آیت الله حسینی خراسانی گفت: کرونا با آن قدرتی که داشت تواست دنیا را به زانو درآورد اما بدلیل همکاری های مردمی، نتوانست مجالس عاشورا و تاسوعا و زیارت حرم امام رضا(ع) و فاطمیه را به طور کامل تعطیل کند. جمع بین کرونا و زیارت یکی از اتفاقات باشکوه و به یادماندنی پس از انقلاب اسلامی است.

برگزاری مراسم مذهبی با رعایت شرایط کرونایی یکی از اتفاقات باشکوه پس از انقلاب اسلامی است

آیت الله سیداحمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درخصوص رعایت محدودیت های کرونایی و شوق مضاعف ارادتمندان برای زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد: دنیا مکان زحمت و سختی است. زلزله، گرما و سرما، سونامی، وبا و جنگ و ... و همچنین ویروسی به نام کرونا که تمام دنیا را تحت تاثیرخود قرار داده است.

وی اظهار کرد: از قدیم الایام درمورد زیارت قبور ائمه اطهار علیهم السلام برخی از عوامل انسانی مانند دشمنان و یا عوامل طبیعی مانند گرمای شدید، طوفان یا خرابی راه ها وجود داشته است. اکنون باید گفت که کرونا هم به این موارد اضافه شده است.

وی ادامه داد: شیوع کرونا باعث شده که امسال حج واجب و عمره تقریبا تعطیل شد. همچنین مشاهد مشرفه، مانند مدینه الرسول(ص) ودیگر قبورائمه(ع) در خارج و داخل ایران با محدودیت مواجه شده و زائران نتوانند مانند همیشه به زیارت بپردازند.  مراسم پرشکوه اربعین امام حسین(ع) نیز امسال با محدودیت بسیار بویژه برای ایرانیان مواجه شد.  

وی بابیان این جمله که حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) نیز حدود یکسال است که دیگر مانند گذشته زایران نمی توانند به راحتی به آن مراجعه کرده و به راز و نیاز بپردازند، تصریح کرد: کروناویروس جان و سلامت زایران را تهدید می‌کند و به همین دلیل باتدبیری مناسب و براساس صلاحدید مسئولان حرم ها و بقاع متبرکه در ایران بسته یا با محدودیت روبرو شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: زیارت ائمه اطهار علیهم السلام یکی از وظایف واجب و مهم شیعیان است و نباید تعطیل شود. ازطرفی حفظ سلامتی و حفظ جان نیز مساله مهم شرعی و عقلی است.

وی در خصوص بیان راه حل برای این مشکل خاطرنشان کرد: از قرآن کریم و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و عقل و خرد و اندیشه اسلامی می آموزیم که باید تاجایی که ممکن است دستورالعمل های بهداشتی را انجام و محدودیت های ضدعفونی و استفاده از دستکش و ماسک را رعایت کنیم. پس ازآن تا حد امکان به زیارت هم بپردازیم. چه بهتر که بتوانیم با رعایت پروتکل ها به صورت حقیقی و فیزیکی درحرم حضور یافته و امام را زیارت کنیم. اما اگر نشد می توانیم از امکانات روز استفاده کرده و به صورت مجازی زایر صحن و سرای رضوی شویم.

آیت الله حسینی خراسانی باذکر انجام برخی اقدامات برای برگزاری مجالس اهل بیت(ع) بارعایت شرایط کرونایی یادآور شد: قبل از محرم، شعاری را تحت عنوان "هر خانه یک خیمه" مطرح کردیم که البته در سطح کشور "به هر خانه یک حسینه" تبدیل شد. همین شعار باعث شد که اگر نتوانیم مانند هر سال مجالس مذهبی بزرگ را برپانماییم اما به جای آن این امکان فراهم شود که روضه هایی هرچند با تعداد شرکت کننده کم اما با فراوانی مجلس زیاد در سطح کشور ایجاد شود.

وی متذکر شد: باید در نظر داشت که شرایطی که کرونا در کشور بوجود آورد شرایطی غیرعادی و فوق العاده استثنایی بوده است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که کاستی هایی بخصوص در ابتدای ماجرا، در کارها وجود داشته باشد. اما باید از حسن تدبیر تمامی مسئولان و مدیران دلسوز مدیریت این شرایط کرونایی صمیمانه تشکر کرد. من از خداوند برای آنها آرزوی موفقیت می کنم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مطمئن هستم که تلاش های دلسوزانه و خالصانه تمامی مدیران و کادر پزشکی دراین شرایط، نوعی جهاد محسوب شده و اجر فراوانی دارد. آنهایی هم که خالصانه فعالیت داشته و به رحمت خداوند رفته اند نیز شهید بوده و ازخداوند برای آنها ترفیع درجه طلب می کنم. همچنین مقام و منزلت تمامی مردم عزیز از همه اقشار و گروه های مختلف به ویژه آنهایی که در مبحث کمک های مومنانه و مواسات دخیل بودند نیز بسیار بالا و اجری عظیم در انتظارشان خواهد بود. تشکر فراوان نیز از رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی دارم که مانند همیشه مدبرانه اوضاع را فرماندهی کردند.

وی با بیان این نکته که در مورد جمع بین مباحث زیارت و برگزاری مجالس اهل بیت(ع) و نیز رعایت پروتکل های بهداشتی نمره قابل قبولی را به دست آورده ایم، افزود: کرونا با آن قدرتی که داشت تواست دنیا را به زانو درآورد اما نتوانست مجالس عاشورا و تاسوعا و زیارت حرم امام رضا(ع) و فاطمیه را به طور کامل تعطیل کند. جمع بین کرونا و زیارت یکی از اتفاقات باشکوه و به یادماندنی پس از انقلاب اسلامی است و باید تلاش کنیم درهیچ شرایطی از مودت و محبت به خاندان عصمت و طهارت نباید غافل نشویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.