مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ضمن انتقاد از وضعیت این روزهای فیلم‌های دفاع مقدس در سینمای ایران بیان کرد که در دوره‌ای برای حضور در فیلم‌های سینمایی فی‌سبیل‌الله کار می‌کرده است.

فی‌سبیل‌الله بازیگری می‌کردیم/ آنهایی که پول کلان به جیب می‌زنند!

به گزارش قدس آنلاین، مهدی فقیه بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، درباره کم‌کاری خود در سینما هم گفت: کار درخوری در این سال‌ها نبوده است و شخصاً هم پیشنهادهایی را برای کار قبول می‌کنم که در شأن مردم باشد. بیشترین حضور من در سینما مربوط به کارهای دفاع مقدسی بود که متأسفانه جریانش سمت و سوی متفاوتی در سال‌های اخیر پیدا کرده است. ما این سروشکل جدید را نمی‌توانیم بپذیریم.

وی افزود: شما خودتان آثاری مانند «هور در آتش» و یا «لیلی با من است» را با کارهای دفاع مقدسی سال‌های اخیر مقایسه کنید. معنویتی را که آن آثار داشتند، کارهای جدید از دست داده‌اند. ما اساساً نمی‌گوییم «جنگ» و می‌گوئیم «دفاع مقدس». ما در این سال‌ها برای این «دفاع مقدس» چه کرده‌ایم؟

فقیه درباره دلیل تغییر رویکرد در جریان سینمای دفاع مقدس هم گفت: آنگونه که باید از این حوزه حمایت نمی‌شود. ما هم زمانی به‌صورت فی‌سبیل‌الله در اکثر این آثار ایفای نقش می‌کردیم. حقوقی هم به آن صورت نمی‌دادند اما ما به عشق جبهه و دفاع مقدس در آثار حضور پیدا می‌کردیم.

این بازیگر سینمای دفاع مقدس افزود: باید در این حوزه فعالیت‌های بیشتری صورت بگیرد و به‌حمدالله آقای خزاعی که به تازگی عهده‌دار مسئولیت سینما شده‌اند، خودشان از افراد دست به کار در این حوزه بوده‌اند. امیدوارم تدبیر خوبی در این زمینه اندیشیده شود تا کارهای دفاع مقدس معنوی بیشتر در سینما تولید شود.

این بازیگر پیشکسوت درباره حضور خود در آثار کمدی هم گفت: من واقعاً حضور در هر کاری را نمی‌پذیرم و کاری را انجام می‌دهم که در شأن مردم باشد. فیلم کمدی هم می‌تواند مفاهیم انسانی داشته باشد. آثار چارلی چاپلین هم کمدی است و هم مفاهیم انسانی را در بر می‌گیرد. کمدی‌های ما اما یک بار ارزش دیدن دارند! هیچ مفاهیم انسانی هم در آن‌ها نیست. اساساً فیلم در هر ژانری در حالی ارزشمند است که مفاهیم انسانی را در بر بگیرد. فیلم‌هایی که فاقد این ویژگی هستند هم اما ساخته می‌شوند و پول خوبی هم گیر صاحبان‌شان می‌آید!

وی درباره اینکه با این رویکرد آیا نگران حذف شدن از سینمای ایران نیست، گفت: اگر هم حذف شدیم، بعد از سال‌ها تحصیل در این حوزه و با ۷۷ سال سن سراغ یک کار دیگر می‌روم! بالاخره شرایط امروز سینما اینگونه است و ما هم باید آن را بپذیریم. چه کار از دست من برمی‌آید؟ معتقدم مردم ما خوب هستند و باید هم کار خوب برای‌شان انجام دهیم، نه اینکه هر کاری را بپذیریم.

این بازیگر شیرازی سینمای ایران درباره امکان فعالیت در استان‌ها هم گفت: متأسفانه همه چیز متمرکز در تهران شده است و امکان هیچ فعالیتی در استان‌ها و شهرستان‌ها وجود ندارد. هیچ امکانات فرهنگی و هنری در شهرستان‌ها وجود ندارد و من نوعی برای فعالیت در این حوزه باید از زن و بچه‌ام دور شوم و به تهران بیایم تا بتوانم کاری انجام دهم. بهترین کارها را ما می‌توانیم در شهرستان‌ها هم انجام دهیم اما همه امکانات در تهران است. هیچ رسیدگی به استعدادهای موجود در شهرستان‌ها نمی‌شود.

مهدی فقیه در پایان درباره فعالیت‌های این روزهای خود توضیح داد: به تازگی ایفای نقش در سریال «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی را داشتم که یک کار ایلیاتی مرتبط با عشایر است، داستان آن از اواخر دوران قاجار روایت می‌شود و حاشیه‌ای بر جریان مشروطه نیز دارد. الحمدلله این سریال کار خوبی شده است. مردم ما از عشایر زیاد می‌شنوند اما کمتر فیلم و سریالی مرتبط با زندگی این قشر را شاهد بوده‌ایم. عشایر ایران همواره به غیور بودن معروف بوده‌اند و در دوران دفاع مقدس هم شهدای بسیاری را تقدیم کرده‌اند، به همین دلیل به تصویر کشیدن زندگی این قشر حتماً حائز اهمیت است و خوشحالم که در این کار نقشی داشته‌ام.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.