جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اینکه طی سال ۱۳۹۹، بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌ها و اراضی جنگلی ایران درگیر حریق بودند، گفت: درجلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد، او تاکید کرد طی امسال هماهنگی‌ها برای تامین هلیکوپترهای اطفای حریق سریع‌تر انجام شود.

در سال ۹۹ آتش به جان ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران افتاد

قدس آنلاین: امروز ۲۱ مارس - اول فروردین ماه - در تقویم به‌عنوان روز جهانی جنگل‌ها نام‌گذاری شده است؛ جنگل‌هایی که زندگی و حیات بشر به آن‌ وابسته است اما ما روزبه‌روز بیشتر به سمت تخریب و نابودی آن‌ها حرکت می‌کنیم. در این‌باره رضا بیانی - جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور - در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از معضلات ما طی سال گذشته وقوع آتش‌سوزی‌های زیاد در جنگل‌های کشور بود، اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها از شش، هفت سال گذشته تاکنون سعی کرده است که نقاط بحرانی حریق در جنگل‌های کشور را شناسایی کند. از سویی دیگر با استفاده از اطلاعاتی همچون دما و بارش و تلفیق آن‌ها با نقاط بحرانی، نقشه‌ای از امکان وقوع حریق در مناطق مختلف تهیه کرده است.

خطر وقوع آتش در جنگل‌های زاگرس بسیار بالا است

وی با بیان اینکه پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع حریق در اولویت ما طی سال جدید قرار دارد، تصریح کرد: بیشتر حریق‌های جنگلی در کشور ما در ناحیه زاگرس به‌وقوع می‌پیوندد. در جنگل‌های زاگرس و اطراف آن حدود ۱۸ هزار کیلومتر راه و جاده داریم که این مسئله خود سبب افزایش پتانسیل وقوع آتش در این منطقه شده است. از سوی دیگر وسعت جنگل‌های زاگرس تقریبا ۶ میلیون هکتار است که در ۱.۵ میلیون هکتار آن زراعت می‌شود. از این‌رو خطر وقوع آتش در این منطقه بسیار زیاد است.

بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران طی سال ۹۹ درگیر حریق بودند

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه ضمن ارائه آماری از وقوع حریق در جنگل‌های کشور طی سال گذشته، توضیح داد: طی سال ۹۹، ۳۶۵۰ هکتار از جنگل‌های طبیعی ما در ایران و ۱۰۳۴ هکتار از جنگل‌های دست کاشت درگیر حریق بودند همچنین در وسعتی حدود ۱۶ هزار و ۵۸۹ هکتار از اراضی جنگلی آتش‌سوزی داشتیم. این یعنی در مجموع بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ما طی سال ۹۹ درگیر حریق بودند.

به گفته بیانی بیشترین آتش‌سوزی‌ها در سال ۱۳۹۹ در اراضی جنگلی به‌ویژه ناحیه رویشی زاگرس و خلیج عمانی به‌وقوع پیوست همچنین در ناحیه زاگرس بیشترین آتش‌سوزی‌ها در اراضی جنگلی و مکان‌هایی بود که زراعت در آن‌ها تحت عنوان طرح کشت زیر اشکوب انجام می‌شود. 

وی در ادامه اظهار کرد: چنانچه امسال نیز فصل بهار در کشور ما مانند دو سال گذشته پربارش باشد، خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع افزایش پیدا می‌کند چراکه پوشش گیاهی در مدت زمانی کوتاهی بسیار رشد می‌کرد و در فصل گرما خشک خواهد شد. این مسئله امکان وقوع حریق را افزایش می‌دهد.

سند بوم‌سازگان زاگرس نهایی می‌شود

جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه اواخر سال گذشته با آقای اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - جلسه‌ای داشتیم، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد که سند بوم‌سازگان زاگرس که سندی راهبردی برای حفاظت از جنگل‌های زاگرس است، نهایی شود همچنین در این جلسه به مسئله آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مشکلات ما برای تامین هلیکوپترهای اطفای حریق اشاره شد.

دستور معاون اول رییس جمهوری برای تسریع فرآیند تامین هلیکوپتر هنگام حریق‌های جنگلی

بیانی ادامه داد: در این جلسه که نمایندگان وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران نیز حضور داشتند، آقای جهانگیری دستور دادند که طی امسال هماهنگی‌ها برای تامین هلیکوپترهای اطفای حریق سریع‌تر انجام شود تا مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم. از این‌رو امیدواریم که امسال باتوجه به دستور مستقیم ایشان راحت‌تر از سال‌های قبل به هلیکوپترهای سایر نهادها دسترسی داشته باشیم.

 وی در پایان با بیان اینکه از سویی دیگر جلساتی با دهیاری‌ها و استانداری‌ها در منطقه زاگرس برگزار شده است، گفت: در این جلسات هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از حریق و چگونگی مدیریت آن حین وقوع انجام شده است. امیدواریم که امسال شاهد کاهش آتش‌سوزی‌ها و خسارت‌های آن باشیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.