با آغاز نخستین صبحدم چله دوم انقلاب (۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷) رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب»، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی» ارائه فرمودند.

شاخصه‌های یک رئیس‌جمهور تراز

فارغ از نقش اساسی مردم در این مسیر بزرگ، در میان دستگاه های حاکمیتی، قوه مجریه به عنوان رکن اصلی اجرایی و فراگیرترین قوه کشور نقش مهمی در ساخت کشور دارد و فردی که در رأس این هرم قرار می‌گیرد، می‌تواند با کارایی و مدیریت جهادی و صحیح خود نقش مهمی در عبور ایران اسلامی از گردنه مشکلات و تنگناها ایفا کند. این روزها فضای کشور جو انتخاباتی به خود گرفته و اکنون رسالت مردم در انتخاب فردی مناسب برای پر کردن پست حساس ریاست جمهوری بسیار مهم به نظر می‌رسد. در گفت وگو با چند تن از صاحبنظران این پرسش را به بحث گذاشته‌ایم که ویژگی و شاخص های یک نامزد اصلح چیست و اینکه مردم چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانند به شناخت لازم برای انتخاب چنین فردی دست پیدا کنند تا از تکرار تجربه های اشتباه گذشته جلوگیری شود؟                                                                                                                                              

باید کارنامه قابل قبولی داشته باشد

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش معتقد است فردی که می‌خواهد سکان هدایت قوه مجریه را بر عهده گیرد، باید مدیر و مدبر، خوشنام و بی‌حاشیه، متخصص و کارآمد، راستگو و ضد فساد باشد. محمدرضا سبزعلیپور ادامه می‌دهد: این فرد باید کارنامه قابل قبولی داشته باشد و با مطرح کردن وعده های پوچ به دنبال فریب مردم نباشد. به حرف‌ها و شعارهایی که می‌دهد عمل کند و از مطرح کردن مسائل نامعقول و غیر واقعی بپرهیزد. اخلاق‌مدار باشد و حرمت‌ها را نگه دارد و بتواند از پس مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بربیاید. چنین فردی برای تکیه بر این صندلی از صلاحیت لازم برخوردار است.

بهترین شناخت چنین فردی هم نگاه کردن به کارایی و سوابق گذشته اوست. اینکه در سوابق مدیریتی گذشته خود چه کارایی‌هایی داشته است. مردم باید آگاهانه و نه احساسی نامزدها را مورد بررسی قرار دهند و بعد مطمئناً به این نتیجه خواهند رسید که فرد اصلح هست یا نه. همچنین توجه به وعده هایی که نامزدها می‌دهند و سنجش آن با عقل هم می‌تواند معیار خوبی برای شناخت نامزدهای مختلف باشد. البته تبلیغات کاذب و دوقطبی‌سازی کاذب مانع بزرگی بر سر راه شناخت حقیقت است، اما در نهایت انتخابات کارشناسانه راه حل این مشکل است.

خود تحریمی بدتر از تحریم‌ها

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مردم با انتخاب اصلح راه را برای حل مشکلات کشور هموار می‌کنند، گفت: حجم کمی از مشکلات امروز ما ناشی از تحریم‌هاست. فدا حسین مالکی معتقد است: قطعاً رئیس جمهور خوب، می‌تواند مشکلات معیشتی مردم و مرزنشینان را حل کند، اما به شرطی که خودتحریمی را رفع کند. وی افزود: دولت آینده باید یک تیم تخصصی تشکیل دهد و با بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی به رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور بپردازد. وی با اشاره به اینکه مشکلات کشور بیش از تحریم‌های آمریکا، ناشی از خودتحریمی داخلی است، تصریح کرد: حجم کمی از مشکلات امروز ما ناشی از تحریم‌های آمریکاست و نمی‌توان ادعا کرد تعطیلی کارخانه‌ها نیز با دستور آمریکا صورت گرفته است.

