همزمان با نخستین روز بخش اجرایی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۱۳ نمایش در بخش صحنه‌ای و میدانی به استقبال مخاطبان می‌روند.

آغاز میزبانی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از مخاطبان با ۱۳ نمایش

به گزارش قدس آنلاین، بخش اجرایی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با اجرای ۵ نمایش صحنه‌ای و ۸ اثر میدانی از امروز (سه‌شنبه ۱۶ آذر) آغاز خواهد شد.

براین اساس نمایش پیک آفتاب نوشته و کار ساسان مهرپویان از تهران ساعت ۱۵، نمایش صورت زخمی به نویسندگی سامان ناصری و کارگردانی پژمان کاشفی از تهران ساعت ۱۶، نمایش شهر آشوب نوشته شهناز روستایی و کار علی طربی از تهران ساعت ۱۷، نمایش در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه‌ساز به نویسندگی شهرام احمدزاده و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان ساعت ۱۸ و نمایش مجلس شبیه لیر بیچاره نوشته حسین جمالی و کار ملیکا رضی از تهران ساعت ۱۹، از طریق سامانه‌های تیوال و تلویزیون تئاتر ایران به شکل پخش آنلاین (برخط) اجرا خواهند شد و به مدت ۲۴ ساعت از زمان اعلام شده، تماشای این نمایش‌ها برای علاقه‌مندان رایگان امکان‌پذیر است.

همچنین در این روز نمایش چوبی نوشته و کار محمد مظفری از بندر گناوه ساعت ۱۵:۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه و نمایش چوبی نوروز نوشته هواس پلوک به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه ساعت ۱۶ با مدت زمان ۲۵ دقیقه و شبیه‌خوانی جنگ خندق به شبیه‌گردانی امیرسلیمان ‌مقدم از تهران ساعت ۱۶:۳۰ با مدت زمان ۲۵ دقیقه و شبیه‌خوانی آقا علی عباس (ع) به شبیه‌گردانی علی عزیزی از تهران ساعت ۱۷:۳۰ با مدت زمان ۸۰ دقیقه شرکت‌کننده در پهنه فرهنگی هنری رودکی اجرا می‌شوند.

لابی تماشاخانه سنگلج در نخستین روز از جشنواره از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان نقالی نقل رستم و فولادوند کار پریسا سیمین‌مهر از تهران، خیمه‌شب بازی وصیت پرماجرا کار بهناز مهدی‌خواه از تهران، موسیقی مقامی از بندر گناوه و نقل موسیقایی کار حسین ولی‌نژاد از شیروان است.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد. رویدادی که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیش‌کسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل گیری حریان تئاتر ملی سهمی بسزا داشته باشد.

این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.

 بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از چهاردهم تا بیست و یکم آذرماه ۱۴۰۰ خورشیدی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود. اختتامیه این رویداد ۲۱ آذر ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.