کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

کلیات طرح «الزام مسئولان به پاسخگویی تذکرات نمایندگان» تصویب شد

قدس آنلاین: نمایندگان ملت در جلسه علنی امروز با کلیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرایی به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان موافقت کردند.

بر اساس با این طرح و در صورت تصویب نهایی آن ، کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب خواهند شد.

قادری: پاسخگویی دولت به مجلس امری ضروری است

جعفر قادری در موافقت با کلیات این طرح، گفت: معمولا پاسخ تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی داده نمی شود و برای مردم سوال است که تذکرات نمایندگان چه سودی دارد؟

وی بیان کرد: زمانی که وزرا و رئیس جمهور خود را موظف به پاسخگویی به مجلس نمی دانند، تذکرات نمایندگان فایده ای ندارد و بر این اساس پاسخگویی دولت به مجلس امری ضروری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر پاسخگویی وزرا و رئیس جمهور به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان باعث می شود نیاز به سوال و استیضاح کاهش یابد. بر این اساس باید الزام قانونی در نظر گرفته شود تا همه وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به موقع به مجلس کنند و این کار ابزارهای نظارتی مجلس را تقویت می کند.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام علیرضا سلیمی درباره این طرح، گفت: مطابق با آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، عمدتا تذکرات نمایندگان جنبه یادآوری و سوال و استیضاح جنبه توبیخ دارد. باید در این طرح مشخص شود که کدام یک از تذکرات نمایندگان از مسئولان اجرایی جنبه یادآوری و کدام یک جنبه توبیخ دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنده با اصل موضوع که مسئولان اجرایی باید پاسخ تذکر نمایندگان را دهند، موافق هستم اما معتقدم این طرح نیاز به اصلاحات و رفع ابهام دارد و لازم است ایرادات آن برطرف شود.

محمودی: جایگاه نظارتی مجلس بالاتر می‌رود

در ادامه جلسه، سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح جایگاه نمایندگان را ارتقا می دهد و معمولا تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی جهت رفع مشکلات کشور است و پاسخگویی مسئولان اجرایی به تذکرات نمایندگان منجر به حل و فصل مشکلات می شود.

وی بیان کرد: برخی از تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی فوریت دارد و درباره مسائلی چون وقوع سیل و زلزله است که در این موارد مسئولان اجرایی باید به فوریت پاسخ نمایندگان را دهند و در کل آنان باید خود را ملزم به پاسخگویی به نمایندگان کنند.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: حدود ۳۰ پیشنهاد درباره جزئیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان وجود دارد که در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به طور دقیق مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سلیمی: تذکر نماینده جنبه یادآوری دارد نه توبیخ

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه رسیدگی بـه گـزارش کمیسـیون آیـین نامـه داخلـی مجلس در مورد طرح دوفوریتی الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسـخگویی بـه تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به عنوان مخالف این طرح اظهار داشت: ماهیت تذکر جنبه یادآوری و گوشزد دارد ضمن اینکه ماهیت دیگر آن جنبه توبیخی دارد.

وی افزود: اگر تذکرات نمایندگان جنبه یادآوری دارد موضوع توبیخ صحیح نیست و نمی‌توان دولت را ملزم به پاسخ کتبی کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: در آیئن‌نامه داخلی مجلس عمدتا تذکرات جنبه یادآوری دارند این در حالی است که سوال و استیضاح که در قانون اساسی آمده جنبه توبیخ دارد.

سلیمی گفت: در سوال از وزیر وقتی کارت‌های زرد به این عضو کابینه داده می‌شود ما به ازای حقوقی در شرایط فعلی وجود ندارد زیرا در آئین‌نامه داخلی مجلس مجازاتی مشخص نشده است ولی فقط ما به ازای اخلاقی و شرمندگی برای آن وزیر و وزارتخانه می‌ماند البته مردم هم از این موضوع مطلع می‌شوند.

وی تصریح کرد: هم اکنون 4 هزار تذکر داریم و مشخص نیست که تذکرات فوری کدام‌ها هستند و هیأت رئیسه مجلس باید کدام را جهت قرائت در اولویت قرار دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.