رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدگفت: ناوگان اتوبوسرانی فقط ۱.۵ درصد سبب آلودگی هوا می‌شود. بنابراین ما باید بیشترین تمرکز را روی کاهش خودروهای شخصی انجام دهیم.

۱.۵ درصد الودگی هوا مربوط به ناوگان اتوبوسرانی  است / سال آینده اتوبوس‌های جدیدی وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، ایمان فرهمندی  اظهار کرد: آلودگی هوا یکی از مسائل جدی که مشهد با آن روبه رو است. وضعیت آلودگی هوای مشهد نسبت به شهرهای دیگر بسیار جدی‌تر است. طبق گزارش معاون سازمان حفاظت محیط زیست مشهد سومین شهر آلوده کشور در آلاینده‌های pm ۲.۵ است که از ریزگردها ایجاد شده و جزءخطرناک‌ترین آلاینده‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه از راه تنفس جذب می‌شود و به شدت سرطان‌زا است.

وی افزود: یکی از منابع این ریزگردها صحرای قره‌قوم در ترکمنستان است. همچنین ساخت و سازها در داخل شهر، صنایع، کارخانجات و سبک زندگی شهری منابع دیگری از تولیدکننده این ریزگردها هستند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: طبق مطالعه دانشگاه صنعتی شریف ۲۰ درصد آلودگی شهر مشهد از نیروگاه‌ها، بیش از ۷۰ درصد در حوزه حمل‌و نقل و ترافیک، ۳۳ درصد از مجموع آلودگی از خودروهای سواری، ۵ درصد موتورسیکلت و ۱.۵ درصد از ناوگان اتوبوسرانی است. بر این اساس اگر بخواهیم آلودگی هوا را کنترل کنیم، ابتدا باید عوامل تولیدکننده آلاینده را کنترل کنیم. مهمترین راه‌حل در این زمینه پیشگیری است، بنابراین باید خودروها و نیروه‌گاها را کنترل کنیم.

افزایش دوچرخه‌ و ایستگاه‌های بایدو در سطح شهر

فرهمندی با اشاره به اینکه باید خدماتی حمل‌ونقل عمومی را به گونه‌ای ارائه دهیم که مردم از خودروهای شخصی خود کمتر استفاده کنند، گفت: مردم را به استفاده حمل‌ونقل عمومی به خصوص دوچرخه تشویق کنیم، اما ابتدا باید زیرساخت‌ها و امنیت را برای آن‌ها تأمین کنیم. به همین منظور شورای شهر قصد دارد تعداد دوچرخه‌های بایدو و ایستگاه‌های آن را افزایش دهد. همچنین برنامه دیگر کمک به مردم در راستای خرید دوچرخه است. در این راستا شهرداری را مکلف کردیم که لایحه‌ای در این خصوص به شهرداری ابلاغ کند تا مردم را در خرید دوچرخه حمایت کنیم تا سفرهای کوتاه و محلات محور را با دوچرخه رفت‌وآمد کنند.

تولید آلودگی کمتر در سفرهای شهری به نفع شهر است

وی ادامه داد: لازم است که برای انجام پیاده‌روی، زیرساخت مسیرها درست و ایمنی عابران تضمین شود. برای ترویج استفاده مردم از دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیاز به فرهنگ‌سازی، تبلیغات و آموزش‌های لازم است. همچنین باید زیرساخت‌های ناوگان اتوبوسرانی نیز تامین شود تا مردم به راحتی بتوانند از این ناوگان استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه خودروهای برقی در کاهش درصد آلودگی اثرگذار هستند، گفت: در همین راستا به دنبال تامین موتور سیکلت برقی، اسکوتر، برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی، ترویج پیاده‌روی و استفاده از خودروهای هیبریدی، برقی وگازی هستیم. مهمترین امر تامین زیرساخت‌ها برای رفت‌وآمد نابینایان، ناشنوایان و معلولان است. هر چه سفرهای مردم با تولید آلودگی کمتری انجام شود به نفع شهرمان است.

وی ادامه داد: اولین اتوبوس برقی درکشور بر اساس قرارداد پژوهشی با مشارکت دو شرکت مپنا و عقاب افشان و با کارفرمایی شهرداری مشهد نمونه‌سازی و در مشهد رونمایی شد. ۱۰ اتوبوس دیگر نیز در حال ساخت است که قصد داریم با مذاکره بخش خصوصی این اتوبوس‌ها را وارد مشهد کنیم. همچنین در حال مطالعه و بررسی برقی کردن خط یک بی‌آرتی هستیم. لازم به ذکر است اگر تمام ناوگان اتوبوسرانی را برقی کنیم باز هم تاثیرگذاری زیادی در کاهش آلودگی هوا ندارد، زیرا ناوگان اتوبوسرانی فقط ۱.۵ درصد سبب آلودگی هوا می‌شود. بنابراین ما باید بیشترین تمرکز را روی کاهش خودروهای شخصی انجام دهیم.

اوایل سال آینده اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شود

فرهمندی با اشاره به اینکه سن فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی در مشهد ۱۰ سال است، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر اهتمام جدی برای تامین ناوگان اتوبوسرانی در شهر وجود نداشت. البته باید گفت که تولید اتوبوس‌ در کشور کاهش داشت که این امر سبب افزایش سن ناوگان اتوبوسرانی شد. با این حال قراردادی با یکی از شرکت‌های خودروسازی داریم تا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم و هنگامی‌ که پیش پرداخت‌ها کامل شود ماهانه تعدادی اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد. همچنین با شرکت‌های دیگر نیز وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم اتوبوس‌های بیشتری را تامین کنیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا اوایل سال آینده بتوانیم بخشی از این اتوبوس‌های جدید را وارد ناوگان اتوبوسرانی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.