مدیر دفتر تئاتر دینی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ مهم‌ترین هدف و غایت تولید آثار تئاتری با مضامین دینی را ایجاد حس بازگشت به خود و کمال‌گرایی میان مخاطبان چنین آثاری دانست و گفت: تحقق چنین اهدافی با پرهیز از نگاه شعاری در تولید آثار نمایشی میسر خواهد شد.

کمال‌گرایی در تئاتر دینی با پرهیز از نگاه شعاری میسر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمود فرهنگ با اشاره به آنکه مهم‌ترین انتظاری که از تولید آثار تئاتری در هر شاخه‌ای می‌توان داشت خروجی آن‌ها و تأثیرگذاری‌شان بر مخاطب در حوزه ترغیب و سوق دادن آن‌ها به تفکر، تأمل و تعمق است تصریح کرد: دراین‌میان آثار نمایشی با محتوا و مضامین دینی بیشترین سهم را در تشویق مخاطبان به تامل و فکر را دارا هستند.

وی با بیان آنکه اغلب تولیدات آثار تئاتر دینی در کشورمان در محقق ساختن این مهم نتوانستند توفیق بالایی به دست بیاورند در تشریح دلایل آن گفت: نخست باید ذهنیت و نوع نگاه جاری در عرصه تولید تئاتر دینی میان مسئولان و هنرمندان نسبت‌ به آنچه که امروز در کشورمان در عرصه هنر نمایش وجود دارد را اصلاح کرد. در گام دوم، باید با ترسیم مسیری هدفمند و رسیدن به اتفاق‌نظر درباره اهداف تولید و ارائه چنین آثاری میان مدیران و هنرمندان گام برداشت و مراتب توفیق چنین اهدافی را هموار کرد.

انسان و مسائل پیرامون آن مهمترین غایت رویکرد تولیدات هنری است

مدیر دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که تمامی تولیدات هنری، مهم‌ترین اصل و رویکردشان پرداختن به انسان و مسائل مربوط به اوست که این خود یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های نگرش عمومی در حوزه مبانی دینی و مسائل مذهبی است.

کارگردان نمایش خورشید کاروان تصریح کرد: اگر چنین دیدی میان هنرمندان و مدیران عرصه‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی و هنری ازجمله حوزه تئاتر شکل گیرد، آن زمان است که می‌توان به دستاوردهای بزرگ و مهمی در عرصه جریان‌سازی هنر نمایش از جمله فعالیت در حوزه تئاتر دینی مذهبی و آیینی دست پیدا کرد.

پرهیز از نگاه کلیشه‌ای و حرکت به سمت خلاقیت و نوآوری در تولیدات تئاتر دینی

فرهنگ با تاکید بر آنکه نگرش امروز عموم مردم نسبت مسائل پیرامون‌شان و اشراف و آشنایی آن‌ها با ابعاد مختلف این مسائل در قیاس با دهه‌های پیش بسیار توسعه پیدا کرده‌است یادآور شد: همین مسئله ثابت می‌کند که هنرمندان در تولید آثار هنری با هر رویکردی ازجمله مفاهیم و مضامین دینی باید نوع نگاه و نگرش‌شان در پرداخت به موضوع را همسو و منطبق با ذهنیت امروز مخاطبان خود کنند.

نیازمند به روز رسانی دانش خود در حوزه هنر هستیم

مدیر دفتر تئاتر دینی اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از اصلی‌ترین بسترهای تزریق نگاه خلاقانه را محیط‌های دانشگاهی و آکادمیک دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه و رسالتی که هنرمندان، اساتید و پژوهشگران عرصه هنر تئاتر به‌ویژه فعالان در محیط‌های آکادمیک دارند روزآمد ساختن دانش آنها و انتقال آن دانش به دانشجویان هنر نمایش است.

کارگردان نمایش اسم شب افزود: مشکل اصلی آنست که اساتید دانشگاه ما بعد از رسیدن به رتبه و درجه‌ای علمی، دانش خود را به‌روزرسانی نمی‌کنند و همین فاصله گرفتن از زمان باعث می‌شود که در انتقال مفاهیم آموزشی به دانشجویان مدام شاهد تکرار مباحثی باشیم که کارکرد آن‌ها امروز نسبت‌به سال‌ها و دهه‌های پیش بسیار کمرنگ‌تر شده ‌است.

آینده روشن تئتر دینی در سایه تغییر نگرش میان نگاه مدیران به نسل جوان هنرمندان

فرهنگ با اشاره به برگزاری جشنواره‌ای چون تئاتر صاحب‌دلان که محوریت و موضوعیت آن بر مسائل و مبانی دینی استوار است و با نظارت دفتر تئاتر دینی اداره‌ کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل سراسری در تمامی استان‌های کشور برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: آثار حاضر در این جشنواره خود مؤید نگاه خلاقانه نسل جوان به مسائل دینی، آیینی و مذهبی است.

کارگردان نمایش میثاقی دیگر در پایان یادآور شد: حال که نخستین گام را هنرمندان به‌ویژه نسل جوان فعال در تئاتر برداشته‌اند، این رسالت در حوزه حمایت، تربیت و فراهم ساختن بستر توسعه هنر نمایش در تمامی عرصه‌ها از جمله در موضوعات دینی، مذهبی و آیینی بر عهده مدیران، مسئولان و متولیان تئاتر کشور است که خوشبختانه این دید میان مدیران نیز شکل‌گرفته و در سایه اجرایی شدن آن در آینده نزدیک شاهد رشد و توسعه تئاتر دینی در کشور خواهیم بود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.