به گزارش قدس، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از دستگیری عاملان سوء‌استفاده از پهنای باند و ترافیک اینترنت شهروند مشهدی خبر داد.

باند سرقت «پهنای باند»!

۳۰۰ گیگ دود شد

سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر گفت: شهروندی به کارشناسان پلیس فتا مشهد مقدس مراجعه و درخواست رسیدگی به شکایت خود مبنی بر سوء‌استفاده از پهنای باند اینترنت وای‌فای به میزان ۳۰۰ GB را کرد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی افزود: با عنایت به شکایت مطروحه از سوی شاکی مبنی بر هک رمز وای‌فای و استفاده از حجم اینترنت خریداری شده شاکی به میزان ۳۰۰GB توسط افراد ناشناس و پیرو ارجاع پرونده مذکور به پلیس فتا، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان آن پلیس قرار گرفت تا مشخص شود این حجم بالای اینترنت چگونه سرقت شده است. این مقام مسئول به چگونگی دستگیری متهم اشاره و در این زمینه بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا شهر مشهد پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های فنی و پیگیری‌های به عمل آمده و همچنین با بهره‌گیری از روش‌های فنی و پلیسی توانستند عامل این اقدام را که مرد جوانی بود ردزنی کنند و پس از شناسایی متهم را به پلیس فتا احضار کردند.

عامل سرقت، رمز را به دوستان خود داد!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تصریح کرد: متهم که در ابتدا منکر هر گونه بزهی بود با رؤیت شواهد غیرقابل انکار و مستندات سایبری پلیس که دقیقاً مشخص می‌کرد متهم در چه بازه زمانی و هر بار چه حجمی را سرقت کرده، با ندامت بزه خود را پذیرفته و ضمن اقرار صریح بیان کرد با نصب برنامه‌هایی موسوم به هک وای‌فای روی گوشی، پس از بدست آوردن رمز، آن را در اختیار دوستان نزدیک خود قرار داده است.

وقتی کار به اینجا رسید و پرونده انتظامی ماجرا در پلیس فتا بسته شد، پرونده تحقیقات تکمیلی برای سیر مراحل قضایی به همراه مستندات به دادسرا ارسال شد.

سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان در ادامه به کاربران فضای وب و اینترنت هشدار داد برای سهولت به خاطر سپردن رمزهایی که در فضای مجازی کاربرد دارد، به هیچ عنوان به تنهایی از اعداد استفاده نشود و با انتخاب ترکیب اعداد، حروف و همچنین کاراکترهای ویژه، راه دسترسی هکرها و متخلفان فضای مجازی را تا حد زیادی مسدود و به حداقل برسانند.

حبس و جریمه در انتظار متخلفان

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: استفاده غیرمجاز از اموال حقیقی و حقوقی دیگران جرم بوده و قانون‌گذار مطابق ماده ۲۵ قانون جرایم رایانه‌ای (هر شخصی که مرتکب اعمال زیر شود، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد: الف-تولید یا انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده‌ها یا نرم‌افزارها یا هر نوع ابزار الکترونیکی که صرفاً به منظور ارتکاب جرائم رایانه‌ای به کار می‌رود.ب-فروش یا انتشار یا در دسترس قراردادن گذر واژه یا هر داده‌ای که امکان دسترسی غیرمجاز به داده‌ها یا سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی متعلق به دیگری را بدون رضایت او فراهم می‌کند.) با متخلفان وفق مقررات مذکور برخورد خواهد کرد. گفتنی است، شهروندان گرامی برای ارسال گزارش و یا در صورت وقوع هرگونه اتفاق و حادثه‌ای در فضای سایبر بلافاصله با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا ارتباط برقرار کنند و از خدمات اورژانس سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.