مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی کافی نبودن اعتبارات و مکان مورد نیاز را مانع تکمیل طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر عنوان کرد.

کمبود اعتبارات و مکان، موانع تکمیل طرح ساماندهی معتادان متجاهر مشهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از بهزیستی خراسان رضوی ، دکتر مسعود فیروزی در جمع اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد با بیان این مطلب گفت: طرح ساماندهی معتادان متجاهر از آذرماه گذشته کلید خورد و با همکاری سایر نهادهای مرتبط، تا کنون نزدیک به ۵ هزار معتاد متجاهر جمع‌آوری و در مراکز نگهداری موقت یا کمپ‌های تبصره‌ی ۲ ساماندهی شده‌اند.

وی افزود: در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در تیرماه مصوب شده که تا پایان شهریور دست کم ۴ هزار نفر دیگر که تتمه‌ی این جمعیت در مشهد هستند جمع‌آوری و به مراکز ساماندهی و توانمندسازی، هدایت شوند.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود اعتبارات و نبود مکان کافی، این مصوبه اجرایی نشده و در حال حاضر، همین مشکلات مانع تکمیل این طرح شده است.

به گفته‌ی دکتر فیروزی، برخی دستگاه‌های دخیل در این طرح، به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند که این مسئله، مانع اجرای صحیح و کامل آن شده است.

وی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای، بهداشت و درمان، بیمه‌ها، فرمانداری ها، شورای هماهنگی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، بهزیستی و برخی دستگاه‌های دیگر در این طرح وظیفه‌مند هستند که چنانچه هر کدام از این دستگاه‌ها وظایف خود را انجام ندهند، نتیجه ی آن عدم اجرای کامل این طرح خواهد بود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: توانمندسازی، درمان، نظم و امنیت مراکز، تأمین اعتبار برای مخارج و هزینه‌های نگهداری و بازتوانی مددجویان، حرفه‌آموزی، مدیریت مورد و پیگیری توانمندسازی فرد و خانواده، از جمله بخش‌هایی است که باید در این طرح انجام شود که با وضعیت فعلی اعتبارات و کمبود مکان کافی، این امر محقق نشده است.

دکتر فیروزی تأکید کرد: شهرداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی، وظایف خود را انجام می‌دهند اما اعتبارات و مکان کافی برای ادامه‌ی طرح، مانع وظیفه‌مندی این دستگاه‌ها به صورت مطلوب می‌باشد.

وی گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ میلیارد تومان به پیمانکاران مراکز نگهداری یا کمپ‌های تبصره‌ی ۲ بدهکار هستیم و مقداری از مطالبات سال گذشته هم هنوز پرداخت نشده است.

به گفته‌ی فیروزی، سرانه‌ی نگهداری و توانمندسازی برای سال گذشته ۲۸ هزار تومان تعیین شده بود که امسال افزایش یافته و هنوز هیچ مبلغی در سال جاری بابت مراکز پرداخت نشده است.

وی همچنین یادآور شد: جمع‌آوری و ساماندهی این افراد از سطح مشهد،‌ مطلوب ما نیز هست و همه‌ی مدیران و مسؤولان، یک شهر زیبا و سالم در تراز پایتخت معنوی کشور را انتظار دارند اما برای تحقق این امر، باید زمینه‌ها و زیرساخت‌های آن تأمین شود.

وی از اعلام آمادگی بهزیستی برای گزارش دادن به شورای شهر و دیگر نهادهای مسؤول خبر داد و گفت: بهزیستی کار توانمندسازی، سم‌زدایی، پیگیری درمان، مددکاری اجتماعی و بازگشت معتاد بهبود یافته به جامعه را انجام می‌دهد اما انجام این مراحل، به اعتبارات زیادی نیاز دارد که اگر مدیران مشهد و استان، بخواهند این امر محقق شود باید زمینه‌های اجرایی شدن آن را فراهم کنند.

وی در پایان از شهرداری، نیروی انتظامی، استانداری، شورای هماهنگی، دستگاه قضایی و سمن‌هایی که در قالب تیم درمان و گروه‌های تخصصی بازتوانی با این طرح همکاری دارند تشکر کرد و گفت: اجرا و اتمام این طرح فقط با جدیت و عزم قاطع تمام دستگاه‌های مداخله‌گر انجام شدنی است که باید مدیریت واحد داشته باشد و از طریق منابع پایدار، تأمین اعتبار گردد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.