کارشناسان حاضر در وبینار نقش تبلیغات در احیای نهضت عاشورا ضمن برشمردن ارکان شعایر دینی بیان کردند: احیای شعایر و بیان اهداف این نهضت باید در چارچوب مبانی و تعالیم اسلامی و الهی باشد تا خدای ناکرده مغشوش نشده یا از مسیر عقل و منطق خارج نشود.

احیای شعایر و بیان اهداف نهضت عاشورا در چارچوب مبانی اسلام

به گزارش قدس آنلاین از بنیاد عاشورا، سید فادی السید، رئیس موسسه امت واحده لبنان درباره بعد تبلیغاتی احیای شعایر حسینی و دینی سخن به میان آورد و گفت: شعایر دینی دارای دو رکن اساسی است، رکن تبلیغات و رکن اطلاع رسانی. هدف از برگزاری شعائر حسینی نشان دادن چهره واقعی عاشورا و نهضت امام حسین (علیه السلام) است. هم چنین یکی دیگر از اهداف اقامه مجالس و شعایر با نیت تقرب به درگاه خداوند متعال.

وی خواستار اجرای معانی و مفاهیم انسانی عاشورا در زندگی خود و جامعه شد چنانکه امام زین العابدین (علیه السلام) با سیره مبارک خود ارزش های انسانی و اخلاقی اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) نشان داد مردم به مدارج معنویت و اخلاق در دنیا و آخرت برسند و نیز امام (ره) یا رهبری خردمندانه انقلاب اسلامی که فرمودند هرچه داریم از عاشوراست، توانست شعائر حسینی را به منش انقلابی و یاری مظلومان جهان تبدیل کند.

آیت الله محمد حسن اختری، مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا نیز گفت: تبلیغات بر سه گونه است:۱ تبلیغات گمراه کننده، ۲ تبلیغات بیهوده  و ۳ تبلیغات هدایت کننده.

وی تاکید کرد: گردانندگان تبلیغات ضاله و گمراه کننده تلاش دارند اهداف مقدس نهضت حسینی را مخدوش جلوه دهند و به رهبران این قیام توهین روا دارند. چنان که تبلیغات دشمنان اسلام در حال حاضر تلاش دارند آرمان فلسطین را مورد اتهام و توهین ناروا قرار دهند یا چهره جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کنند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا به ماهیت و نقش تبلیغات در ایجاد فتنه و برانگیختن احساسات مذهبی به منظور ایجاد فتنه میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: این اقدامات در راستای منافع استکبار جهانی و دست نشاندگان آنان صورت می پذیرد.

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی عاشورا سپس با اشاره به جایگاه و نقش سازنده و هدفمند و انسان ساز تبلیغات هدایتگر گفت: این نوع تبلیغات رسالت مدار تلاش دارد سطح آگاهی و معرفت را در جامعه افزایش دهد و حقایق را تبین سازد.

وی از اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران موسسه های تبلیغاتی و رسانه ای خواست این سبک از تبلیغات را مد نظر خود قرار دهند و با تبادل نظر و ارائه تجربیات خود به یکدیگر در بیان حق و حقیقت و تبین مکتب اهل بیت علیهم السلام تلاش کنند. بنا به فرمایش حضرت امام رضا علیه السلام که فرمود لو علم الناس محاسن کلامنا لاتبعونا، اگر مردم محاسن و زیبای‌های کلام ما را بدانند از ما پیروی خواهند کرد.

استفاده از رسانه برای معرفی صحیح فلسفه عاشورا

آیت الله اختری در بخش دیگری از سخنان خود توصیه های به اصحاب رسانه و مؤسسه های تبلیغاتی و رسانه‌ای کرد و بر ضرورت معرفی صحیح فلسفه عاشورا و مکتب اهل بیت علیهم السلام به جهانیان با شیوه های جدید و روز آمد از جمله ساختن فیلم و سریال به خدمت گرفتن زبان هنر مانند شعر و ادبیات و سروده و نوحه سرایی هدفمند تلاش کنند.

دکتر عبد الرحمن جاسم روزنامه‌نگار فلسطینی در اهمیت و تاثیر گذاری تصاویر هنری و نقاشی و هنرهای تجسمی با مضامین عاشورایی در رساندن پیام امام حسین و نهضت عاشورا به جهانیان گفت: همه هنرمندان و نقاشان و تصویر گران جهان از پیروان ادیان و مذاهب مختلف، با اینکه از لحاظ جغرافیایی  از یکدیگر دور هستند ولی هر یک با درک و برداشت خود تلاش دارند این واقعه تاریخی و فاجعه انگیز و نیز جنایات بنی امیه و حکام ستمکار را با زبان هنر بیان کنند.

