کرونا که آمد نه تنها کشور ما، بلکه کل دنیا با چالش جدی برای تقاضای محصولاتی مثل کیت های تشخیص ویروس روبرو شد اما حالا به همت شرکت های دانش بنیان و با حمایت آستان قدس رضوی، در تولید این محصول به خودکفایی رسیده ایم.

محققان جوان ایرانی در آستانه صادرات کیت‌های تشخیص بیماری‌های ویروسی

به گزارش قدس آنلاین، یکی از سه محصولی که در نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان بنیاد بهره وری موقوفات و با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد، کیت های استخراج ژنوم ویرس است که توسط شرکت دانش بنیان پارس سیمرغ دارو دماوند و با حمایت آستان قدس رضوی تولید شده است.

این کیت ها، نه تنها کرونا بلکه ژنوم هرگونه ویروس دیگر نظیر هپاتیت B، هپاتیت C و ایذر را شناسایی می کند. کافی است نمونه های زیستی همچون خون، خلط، سرم، مایع مغزی نخاعی، بزاق و... با استفاده از این کیت ها آزمایش شود، به راحتی می تواند در صورت ابتلا به ویروس، ژنوم ویروس مزبور را تخلیص کند.

 

 

تشخیص ویروس در ۱۵ دقیقه

 مدیرعامل شرکت دانش بنیان پارس سیمرغ دارو دماوند و طراح کیت های استخراج ژنوم ویروس می گوید: کیت های تولید شده توسط این مجموعه، چند کاربردی است و می‌تواند هر ویروسی را از مایع زیستی تخلیص کند.

دکتر مجید مجرد ادامه می دهد: به عنوان مثال زمانی که از یک فرد بیمار مشکوک به عوارض کرونا، از مجاری حلق و بینی نمونه گرفته می شود، این نمونه با استفاده از کیت استخراج ژنوم ویروس تخلیص می‌شود، سپس ژنوم ویروس توسط محصول دیگر که توسط سایر مجموعه های دانش بنیان تولید می شود، تکثیر شده و با سیگنال فلورسانس ایجاد شده، مشخص می شود ژنوم ویروس در نمونه استخراج شده وجود دارد یا نه.

او اضافه می کند: فرایند آزمایشگاهی استخراج ژنوم از نمونه زیستی بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و فرایند تشخیص ژنوم ویروس ۳ ساعت طول می کشد.

 

 

حمایت آستان قدس از متخصصان داخلی

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی نیز به روند طی شده برای دستیابی به این موفقیت اشاره می کند و می گوید: قبل از آغاز اپیدمی کرونا، شرکت پارس سیمرغ این کیت ها را برای کاربردهای دیگر تولید کرده بود اما به دلیل شیوع کرونا اولویت ها در این حوزه نیز تغییر کرد. با این اپیدمی، تقاضا برای تهیه کیت های تشخیص در سراسر دنیا افزایش یافت و از طرفی با توجه به تحریم های ظالمانه، برای ورود این محصول به داخل کشور مشکلاتی وجود داشت نیاز بود برای حل آن برنامه ریزی شود.

مجتبی تقدسی ادامه می دهد: پس از انجام آزمون های مربوط به تولید این محصول، مشخص شد کیت های تولید داخل از کیفیتی مشابه نمونه های خارجی برخوردار است، از همین رو لازم بود برای تولید انبوه این محصول و افزایش ظرفیت تولید آن فکری شود و آستان قدس رضوی تصمیم گرفت به این عرصه مهم و ضروری ورود کند.

دکتر مجرد نیز در این خصوص می گوید: در سرمایه گذاری تولید کیت های تشخیص کرونا دچار محدودیت های مالی بودیم که آستان قدس رضوی با مشارکت در این پروژه، نقدینگی مورد نیاز را تامین کرد.

او ادامه می دهد: علاوه بر این همکاری، آستان قدس رضوی در زمینه تامین نقدینگی برای تولید محصولات دیگر و رساندن کشور به مرحله خودکفایی در این محصولات، کمک های قابل توجهی داشته است.

 

 

دقت بالای ۹۵ درصد

طبق استانداردهای جهانی، کیت های خارجی تشخیص ویروس کرونا دقت تشخیص ۹۵ تا ۹۸ دارند. این موضوع باعث شد تا کیت های داخلی نیز با همین استانداردها تولید و روانه بازار شود و با تلاش شباروزی متخصصین شرکت به این هدف دست یافتیم.  

دکتر مجرد می گوید: در ایام کرونا چندین شرکت داخلی، تولید کیت‌های تشخیص کرونا را در دستور کار خود قرار دادند، آن هم با کیفیتی برابر و در سطح استانداردهای نمونه های خارجی، که خوشبختانه توانسته تایید کیفی و پروانه تولید را هم از وزارت بهداشت کسب کرده است.

 

 

یک پنجم قیمت نمونه های خارجی

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی درباره قیمت تمام شده این محصول هم می گوید: کیت های تولید شده در داخل کشور، در عین حال که از کیفیتی مشابه نمونه های خارجی برخوردار است، از نظر قیمتی نصف قیمت نمونه های خارجی است و حتی قیمتش در مقایسه با برخی برندهای مطرح، یک پنجم است؛ به همین دلیل کیت های داخلی به مراتب به صرفه تر است. تقدسی ادامه می دهد: همچنین زمانی که تیراژ تولید را بالا می بریم، می‌توانیم فرآیند کنترل و ارتقاء کیفیت را با راندمان بیشتری افزایش دهیم.

 

 

ظرفیت ماهانه ۲ میلیون تست

مدیر عامل شرکت پارس سیمرغ می گوید با توجه به حمایت های مالی آستان قدس رضوی، ظرفیت تولید ماهانه بیش از ۲ میلیون تست (۲۰ هزار کیت) در این مجموعه وجود دارد.

این شرکت همچنین در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تست یا ۲۰ هزار کیت استخراج ژنوم ویروس کرونا را تولید و به بازار ارائه کرد.

 

 

بومی سازی دانش فنی

جالب است بدانید دانش فنی کیت های مذکور کاملا بومی سازی شده است و حتی ۹۰ درصد مواد اولیه‌ای که برای ساخت آن نیاز است، در داخل کشور و به همت سایر شرکت های دانش بنیان تولید می شود. دکتر مجرد می گوید: این مجموعه همکاری هایی را با دیگر شرکت های دانش بنیان نیز آغاز کرده تا همان ۱۰ درصد باقیمانده تا بومی سازی کامل این محصول را نیز به دست متخصصان جوان کشور به سرانجام نهایی برساند.

 

 

برنامه صادرات به کشورهای خاورمیانه

 دکتر مجرد می گوید: با توجه به برنامه های تعیین شده برای صادرات کیت های تشخیص و استخراج ژنوم ویروس کرونا به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس، در حال حاضر استاندارد های بین المللی ISO۱۳۴۸۵ و ISO۹۰۰۱ را کسب کرده ایم و هم اکنون نیز به دنبال  کسب مجوزهای مربوط به صادرات از جمله CE و IVD هستیم. او ادامه می دهد: هدف میان مدت ما ورود به بازار اروپا و آفریقا است که در صورت رفع موانع و کمک به فرایند تولید، این اهداف زودتر ازآنچه انتظار می رود محقق خواهد شد و امیدواریم تا پایان امسال ورود قدرتمندی به بازار منطقه داشته باشیم.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.