۵۷ پروژه زیرساختی مهم نیمه تمام در شهر تاریخی و گردشگری گرگان وجود دارد که به باور کارشناسان با بهره برداری آن در دولت جهادی سیزدهم فصل نوینی از توسعه و پیشرفت در این شهرستان استان گلستان ایجاد می‌شود.

تکمیل۵۷ طرح زیرساختی نیمه تمام، پیشران توسعه شهر گردشگری گرگان

به گزارش قدس آنلاین، شهر گرگان طی سال‌های گذشته تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده است، در دوره های مختلف مدیریت شهری و پنج دوره قبلی شورای شهر پروژه های مختلفی همچون چندین روگذر و زیرگذر، فرهنگسرا، اماکن فرهنگی و ورزشی در جهت بهبود زیست شهری و ارتقای خدمات برای شهروندان ساخته شده است.

طی چهار پنج سال گذشته و دربازه زمانی پنجمین دوره پارلمان شهری پروژه های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی پرشماری برای شهر تعریف شد که رویکرد گردشگری محور اصلی این پروژه ها بود، مدیران شهری گرگان  تلاش کردند تا با ترسیم و به سرانجام رساندن این پروژه شهر گرگان به مقصد گردشگری تبدیل شود.

تبدیل گرگان به یک مقصد گردشگری مورد استقبال بیشتر شهروندان مرکز گلستان است اما  طولانی شدن زمان اجرای برخی از این پروژه‌ها و جانمایی و چینش نادرست طرح‌ها موجب نگرانی اهالی آن شده است.

با روی کار آمدن دولت جهادی سیزدهم و اهتمام مدیران جهادی قوه مجریه برای پیگیری مطالبات مردمی و پیگیری طرح های بر زمین مانده در کنار آغاز فعالیت اعضای ششم پارلمان شهری و انتخاب شهر برای شهر ۳۵۰ هزار نفری گرگان، گرگانی‌ها امیدوارند تا شاهد اتمام پروژه های نیمه تمام این شهر تاریخی و گردشگری باشند.

خیری سنکروجی یکی از شهروندان گرگانی در خصوص پروژه های شهری گفت: گرگان به عنوان مرکز استان گلستان با مشکلات پرشمار که برخی از آنها سالهاست اهالی و شهروندان آن را آزار می دهد که باید برای رفع آن تدابیر ویژه اتخاذ شود.

شهر گرگان نیازمند نگاه جدی مدیران است

وی اظهارداشت:‌ وضع بغرنج آسفالت کوچه و خیابان ها در محله ها و حتی معابر اصلی به همراه شکل غیر استاندارد جداول به عنوان دغدغه دیرین همه محله های شهر، نیازمند نگاه جدی مدیران شهری است.

 وی ادامه داد :‌ کمبود فضای سبز و پارک بازی برای کودکان در شهر مشهود است و فقط برخی از محله های شهر از این خدمات برخوردار هستند که مدیریت علمی راهکار رفع این کمبودهاست.

 سنکروجی یادآور شد: از مهمترین  چالش های شهر گرگان ترافیک این شهر است که در ساعاتی از روز تبدیل به توقفگاه می شود و بسیاری از خدمات مانند اورژانس  و آتش نشانی و پلیس با مشکل روبرو کرده است که اعضای شورای شهر باید نیازهای واقعی آن را شناسایی و برای هر یک از آنها علمی و عملی راهکار بیابند.

به تاکید این شهروند مردم انتظار دارند در دوره جدید شورای شهر، ‌  منتخبان مردم بدون شعارزدگی به فکر خدمت به آنان باشند و شهر تاریخی گرگان را به زیست شهر و شهر هوشمند تبدیل کنند.

این بانوی گرگانی تصریح کرد: متاسفانه در هر گوشه و کنار شهر شاهد پروژه های خرد و کلان نیمه تمام بسیاری هستیم که علاوه بر آسیب به سیمای شهر، موجب برخی از دغدغه های اجتماعی در محله ها می شود.

شماری از شهروندان گرگانی تاکید کردند که با اتمام پروژه های نیمه تمام موجود  و حتی اجرای طرحهای جدید موردنیاز  به توسعه این شهر گردشگری منجر می شود که تحقق آن را در دولت جهادی و انقلاب سیزدهم میسر می دانند.   

 مهران کاظم نژاد از اعضای شورای شهر گرگان  گفت که در چند سال گذشته  پروژه های خوبی مانند فرهنگسرا، آب نمای ماتریسی، آبشار مصنوعی ، خرید ده ها  اتوبوس در شهر به اجرا رسیده است.