مخالفت با رانت و انحصارگری

سید علی قائم‌مقامی تحلیلگر سیاسی نیز با اشاره به آیه ۷ سوره مبارکه حشر که می‌فرماید: «آنچه را خداوند از اهل آبادی‌ها به رسولش بازگرداند، پس برای خدا و برای رسول و برای خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و در راه ماندگان است تا (این اموال) تنها میان ثروتمندان شما در گردش نباشد و آنچه پیامبر برای شما آورده، بگیرید و آنچه شما را از آن بازداشته، ترک کنید و از خدا پروا کنید که خداوند، سخت کیفر است» معتقد است تمام ویژگی‌های یک فرد اصلح که خواهان رهبری جامعه اسلامی است را می‌توان در همین یک آیه دید. وی با مطرح کردن این پرسش که مافیای واردات رسمی از گمرکات و اسکله هاست یا مرزهای خشکی و دره‌ها و کوهستان؟ ادامه می‌دهد: امروز متأسفانه خیلی از مدیریت‌ها باندی و انحصاری شده است. رانت به اشکال سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی جامعه را از مسیر درست خود منحرف می‌کند. فرد اصلح کسی است که باتقوا باشد و جامعه را بر منافع فردی و حزبی خود ارجح بداند. مسلماً چنین فردی می‌تواند با پشتوانه مردم، کشور را به سر منزل مقصود و پیشرفت در همه زمینه‌ها برساند.

خداترسی مهم‌ترین شاخص

علیرضا دلبریان، راوی مشهور دفاع مقدس نخستین شاخصه فرد اصلح را خداترسی می‌داند که در قرآن و سیره ائمه و شهدا به آن اشاره شده است. وی ادامه می‌دهد: فرد اصلح همواره باید خداوند را شاهد و ناظر اعمال خود بداند. این البته برای عامه مردم هم هست، ولی برای مسئول از نان شب هم واجب‌تر است. وی با بیان اینکه پس مسئله انتخاب بسیار مهم است، تصریح کرد: شما تصور کنید یک معلم برای اداره کلاس درس چقدر باید صبور باشد، این برای یک رئیس جمهور باید صد چندان باشد. با این انتخاب ما چهار سال مدیریت و سرنوشت یک کشور را به یک فرد می‌سپاریم پس این انتخاب بسیار مهم است.

دلبریان با بیان اینکه امروز بسیاری اقتصاد و معیشت را مشکل اصلی می‌دانند که به نظر من بی‌راه رفتن است، می‌گوید: خوب چرا این مشکلات هست؟ ریشه مشکل نبود همان خداترسی است که سبب بی‌تقوایی، تنبلی، حقوق میلیونی، عدم روحیه جهادی و منفعت طلبی است. پس مردم باید ببینند چه کسی بیشتر کار می‌کند و در کارهای گذشته خود چگونه عمل کرده است. شعارهای سرشاخه ای و سطحی نباید دید مردم را کور کند. پس برای شناختن فرد اصلح مهم‌ترین معیار تقواست، اینکه فرد چگونه زندگی می‌کند و چقدر از مال دنیا بر می‌دارد. همچنین با نگاهی به وعده‌ها می‌توان فرد را شناخت. وعده و فریب الکی نباید بدهند.

اسیر خط‌بندی‌های دروغین نباشد

حجت‌الاسلام حامد مهاجر عضو شورای مرکزی مجمع اسلامی حبل الله نیز درباره شاخصه های نامزد اصلح می‌گوید: چنین فردی فارغ از خط بندی های دروغین سیاسی اصلاح طلب، اصول‌گرا، چپ و راست و غیره تنها باید به فکر مردم و منافع کشور باشد. این فعال فرهنگی ادامه داد: پس کسی اصلح است که درگیر این دوگانگی‌ها و سهم خواهی‌ها نباشد، از مسائل روز کشور شناخت داشته باشد و صرفاً به بیان کلیات بسنده نکند. اینکه بگوید بیکار هست را همه می‌دانند، ولی کسی اصلح است که وقتی می‌گوید بیکاری، بداند چه عوامل داخلی و خارجی در آن دخیل است و راه‌حل‌های جامع هم برای آن داشته باشد. صادق بودن، با بدنه کارشناسی و نخبه جامعه در ارتباط بودن، نظارت شدید، جدی، دقیق و حساب شده  بر زیر دستان و پرهیز از انجام کارهای عوام فریبانه از دیگر فاکتورهای فرد اصلح است.

وی در مورد راه‌های شناخت اصلح هم گفت: مردم می‌توانند برای شناخت چنین فردی از نظرات صاحبنظران استفاده کنند. البته لازم است آن فرد هم بدون توجه به جهت‌گیری سیاسی نظر خود را بگوید. مردم گول ظاهر و حرف های فریبنده برخی نامزدها را نخورند. اخلاق و تقوای سیاسی نکته ای بسیار مهم است. در نهایت نگاه این است که هر چه به سمت انتخابات عاقلانه و عادلانه برویم، بهتر است تا اینکه انتخابی از روی احساسات و هیجان‌ها داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.