وزیران پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی از دیروز در جلسات کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کردند تا کم کم دیدگاه نمایندگان درباره آن‌ها روشن تر شود. در این بین به نظر می‌رسد وضعیت چند وزیر پیشنهادی نسبت به سایران، بهتر باشد. به گفته سیدنظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت تا پایان هفته به صورت روزانه در کمیسیون‌های تخصصی و ویژه مجلس حضور پیدا می‌کنند که درمجموع  تا آخر هفته، ۲۷۰ جلسه با حضور این وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها برگزار خواهد شد.

از ابتدای هفته آینده به مدت چهار روز، بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از وزرا در همان زمان اعلام خواهد شد. براساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از بررسی رزومه و مشخصات وزیران پیشنهادی، کمیسیون‌های تخصصی دیدگاه و ارزیابی خود را نسبت به هر کدام از آن‌ها در جلسات بررسی صلاحیت به مدت پنج دقیقه برای نمایندگان و مردم تشریح خواهند کرد.

رئیس مجلس در نطق دیروز خود با اعلام ارسال برنامه‌های وزیران پیشنهادی به کمیسیون‌های مربوط، برنامه محوری، کارآمدی، تجربه فرد و پاسخگویی را ملاک‌های اصلی نمایندگان دانست و گفت: «نماینده‌های محترم در فرایند بررسی وزیران پیشنهادی توجه داشته باشند این تیمی است که رئیس‌جمهور باید بتواند با آن‌ها کار کند. در اینکه قانون رأی اعتماد را به مجلس سپرده و حرف آخر را مجلس می‌زند شکی نیست اما باید انصاف را به خرج بدهیم».

روز گذشته چند نماینده مجلس در اظهاراتی به دفاع از دو وزیر پیشنهادی اقتصاد و کشور پرداخته که حجم این واکنش‌ها نشان می‌دهد به احتمال زیاد احسان خاندوزی و احمد وحیدی با رأی مناسبی وزیر خواهند شد. در عین حال رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز پس از یک جلسه چالشی با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد از نظر کمیسیون بهتر است گزینه‌ای با سوابق اجرایی قوی تر انتخاب شود. به گفته حاجی‌پور قرار است وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه دیگری در کمیسیون آموزش توضیحاتی درباره دغدغه‌های نمایندگان ارائه کند.اعلام حمایت خانه صنعت، معدن و تجارت از وزیر پیشنهادی صمت و تشکر جمعی از استادان دانشگاه‌ها از رئیسی به خاطر گزینه پیشنهادی وزارت علوم از دیگر تحولاتی است که دیروز اتفاق افتاد و می‌تواند در رأی نمایندگان اثرگذار باشد. همچنین به گفته عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، وزیر پیشنهادی اطلاعات به دلیل کسالت در جلسه کمیسیون حاضر نشد. وی دراین‌باره توضیح داد: قرار بود روز شنبه [دیروز] حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات برای ارائه برنامه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یابد، اما به دلیل کسالت وی و مشکوک بودن به کرونا این برنامه امروز برگزار نشد و مقرر شد در نخستین فرصت این نشست برگزار شود.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه‌ها و نطق‌هایی به دفاع از حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه پرداختند. جلیل رحیمی جهان آبادی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به جلسه اعضای این کمیسیون با حسین امیرعبداللهیان از استقبال نمایندگان از برنامه‌های وی خبر داد. در همین حال رسانه‌های مختلف دنیا به بررسی رویکرد وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت خارجه پرداختند. اکثر این رسانه‌ها تخصص امیرعبداللهیان بر مسائل منطقه و بیش از دو دهه فعالیت وی در غرب آسیا را نقطه مثبت انتخاب وی دانسته‌اند. بنا بر گزارشی که پایگاه خبرآنلاین منتشر کرده، اکثر رسانه‌های مطرح دنیا امیرعبداللهیان را فردی «ضدغرب» توصیف و از وی با عناوینی چون «محافظه کار و تندرو» یاد کرده اند. در عین حال رادیو آر اف آی فرانسه نیز نوشت: «انتخاب امیر عبداللهیان  پایان هشت سال وزارت محمد جواد ظریف و تلاش برای نزدیک شدن به غرب و ایالات متحده خواهد بود». همچنین تعدادی از رسانه‌های غربی مانند رویترز و بلومبرگ نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که امیرعبداللهیان تاکنون به صراحت علیه برجام موضع نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.