معاون دادستان مشهد طی دستوری به رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از وی خواست فکری برای مطب‌ها که تبدیل به کانون آلودگی کرونایی شده‌اند و همچنین کمبود مراکز سی‌تی‌اسکن سطح شهر بکند تا هم جان شهروندان در امان بماند و هم بیماران کرونایی در مسیر درمان با سختی کمتری مواجه شوند.

برای کمبود «سی‌تی‌اسکن» فکری کنید

دلتا همچنان می‌تازد

در رابطه با کرونا شاید ده‌ها گزارش و خبر در روزنامه قدس منتشر شده است. بارها هشدارهای کرونایی نظیر رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن دست و پرهیز از حضور شهروندان در اجتماعات‌و... را منتشرکرده و به هر کدام مفصل پرداخته‌ایم.

اما از زمانی که نوع خطرناک‌تر و جهش‌یافته ویروس کرونا که همان دلتا نام دارد پا در شهر و دیار ما گذاشت، ورق به نوعی برگشت و هم توان کادر درمان گرفته شد و هم روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان به این ویروس بیشتر و حتی آمار قربانیان آن هم چند برابر شد. با شیوع این سویه با قدرت می‌توان گفت خانواده‌ای نبود که یکی از نزدیکانش به کرونا مبتلا نشود. آن‌قدر دامنه بیماری گسترده و تعداد بیماران هم افزایش یافت که مراکز درمانی، مطب‌ها، راه‌رو بیمارستان‌ها و ... مملو از جمعیت شد و شرایط فوق‌بحرانی را در مشهد رقم زد. این حجم از افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و مطب‌ها خود به نوعی جابه‌جایی ویروس در سطح شهر هم به شمار می‌آمد. در حال حاضر در صورتی که بحران مدیریت مناسبی نشود، جمع کردن کار به مراتب سخت‌تر می‌شود. جمع‌بندی این موارد سبب شد معاون دادستان مشهد در پی بررسی میدانی و مشاهده گرفتاری‌های پیش‌آمده برای بیماران کرونایی و خانواده آن‌ها، طی دستوری خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خواستار اندیشیدن تدابیری برای آن شد.

قاضی سیدهادی شریعت‌یار در متن این دستوراعلام کرده است: با عنایت به وضعیت بیماری کرونا و شیوع گسترده آن و مشاهدات میدانی این معاونت، با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر شهروندان درگیر بیماری کرونا به منظور طی کردن فرایند درمان آن به مطب‌های پزشکان متخصص داخلی، ریه و بیماری‌های عفونی مراجعه و بعضاً این مطب‌ها از نظر فضا و مکان، نامناسب و دارای محیط‌های بسته هستند. وی تصریح کرد: این امر سبب شیوع بیشتر بیماری در مطب‌ها و نقض دستورالعمل‌های بهداشتی و تهدید علیه بهداشت عمومی می‌شود؛بنابراین ضروری است به هر نحو ممکن توسط دانشگاه علوم پزشکی تدابیر لازم ولو به صورت موقت برای تهیه فضای مناسب به گونه‌ای که از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری گردد، اتخاذ شود و فرایند طبابت در این گونه مکان‌ها انجام شود. ضمن اینکه با توجه به شرایط کنونی نوبت‌دهی در مطب‌ها حتماً به ‌سمت‌وسوی نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی سوق داده شوند تا از تجمع افراد و بیماران به منظور اخذ نوبت در مطب‌ها به نحو محسوسی کاسته شود.

بیماران کرونایی خسته از خیابان‌گردی

سیدهادی شریعت‌یار، معاون حفظ حقوق‌عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان مشهد در ادامه این دستور به این نکات هم اشاره کرد. همچنین یکی از موضوعاتی که در حال حاضر با توجه به وضعیت کرونایی کشور مورد توجه بوده، کمبود دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن در برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح شهر است. از سویی با در نظر داشتن این نکته افراد درگیر ویروس کرونا به لحاظ وضعیت بیماری‌شان نباید برای انجام سی‌تی‌اسکن در یک محل تجمع و معطل شوند؛ بنابراین ضروری است در راستای توسعه خدمات‌رسانی به بیماران و پیشگیری از شیوع بیماری با هر تدبیری، دستگاه مزبور به تعداد لازم نسبت به تهیه، نصب و این گونه دستگاه‌ها اقدام نمایند و در مراکز کوچک درمانی دستگاه‌های اکسیژن‌سنج خون توزیع و استفاده شود. معاون دادستان اعلام کرد: ضمن اینکه یکی از اماکن شیوع بیماری کرونا و ناقض دستورالعمل‌های بهداشتی و حتی تهدید علیه بهداشت عمومی، محل‌هایی است که بیماران به همراه اطرافیان به منظور انجام سی‌تی‌اسکن  در آنجا حضور پیدا می‌کنند؛بنابراین می‌طلبد در این خصوص تدابیری جدی و پیشگیرانه با در نظر گرفتن فضاهای مناسب به منظور انجام سی‌تی‌اسکن صورت بگیرد تا از شیوع بیشتر بیماری در این شرایط جلوگیری و در خدمات‌رسانی به بیماران تسریع شود. ضروری است با فوریت موضوعات فوق‌الذکر پیگیری و نتیجه اعلام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.