مردم نیازمند خدمات بیشتری هستند

وی ادامه داد: شهر گرگان با جمعیتی بالغ از ۴۰۰ هزار نفر نیازمند خدمات و پروژه های بیشتری است که تعدادی از طرح ها  در دوره قبلی مدیریت شهر آغاز شده است و  در این دوره  هم مورد استقبال اعضای دوره ششم شورا،  سرپرست شهرداری و شهردار منتخب  است.

 کاظم  نژاد یادآور شد :‌ پارلمان شهری در این دوره شهری تلاش دارد تا علاوه بر واکاوی مشکلات فعلی  و برنامه ریزی برای حل آنها، پروژه های نیمه تمام شهر را نیز به سرانجام برساند.

وی گفت : از اصلی ترین پروژه ها در زمان حاضر اتمام زیرگذر محدوده میدان بسیج است تا طرح کنارگذر از مسیر روگذر سربازان گمنام تکمیل شود  و علاوه بر حل دغدغه اهالی انجیراب و افسران  تردد در مسیر بلوار ۶۰ متری خلیج فارس به جریان بیفتد.

به گفته وی موارد مرتبط با تله کابین، سورتمه، مجموعه گردشگری ملل از مبادی متولی در حال پیگیری است.

ناصر گرزین دیگر عضو شورای شهر گرگان هم گفت: نباید تلاش های صورت گرفته در دوره قبلی را نایدیده گرفت، مساعی زیادی در دروه شهردار قبل و شورای پنجم انجام شد که تعدادی از آنها نهایی و تعدادی هم در حال انجام است.

مباحث کلان شهر گرگان فراموش نشود

گرزین گفت : شهر گرگان در بخش خدمات شهری چالش هایی دارد که باید به آن توجه ویژه  داشت اما در کنار این موضوع، باید مباحث کلان شهر گرگان نیز فراموش نشود

این عضو شورای شهر گرگان گفت: گرگان برای آنکه به منابع درآمدی پایدار برسد باید در امر گردشگری متحول شود،  ایجاد جاذبه های نوینی همچون تله کابین،  شهر بازی نوین، بازار هفته موزه و سورتمه و مجموعه گردشگری ملل هر چند دارای بار مالی سنگینی برای شهر هستند اما از ضروریات گرگان محسوب می شوند.

گرزین ادامه داد : بودجه سال جاری گرگان هزار میلیارد تومان است که حدود ۳۰۰ میلیارد مربوط به بخش عمرانی است اما پروژه های نیمه شهر بسیار پر هزینه است.

لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

وی اضافه کرد:‌ استفاده از ظرفیت  بخش خصوصی و موسسات مالی بزرگ کشور و حتی  مشارکت از توان دولت برای نهایی شدن این پروژه ها از جمله راهکارهای پیش رو برای مدیریت شهری گرگان است.

 گرزین ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید و همت بیشتر مدیران شاهد به سرانجام رسیدن پروژه های شهر گرگان باشیم.

رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان گفت:‌ در زمان حاضر چندین پروژه عمرانی در شهر در جریان است، نباید با دامن زدن به اختلافات سبب کاهش امنیت روانی سرمایه گذاری شهر شویم.

به گفته بصیرنیا هنگام که مباحث حاشیه به شبکه های اجتماعی و مصاحبه له و علیه اعضای شورا برسد، رغبت سرمایه گذاران به مشارکت در پروژه های شهری کاهش می یابد.

ضرورت جذب سرمایه گذار 

رییس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد:‌ اعتبارات و بودجه شهرداری بسیار محدود است، اگر نتوانیم  موفق به جذب سرمایه گذار شویم در اداره شهر و حتی توسعه گرگان با چالش روبرو می شویم.

بصیر نیا گفت : برای آنکه بتوانیم به وعده هایی که در دوره تبلیغات داده جامه عمل بپوشانیم باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره کافی بگیریم تا امورات را مطلوبتر پیش ببریم.  

فرماندار گرگان هم  گفت : ده ها پروژه نیمه تمام برای گرگان  ترسیم شده است که همه آنها از نیازهای اساسی شهر است و ضروری است هرچه زودتر به اتمام برسد.

محمد حمیدی گفت :  اینکه برای آینده شهر تلاش می کنیم قابل تقدیر است اما باید نیازهای فعلی شهروندان هم دیده شود.

به تاکید وی در کنار پروژه هایی مثل تله کابین و شهر بازی با هزینه های چند صد میلیاردی باید به خدمات شهری نیز توجه کرد.

حمیدی  اضافه کرد: نیازمندیهای روزمره گرگان هم لحاظ شود تا علاوه بر اینکه برای آینده این شهر هدف و برنامه داریم باید به فکر مشکلاتی مانند ترافیک و آسفالت و کمبود فضای سبز شهری هم باشیم.

لزوم داشتن برنامه جامع شهری 

حمیدی گفت :‌ اعضای شورای ششم شهر باید از توان بخش خصوصی برای اتمام این پروژه ها  کمک بیشتری بگیرند.