وی ادامه داد: این نوع و سبک هنر که بتواند صحنه های دلاوری و استقامت امام حسین علیه السلام و اصحابش را در برابر ظالمان نشان دهد الگوی زیبنده وعبرت آموز برای دلاور مردان مقاومت در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی گردد، زیرا امروزه فلسطین، کربلای این زمانه  است.

محمد شری استاد رسانه ای از لبنان بر نقش مثبت و تاثیر گذار و انسان ساز تبلیغات رسالت مدار و متعهد سخن به میان آورد و گفت: در شرایط کنونی رسانه های گمراه کننده و دست نشانده تلاش می کنند مشروعیت نهضت امام حسین علیه السلام و مفاهیم و اهداف آن را به حاشیه کشانده و ازبین ببرند.

وی با طرح پرسش های اعتقادی و سیاسی و رسانه ای تاکید کرد که در دوره صدر اسلام دشمنان پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، تبلیغات گمراه بنی امیه و منافقین تلاش بسیار کردند رسالت پیامبر و جایگاه اهل بیت را ازبین ببرند، چنان که امروزه این دشمنان و منافقان تلاش می کنند به آرمان فلسطین خیانت کنند.

دکتر شری ادامه داد: احیای شعائر و مراسم حسینی فرصت تاریخی بزرگ برای امت اسلامی تا از این راه رستگاری و استقلال و آزادی دست یازند، چنان که مقاومت این راه را در پیش گرفته است. نهضت امام حسین علیه السلام و مفاهیم عاشورا در تاریخ به برکت مقاومت و خون شهدا و تلاش آزادگان و خانواده شهدا و صبر و استقامت مادران و همسران شهداء ماندگار خواهد ماند.

وی افزود: اقدام امام حسین علیه السلام اقدام مکتبی و رسالت مدار برای تحقق اسلام و پیروزی حق علیه باطل است لذا باید همه تلاش‌ها و تجارب و اندیشه ها ی خودرا با شیوه های مناسب از جمله بعد رسانه‌ای به معرفی نهضت امام حسین علیه السلام در اختیار افکار عمومی جهان قرار دهیم.

تاثیرگذاری هنر رسانه و تنوع آن

قاسم قصیر روزنامه نگار و پژوهشگر سیاسی درباره نقش تبلیغات و اهمیت آن در بالا بردن سطح کیفی آگاهی و شناخت و بصیرت، مطالب خود را با ذکر نمونه های تاریخی بیان و تاکید کرد: هنر رسانه به دلیل تاثیر گذاری و تنوع آن که از فناوری  و دسترسی آسان و بدون محدودیت به مخاطبان در سراسر جهان برخوردار است و می تواند در احیاء و معرفی معارف عاشورا نقش آفرینی بالایی دارد.

وی افزود: امروزه می توان با زبان هنر و ادبیات و رسانه و شعر و ادبیات و مشارکت شخصیت ها و هنرمندان از گرایش ها و ادیان و مذاهب جهان میتوان رسالت پیام رسانی و گفتمان عاشورایی را بطور شایسته انجام داد تا در برابر تهدیدات جدید فکری، فرهنگی، سیاسی  و علمی بتوان ایستادگی نمود لذا باید گفتمان عاشورا  را روز آمد و با توجه به تحولات جهان، توسعه دهیم.

در ادامه زینه جانودی پژوهشگر و روزنامه نگار گفت: تبلیغات و رسانه می تواند میان ملت ها پیوند ایجاد  کند و مایه رشد و بالندگی  فرهنگ ملل شود. ملت های غربی به نقش و جایگاه رسانه اهمیت زیادی می‌دهند زیرا به اعتقاد آنان این رسانه سلاح دوبله است و میتواند در مخدوش کردن حقایق در جهان از جمله شعائر اسلامی نقش آفرینی کند.

وی افزود: برگزاری شعائر حسینی در معنای عام آن ارتباط دادن انسان ها با پدیدآورنده قیام حسینی یعنی امام حسین علیه السلام است، بنابراین نقش بزرگ تبلیغات در گسترش شعائر حسینی بسیار حائز اهمیت است. حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه کربلا این نقش آفرینی را به خوبی انجام داد،

وی بر اهمیت تبلیغات منصفانه در رویارویی با تبلیغات زهر آگین و مغرضانه تاکید کرد و گفت که باید از شعائر حسینی و فهم حقایق واقعه کربلا و شهادت امام حسین درس عبرت بیاموزیم.

این چهره رسانه‌ای  از اصحاب رسانه خواست که به موضوع فرهنگ عاشورا و نشر فرهنگ آگاهی و اعتدال و همزیستی اهتمام بیشتری  بدهند زیرا آرمان امام حسین برای ایجاد محبت و وحدت و نه تفرقه می باشد. شیخ توفیق علویه در ادامه مباحث این وبینار درباره نقش تبلیغات در بیان حقایق سخن گفت و بیان کرد: مشکل اساسی ما در جهان کنونی پنهان داشتن حقایق و اهداف انقلاب امام حسین علیه السلام است.

