معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در شرایط ویژه شیوع ویروس کرونا و دفن اموات کرونایی در غربت، طلاب مشهدی در یک اقدام جهادی شروع به تغسیل اموات کرونایی کردند.

تغسیل اموات کرونایی توسط طلاب جهادی مرهمی بر زخم بازماندگان بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام مرتضی همتی‌فر با اشاره به سالگرد شیوع ویروس کرونا و دفن اموات کرونایی در شرایط غربت بیان کرد: با شروع شیوع ویروس کرونا اموات کرونایی با شرایط ویژه بدون برگزاری مراسم و بدون غسل دفن می‌شدند و این شرایط باعث شده بود بازماندگان علاوه بر غم از دست دادن عزیزان خود از دفن اموات خود با شرایط ویژه و در غربت غمشان مضاعف شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در همین شرایط ویژه بود که طلاب در یک اقدام جهادی شروع به تغسیل اموات کرونایی کردند.

وی افزود: برای انجام این کار جلسات متفاوتی با مسئولان استان پیرامون غسل اموات کرونایی با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کردیم و در آخر با آوردن استدلال‌های بهداشتی و شرعی اجازه تغسیل اموات کرونایی گرفته شد.

همتی‌فر با بیان اینکه آرامستان بهشت رضوان در مشهد به غسل اموات کرونایی اختصاص داده شده بود، اظهار کرد: در همین رابطه فراخوانی بین گروه‌های جهادی طلبگی داده شد و با توجه به شرایط ویژه کرونایی استقبال خوبی بین طلاب از این اقدام شد، لذا با آموزش این طلاب کار تغسیل اموات کرونایی انجام شد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: علاوه بر انجام وظیفه شرعی این اقدام بازخورد بسیار خوبی میان بازماندگان اموات کرونایی داشت.

وی با اشاره به شرکت ۱۰۰ طلبه در انجام تغسیل اموات کرونایی در مشهد اظهار کرد: تا قبل از انجام این کار اموات کرونایی صرفاً تیمم داده می‌شدند، در صورتی که تمام مراجع معتقد هستند تا جایی که امکان غسل وجود دارد حتی با صرف هزینه بسیار زیاد اموات باید تغسیل داده شوند.

همتی‌فر گفت: در انجام این کار سلامت تمام طلبه‌ها با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی تأمین شد و بعد از اتمام کار از تمامی آن‌ها تست کرونا گرفته شد، از همین‌رو بعد از گذشت دو هفته که مراسم تغسیل در روال قرار گرفت خود آرامستان‌ها انجام این کار را برعهده گرفتند.

وی افزود: تا قبل از انجام تغسیل اموات کرونایی توسط طلاب جهادی، آرامستان‌ها به خاطر حفظ جان غسال‌ها اجازه تغسیل اموات کرونایی را نمی‌دادند، اما این حرکت جهادی توسط طلاب باعث شد تا مسئولان آرامستان‌ها به این نتیجه برسند که تغسیل اموات کرونایی با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی خطری برای سلامتی غسال‌ها ندارد، لذا بعد از این انجام این کار توسط طلاب کار تغسیل اموات کرونایی توسط آرامستان‌ها در روال خود قرار گرفت.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در اسلام جسد مؤمن مانند خود مؤمن حرمت دارد، بیان کرد: به طور مثال در فقه ما آمده زمانی که غسال هنگام غسل جسد مؤمن صدمه‌ای به جسم وی وارد کند باید دیه پرداخت کند، لذا در اسلام تاکید فراوانی بر حرمت جسد مؤمن شده است.

وی افزود: انجام این کار توسط طلاب علاوه بر بازخورد مثبت آن بر خانواده‌های اموات کرونایی، در خارج از کشور از جمله کشور عراق هم بازخورد بسیار خوبی داشت و تولیت‌های آستان‌های مقدسه از این اقدام بسیار تشکر کردند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.