وی گفت : کاهش مشکل ترافیک خودرویی، افزایش خودروهای حمل و نقل عمومی، توسعه فضای سبزو پارک‌ها، رفع مشکل خانه های بافت فرسوده، حمایت از ورزش ها، ایجاد شهری هوشمند و خلاق، توانمند سازی نیروی انسانی و مقابله با فساد، از جمله نیازها و خواسته های عمومی از شهردار جدید گرگان است که رسیدن به این اهداف بدون داشتن برنامه جامع و همراهی اعضای شورا امکان پذیر نیست.

سرپرست شهرداری گرگان گفت : در زمان حاضر خدمات روزمره شهروندان به شکل مطلوبی در حال انجام است و در این دوران گذر مدیریتی در شهرداری  دغدغه ایی وجود ندارد.

مجید سعیدی گفت :‌ برای شتاب بخشیدن به روند تکمیل پروژه هایی همچون شهربازی ، موضوع تهاتر املاک و مستغلات شهرداری در شورای مصوب شد تا بدهی پیمانکاران  پرداخت شود.

 سعیدی گفت :‌ پیش بینی اعتبار برای پرداخت دیون پیمانکار نشان دهنده آن است که ساخت پروژه ها شهری ادامه دارد.

اتمام پروژه ها نقش بسزایی در توسعه شهر دارد

شهردار منتخب گرگان گفت: اتمام ۵۷ پروژه های نیمه تمام این شهر در توسعه همه جانبه منطقه نقش بسزایی دارد که تلاش داریم با کمک اعضای شورای شهر آن را به سرانجام برسانیم.

محمدرضا سبطی با تاکید بر ضرورت پیگیری حداکثری مطالبات شهروندان از شهرداری گرگان افزود:‌ اهالی شهر محور و رکن توسعه و تحول گرگان در برنامه های آینده مرکز استان هستند.

وی یادآور شد: برای ایجاد تحول و خدمت رسانی مطلوب تر به شهروندان باید خواسته ها و مطالبات مردم را ارتقا دهیم تا بر همین اساس خدمات شایسته تر و بیشتری برای شهروندان ارایه کنیم.

 سبطی همچنین به ضرورت توجه بیشتر به بافت تاریخی شهر گرگان اشاره و اضافه کرد:  این محله ها دارای هویت و معماری اسلامی هستند و با استفاده از برنامه های گنجانده شده در طرح های بازآفرینی شهری رونق به این مناطق بازگردانده می شود.

محمدرضا سبطی در چهاردهمین جلسه رسمی و علنی شورای ششم شهر گرگان با اخذ ۶ رای از ۹ رای ماخوذه به عنوان شهردار گرگان به وزارت کشور معرفی شد.

‌ احداث پروژه تله کابین ناهارخواران گرگان با ساخت سه ایستگاه و به طول سه هزار و ۱۰۰ متر با اعتباری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال، ساخت شهربازی مدرن گرگان به مساحت ۱۵ هکتار و با اعتبار اولیه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و ساخت بازار سنتی هفت موزه شهرهای ایران با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال از جمله پروژه های ترسیم شده شورای پنجم برای گرگان بود که  پیگیری این طرح ها در دستور کار شورای ششم قرار دارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت :‌ تصمیمات لازم برای توسعه شهر و انتخاب شهردار باید در محیطی آرام و بر مبنای منطق اتفاق بیفتد، بهره مندی از اخلاق و ادبیات مناسب از جمله ویژگی های هر مدیری است.

در دولت سیزدهم شاهد افتتاح طرحهای شهری گرگان خواهیم بود

 رمضانعلی سنگدوینی گفت :‌ در زمان حاضر بسترهای خوبی در بخش گردشگری در گرگان مهیاست نباید با تنش  و بی اخلاقی مردم را نگران توسعه شهر کنیم.

نماینده  مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:‌ ظرفیت های گردشگری گرگان بیشمار است و اگر این ظرفیت در شهرهای دیگری کشور قرار داشت به یقین علاوه بر توسعه بیشتر شهر  اشتغال در شهر هم متحول می شد.

به گفته وی وجود تفرجگاه هایی مانند نهارخوران،  الگندره و هزار پیچ فرصت بی نظیری است تا با جذب سرمایه گذاران خلاق بخش از دغدغه های مالی مدیریت شهری گرگان را حل کنیم.

سنگدوینی گفت : به یقین در دولت سیزدهم و با همت مدیران اجرایی جهادی شاهد افتتاح  تعداد زیادی از پروژه های گرگان خواهیم بود

شورای اسلامی شهر ۴۰۰ هزار نفری گرگان ۹ عضو دارد.

‌منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.