گرگان- اجرای پروژه ملی گردشگری و طبیعت‌گردی جزیره آشوراده یکی از مصوبات سفر سال ۹۳ دولت به استان گلستان است که تاکنون این طرح همچنان بلاتکلیف مانده ست.

گردشگری مهم است یا حفظ محیط‌زیست؟ آشوراده جزیره‌ای تنها

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگر به استان گلستان و شهرستان گرگان سفرکرده‌اید به‌طور حتم به اسکله تفریحی و هم‌چنین جزیره آشوراده نیز سری زده‌اید و احتمالاً شما هم مثل ما از کمبود امکانات رفاهی و خدماتی گلایه‌مند هستید!

آشوراده منطقه‌ای مملو از جاذبه‌های گردشگری است که نبود زیرساخت‌های اولیه فرصت کسب درآمد پایدار را برای استان گلستان در صف انتظار قرار داده است.

این جزیره در ۲ کیلومتری غرب شهرستان بندر ترکمن  بیش از ۴ دهه در رویای فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری و زیرساخت‌های اولیه برای میزبانی از گردشگران و بوم گردان است و تاکنون وعده‌های مکرر مسئولان به سرانجام مطلوبی برای سروسامان دادن این جزیره راه به‌جایی نبرده است.

این طرح که شامل ساخت اسکله، مسیر دسترسی، آلاچیق، رستوران و دیگر زیرساخت‌های موردنیاز حضور گردشگران است اگرچه قرار بود با سرمایه‌گذاری چهار هزار میلیارد ریالی دولت و بخش خصوصی ظرف مدت ۳ سال این تأسیسات به بهره‌برداری برسد  اما هنوز در سرگردانی و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

ظرفیت‌های مغفول مانده

موضوع ساماندهی و ایجاد امکانات در این جزیره بارها از تریبون های مختلف و حتی از نماز جمعه موردانتقاد فراوان قرارگرفته و امام‌جمعه گرگان بر ضرورت اجرای این طرح به‌کرات تأکید کرده است.

در حال  حاضر بسیاری از هم‌وطنان ایرانی همچنان چشم‌انتظار جاده، اسکله، زیرساخت‌های برق و آب و ساخت اقامتگاه و آلاچیق، در جزیره آشوراده هستند و لذا برخی از کارشناسان بیان می‌کنند ازآنجاکه اجرای پروژه گردشگری به دلیل اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی و از سوی دیگر شرایط اقتصادی کشور زمان بسیاری را می‌طلبد لذا می‌توان با توانمندسازی بومیان، بخشی از مقدمات بوم گردی خُرد را در این جزیره اجرایی کرد.

هرچند که توان بومیان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری آَشوراده ناکافی است و لازم است در طرح‌های کلان پیش‌بینی‌شده، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خُرد در قالب بسته‌های حمایتی دولتی به بومیان سپرده شود تا انگیزه آن‌ها برای حفاظت مشارکتی این جزیره بیشتر شود.  

آشوراده در زمان حاضر ساکنان کمی دارد که بیشترشان کارکنان سازمان شیلات هستند و تنها قطعه خشکی پهنه آبی دریای خزر در ایران سده‌های گذشته با حفر کانال از توده اصلی خشکی خود جدا افتاد و انگار این انزوا و تنهایی باید بخشی از سرنوشت جزیره باقی بماند.

چرا مخالفت؟

گفتنی است در طرح توسعه آشوراده مهم‌ترین واصلی‌ترین مخالفت برای اجرای طرح مشکلات زیست‌محیطی عنوان‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان پیش‌ازاین به ممانعت این سازمان از احداث سایت پشتیبان طرح گردشگری آشوراده در سواحل بندر ترکمن اشاره‌کرده و افزود: ایجاد سایت پشتیبان جزو مفاد توافق‌نامه محیط‌زیست و استانداری گلستان نبود و به همین دلیل اجرای آن متوقف شد.

در این راستا احسان چراغعلی یکی از فعالان زیست‌محیطی این استان در گفت‌وگو با قدس آنلاین می‌گوید: جزیره آشوراده تنها جزیره جنوب دریای خزر است، این جزیره به دلیل تغییرات سطح آب دریا تنها نقطه خزر و ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله است که به دلیل جزیره‌ای بودن از گزند چرا در امان است لذا این جزیره می‌تواند تنها آزمایشگاه طبیعی باشد.

وی در این رابطه معتقد است: اگر انتظارمان این باشد که در جزیره هتل و تفرجگاه راه‌اندازی شود و اقداماتی مانند این، برابر با نابودی این ذخیره‌گاه حساس است.

وی می‌گوید: از این جزیره باید برای ایجاد پژوهشگاه دریایی بهره برد نا تأسیسات گردشگری!

چراغعلی می‌افزاید: در این جزیره با ایجاد یک پایگاه دریایی و تحقیقاتی می‌توان تأثیر نوسانات آب خزر و تغییرات اقلیمی را در تنوع زیستی را به دلیل بکر بودن و دست‌نخورده بودن موردپژوهش قرارداد از همین رو طرح گردشگری نوعی زیاده‌خواهی محسوب شده و این جزیره دست‌نخورده را از بین می‌برد.

وی اظهار می‌کند: البته اگر قرار باشد زیرساخت‌های لازم به‌عنوان‌مثال در بندر ترکمن ساخته شود و فقط تورهای حفاظت‌شده و یک‌روزه برای بازدید از محل برده شود بحث آن فرق می‌کند.  اما ساخت هتل و رستوران و ...برای این جزیره دست‌نخورده بسیار عواقب سوئی خواهد داشت.

وی اذعان می‌کند: در چنین محل‌هایی همه‌چیز مهم و حساس هستند، زمان و فصل بازدید، هدف و محل بازدید بسیار مهم است لذا نمی‌شود به‌راحتی و بدون برنامه هرکسی درجایی که پرندگان مهاجر تخم‌گذاری وزندگی می‌کنند رفت‌وآمد کند. حالا شما تصور کنید در چنین جایی قرار باشد تأسیسات گردشگری ساخته شود.

مجوز طرح گردشگری صادر شد

این در حالی است که استاندار گلستان می‌گوید: خوشبختانه پس از سال‌ها بلاتکلیفی درنهایت شورای عالی شهرسازی و معماری مجوز طرح گردشگری آشوراده را صادر کرد.

هادی حق‌شناس در این رابطه بیان کرد:  مجوز طبیعت‌گردی و گردشگری در جزیره آشوراده با رعایت تمام ضوابط محیط زیستی در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور اخذ شد.

وی افزود: کمیته ملی طبیعت‌گردی در ششم خرداد ۹۷ طرح ۲۲ هکتاری طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده را مصوب و ابلاغ کرده است اما از آن تاریخ تاکنون به دلایل مختلف اجرای این طرح به تعویق افتاده است.

حق‌شناس بیان کرد: گلستان حدود ۱۰۰ کیلومتر مرز ساحلی دارد اما هیچ تفرجگاهی در سواحل این استان وجود ندارد و برای تقویت گردشگری در نگارستان ایران نیازمند اجرای طرح طبیعت‌گردی در آشوراده هستیم.

استاندار گلستان گفت: صدور مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست جهت ایجاد اسکله در ساحل بندر ترکمن شایسته تقدیر بوده زیرا ساحل بندر ترکمن به‌عنوان پشتیبان طرح طبیعت‌گردی آشوراده موردتوجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.