شرکت قند تربت حیدریه، اگرچه طرح ها و برنامه های متعددی برای پیشتیبانی از کشاورزان و اقتصاد منطقه دارد، اما با مشکلات و موانعی هم مواجه است که مهم ترین آن کمبود مواد اولیه است.

کمبود مواد اولیه؛ اصلی ترین مانع فعالیت ۱۰۰ درصدی شرکت قند تربت حیدریه

به گزارش قدس آنلاین، شرکت قند تربت حیدریه در سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی برای جهش تولید داشت و توانست عملکرد مطلوبی از خود به نمایش بگذارد؛ دستاوردهایی همچون دستیابی به رتبه اول راندمان تولید در سطح ملی، کسب رتبه اول ضریب استحصال در استان خراسان رضوی، تولید شکر قهوه ای برای تنوع بخشی به محصولات و توجه به نیاز بازار، رشد ۵۰۰ درصدی تولید شکر بسته بندی، افزایش ۲۰ درصدی جذب چغندر قند در سه استان خراسان و کسب عنوان برند برتر خراسان رضوی.

اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر، ایجاد پویایی در اقتصاد شهرستان

شرکت قند تربت حیدریه، با تولید شکر به عنوان محصول اصلی و همینطور برخی محصولات فرعی از جمله ملاس و تفاله خشک، توانسته خود را به عنوان یکی از برترین ها در صنعت مواد غذایی معرفی کند. مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه می گوید: این کارخانه به عنوان بزرگ ترین واحد صنعتی شهرستان، نقش موثری را در اشتغال جوانان و نیروی کار بر عهده دارد؛ فعالیتی که اشتغالزایی برای حدود ۵۰۰ نیروی کار را به صورت مستقیم در زمان فصل بهره برداری به همراه داشته است.

احسان اژدری ادامه می دهد: علاوه بر این، شرکت با به کارگیری پیمانکاران مختلف در رده های کشاورزی، فنی و تولید به صورت غیر مستقیم و همچنین ایجاد رونق اقتصادی حاصل از خرید تجهیزات مختلف از اصناف فعال در تربت حیدریه، سهم عمده ای در پویایی اقتصاد شهرستان دارد.

حمایت همه جانبه از کشاورزان

اژدری درباره سایر اقدامات در دستور کار این شرکت برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ هم می گوید: عقد قرارداد با کشاورزان و افزایش میزان خرید چغندر قند، تامین نهاده های کشاورزی مورد نیاز کشاورزان و همچنین ارتقای سطح دانش آن ها با آموزش دستاوردهای علمی جدید، بخشی دیگر از این برنامه ها به شمار می رود.

تامین بخشی از خوراک دام برای پایداری صنعت دامپروری

همچنین با توجه به حجم قابل توجه تفاله تر و خشک و ملاس تولید شده در کارخانجات قند، شرکت قند تربت حیدریه بخشی از خوراک دام مورد نیاز منطقه را تامین می کند که این امر نقش مهمی در پایداری صنعت دامپروری دارد.

توجه به دغدغه های زیست محیطی

او ادامه می دهد: این کارخانه همچنین برای عمل به تعهدات و مسئولیت اجتماعی خود در قبال جامعه، تمامی دغدغه های پیرامون آلاینده های زیست محیطی را مورد توجه قرار داده و برای رفع آن برنامه ریزی داشته است.

اژدری می گوید: عقد قرارداد با دولت و بخش خصوصی در خصوص تحویل شکر خام به منظور افزایش زمان بهره برداری و کاهش زمان خواب کارخانه، سایر برنامه های این مجموعه در سال ۱۴۰۰ به شمار می رود، همچنین برنامه هایی را برای افزایش انگیزه کارکنان که در واقع مهم ترین سرمایه هر مجموعه ای هستند در نظر گرفته ایم، چراکه این امر در نهایت افزایش بهره وری کارخانه را به دنبال خواهد داشت.

کمبود مواد اولیه، بروکراسی اداری، نوسانات قیمت ها

اما در کنار این تلاش ها و برنامه ها، موانعی هم پیش پای این کارخانه وجود دارد که رفع آن نیازمند اقدامات دولت است. مدیرعامل شرکت قند تربت حیدریه می گوید: معتقدم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ در این صنعت، مجموعه هایی از جمله اداره کشاورزی برای تهیه و تحویل نهاده های کشاورزی، اداره غله و بازرگانی برای تحویل شکر خام، سازمان صمت، اداره استاندارد و همچنین اداره نظارت بر مواد غذایی، بیشترین نقش را دارند. او معتقد است در دسترس نبودن مواد اولیه به مقدار کافی موجب فعالیت معطل ماندن ظرفیت تولیدی کارخانه و کوتاه شدن طول دوره بهره بردای کوتاه می شود که راهکار حل این مشکل، افزایش میزان شکر و چغندری است که در اختیار کارخانه قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بروکراسی در زمینه دریافت مجوزها و پروانه های فعالیت شرکت، نوسانات ارز و نبود حمایت برای خرید به موقع ماشین آلات جدید طبق برنامه استراتژی، برخی دیگر از موانع پیشرفت این کارخانه، و سایر کارخانجات قند در کشور است.

نقش پررنگ حمایت های دولت

وی ادامه می دهد: دولت نقش حمایتی بسیار پر رنگی برای رفع این موانع و حمایت از تولید دارد، از جمله اینکه می تواند با در اختیار قرار دادن ارز با قیمت مناسب برای خرید نهاده های کشاورزی، قیمت گذاری مناسب شکر توسط کارشناسان انجمن صنفی و احیای پرداخت رایانه گاز، برق و آب به صنایع، حامی تولیدکنندگان باشد. اژدری می گوید: مشکل تحویل شکر خام به کارخانه ها، باید از طرف دولت باید رفع شود که نیاز به برنامه ریزی دولتمردان دارد؛ در صورت رفع این مشکل شاهد افزایش ظرفیت و طبیعتا افزایش زمان بهره برداری خواهیم بود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.