، جشنواره به صورت متفاوت نسبت به استان خراسان رضوی برگزار شده و در استان خراسان رضوی با توجه به حساسیت‌های خاصی که وجود داشته و موضوع قرمز بودن شرایط کرونا و احترام گذاشتن به مجموعه‌هایی که بابت محدودیت‌ها تعطیل بوده‌اند، مجبور شدیم که جشنواره را کاملا به صورت غیر حضوری برگزار کنیم.

وی افزود: پس از اعلام فراخوان و در مرحله اولیه، اعلام آمادگی تعدادی از نمایش‌ها در سطح استان به صورت کتبی انجام شد و قرار بر این شد که CD آثار به دبیرخانه ارسال شود که این اتفاق انجام شد و پس از پایان مهلت مقرر، در هیات بازبینی آثار مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۱۰ اثر به جشنواره راه پیدا کرد و با حضور سه داور، این ۱۰ اثر در طی دو روز مورد بازبینی قرار گرفت و دیروز در مورد این آثار به جمع‌بندی رسیدیم.

دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دو اثر برگزیده برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۹۹ به دبیرخانه جشنواره در تهران معرفی خواهند شد.

محمدی عنوان کرد: در آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر خراسان رضوی، بنا بر پیشنهاد آقای جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی، تصمیمی اتخاذ شد و مورد تایید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آقای مروارید هم قرار گرفت، به دو گروه منتخب جشنواره، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و ۳۰ میلیون ریال هدیه نقدی پرداخت خواهد شد. به هر کدام از هشت گروه دیگر نیز ۱۰ میلیون ریال پرداخت خواهد شد.

در ادامه این نشست، کریم جشنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی بیان کرد: خوشحال هستیم که این جشنواره با تمام کاستی‌هایی که وجود داشت برگزار شد. افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند حوزه تئاتر مشارکت کردند و توانستند در این رقابت حضور پیدا کنند. فکر می‌کنم حدود ۶۰ اثر به جشنواره ارسال شد و پس از مرحله اول، شورای بازبینی ۳۴ اثر را مورد ارزیابی قرار دادند که در شرایطی بسیار سخت و طی دو روز کنار یکدیگر جمع شدند و ۱۳ اثر را مورد تایید قرار دادند اما به دلیل عدم اجرای عموم سه اثر در بازه شیوه‌نامه فراخوانی که وجود داشت، آن سه اثر از ۱۳ اثر حذف شد.

وی تصریح کرد: امیدوارم که کارگردان‌های این ۳ اثر ما را ببخشند و در جشنواره‌ها و اتفاقات هنری دیگر بدرخشند. این افراد جزو افراد دغدغه‌مند در حوزه تئاتر هستند اما به واسطه ضایع نشدن حق دیگر گروه‌هایی که در جشنواره حضور داشتند، در شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفته شد که این ۳ اثر حذف بشود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: با حداقل امکانات و شرایط موجود ۱۰ اثر مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه استان خراسان رضوی و شهر مشهد در شرایط قرمز قرار داشت و تمام فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد و حتی جلسات شورای سیاست‌گذاری گاها در فضای مجازی برگزار می‌شد.

جشنی ادامه داد: خوشحال هستم که این رویداد به عنوان مهم‌ترین رویداد تئاتر استان خراسان رضوی اتفاق افتاد. بخشی از داوری سلیقه است و امیدوارم افرادی که منتخب نمی‌شود تصور نکنند که آثارشان مناسب نبوده است. به هر حال یک‌سری فاکتورهایی توسط داوران در انتخاب آثار منتخب لحاظ شده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم گروه‌های منتخب، نماینده‌های خیلی خوبی برای استان خراسان رضوی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشند و شاهد موفقیت آن‌ها باشیم.

همچنین عبدالله برجسته، از اعضای هیات داوران سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، در ادامه این نشست گفت: به عنوان یک هنرمند تئاتر و فردی که نمایش‌ها را تماشا کرده و نه به عنوان داور جشنواره، احساس و استنباطم این بود که شاید می‌شد با هماهنگی و رایزنی‌های بیشتر، به نوعی محدود و با رعایت همه پروتکل‌ها جشنواره را برگزار کرد. وقتی آثار را دیدم، حسرت خوردم که چرا جشنواره امسال برگزار نشد، چون برخی آثار قابل توجه بودند و آثاری بودند که باید دیده می‌شدند. شاید هیچکدام ما در سال گذشته تصور نمی‌کردیم که در این شرایط جشنواره و اختتامیه برگزار کنیم. انگار که غریب تر شده‌ایم.

وی افزود: حتی اگر قرار بود که جشنواره به صورت مجازی هم برگزار شود، شاید می‌شد با برنامه‌ریزی بهتر آثار را بارگذاری کرد تا همه‌ افراد آثار یکدیگر را تماشا کنند. شاید در آن صورت راحت تر می‌توانستند قضاوت کنند و در این شرایط که همه گروه ها، کارهای یکدیگر را ندیده‌اند شاید قضاوت را برایشان سخت کند.

برجسته تصریح کرد: امیدوارم همه‌ی نمایش ها، چه آن هایی که اجرا شده‌اند و چه آن هایی که اجرا نشده‌اند، به محض اینکه تالارها باز شد به روی صحنه بروند. از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم خواهش می‌کنم که از نمایش‌ها برای اجرای عموم حمایت ویژه‌ای کنند، چرا که بعضا نمایش های بسیار خوبی بودند و برای من خوشحال کننده بود که هنرمندان در این شرایط فعالیت تئاتر کردند.

وی عنوان کرد: در روز ابتدایی که قرار بود جشنواره برگزار شود این تصور را نمی‌کردم که با آثار این چنینی مواجه شویم اما هنرمندان ثابت کردند که چقدر فداکارانه، دلسوزانه، دغدغه‌مند و خلاق کنار مردم هستند و در این شرایط سخت و خطر آفرین، تئاترهای ارزشمند تولید می‌کنند.

عضو هیات داوران سی‌امین جشنواره تئاتر خراسان رضوی بیان کرد: امیدوار هستم که سال آینده این بیماری رفع شود و بتوانیم نمایش‌ها را اکران کنیم. پتانسیل نهفته‌ای در بین هنرمندان وجود دارد و همه منتظر هستند تا سالن‌ها باز شود و دوباره به دوران پیش از کرونا بازگردند.

وی با بیان اعلام آرای برگزیدگان سی‌امین جشنواره تئاتر استان اظهار کرد: هیات داوران پس از دیدن ۱۰ فیلم نمایش‌های حاضر در جشنواره سی‌ام، از شهرهای نیشابور، سبزوار، قوچان و مشهد، آراء خود را بدین صورت اعلام می‌کند.

دو نمایش منتخب جهت معرفی به دبیرخانه سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سال ۱۳۹۹:

نمایش ریبوت به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین آژیر از مشهد

نمایش ملودی‌های شهرزاد مدرنیته به نویسندگی و کارگردانی مصطفی لعلیان از سبزوار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.