وی برضرورت قبول مسئولیت‌ها از سوی اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: مسئولیت آنان در شرایط سخت و دشوار کنونی بیش از گذشته است زیرا اظهار حقیقت و رویارویی با تبلیغات سوء تعیین کننده است.

مفهوم عشق در نهضت حسینی میان مسلمانان و مسیحیان تفاهم ایجاد کرده است

سرکیس الدویهی از روزنامه نگاران مسیحی، در سخنان خود بر مبانی اخلاقی نهضت امام حسین اشاره نموده و گفت: مفهوم عشق در نهضت حسینی توانست میان مسلمانان و مسیحیان تفاهم و نزدیکی ایجاد کند.

وی با اشاره به شرکت دو مسیحی به نام های جون و وهب در واقعه کربلا  و شهادت آنان، بیان کرد: این دو نصرانی از اصحاب امام حسین (ع) بودند که به خاطر ارزش های انسانی و مبارزه با ظلم و استبداد حاکمان بنی امیه در واقعه کربلا با شهامت  شهید شدند.

وی افزود: محدوده و قلمرو شخصیت امام حسین (ع) بسیار گسترده است ودر بردارنده همه معانی فداکاری و اخلاق مداری  نبوی می باشد زیرا این نهضت توانست همه نمودها و نمادهای اخلاق و اعتقاد و انسانیت را در بر گیرد. امام حسین مختص یک گروه و یا یک مذهب و دین نمی باشد بلکه سید شهدا در اوج تکامل اعتقادی و اخلاقی و انسانی قرار گرفته بودو به انسانها از همه طوایف و مذاهب درس زندگی شرافتمندانه داد.

سرکیس الدویهی تاکید کرد که نهضت امام حسین در برگیرنده اهداف تمام ادیان آسمانی در طول تاریخ بود. وی از اصحاب رسانه که عاشق اهل بیت می‌باشند خواست بیشتر با قهرمانان کربلا و علل و اسباب و ابعاد و نتایج قیام عاشورا آشنایی بیشتری پیدا کنند و نسبت به نشر این اصول عاشورایی و ارزش ها و مبانی اخلاقی و انسانی آن اهتمام بیشتری بدهند.

فرهنگ عاشورا، فرهنگی فراگیر

 وی ادامه داد: فرهنگ عاشورا فرهنگ فراگیر است و باید از آن درس آموخت، زیرا این فرهنگ می تواند هویت ملت ها را تعیین کنند. من به عنوان یک مسیحی تمایل دارم تا شخصیت جون ووهب مسیحی را که به یاری امام حسین شتافتند و شهید شدند را به جهانیان معرفی کنم زیرا این دو شهید الگوی والای فداکاری و شجاعت بودند، و جون نشان داد که با وفاداری و اعتقاد به امام حسین، خود را فدای ارزشهای این شخصیت ملکوتی کرد.

 در ادامه دکتر زینب طحان استاد دانشگاه و روزنامه نگار، با طرح چند سوال و نقد از عملکرد برخی اصحاب رسانه در کوتاهی در معرفی صحیح نهضت امام حسین گفت شبهه افکنی که برخی علیه قیام امام حسین (ع) می کنند، بدون در نظر گرفتن ماهیت نهضت امام حسین که یک نهضت اصلاح طلبانه است، می باشد، گفت: متاسفانه تبلیغات اسلامی در بیان حقایق و پاسخ به این شبهات که جنبه اعتقادی و اجتماعی دارد مقصر است.

متولیان تبلیغات اسلامی کوتاهی می‌کنند

وی با طرح مجموعه از پرسش های رسانه ای و نقد حرفه ای از عملکرد برخی از رسانه ها در بیان وقایع تاریخی عاشورا و پاسخ ندادن عالمانه و محققانه به شبهات و اتهامات و انحرافات و نیز پاسخ ندادن مناسب به برخی بدعت ها و مطالب ناروا از سوی برخی مداحان و منبری ها گفت: متولیان تبلیغات اسلامی در ابراز حقایق و پاسخ گویی  اعتقادی و اجتماعی کوتاهی می کنند.

انسیه خزعلی استاد دانشگاه و معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور زنان درباره رسالت حضرت زینب سلام الله علیها در بیان حقایق و فلسفه قیام عاشورا و افشای جنایات حکام بنی امیه و لشکریان یزید ستمگر در کربلا در برابر ابن زیاد ستمکار و یزد جنایتکار  سخنرانی کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.