معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در بازرسی از اصناف استان ، ماهیت بخش عمده تخلفات صنفی "گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، عرضه خارج از شبکه و امتناع از درج قیمت کالا" بر روی اجناس عرضه شده بوده است.

گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، عرضه خارج از شبکه و امتناع از درج قیمت کالا

به گزارش قدس آنلاین، حمید جنتی  افزود: بر این اساس در یکماه اخیر با کشف و شناسایی تخلفات صنوف بازار، ۹۸۱ فقره پرونده تخلف اقتصادی اصناف به ارزش ۱۷ میلیارد ریال در سطح خراسان رضوی گشوده شده است. 

وی ادامه داد: ماهیت بخش عمده این تخلفات صنفی "گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، عرضه خارج از شبکه و امتناع از درج قیمت کالا" بر روی اجناس عرضه شده بوده است. 

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۹ هزار و ۵۹۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان مدیریت تازه‌تاسیس نظارت و بازرسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در یک ماه اخیر، منجر به کشف این تخلفات و گشودن پرونده برای آنها شده است. 

وی افزود: کالاهای مورد بازرسی و پرونده‌های تخلف تشکیل شده از سوی کارشناسان نظارت و بازرسی خراسان رضوی مربوط به کالاهایی همچون قند، شکر، روغن خوراکی، مواد پروتئینی، نان، کود، سم، میوه و تره‌بار، خوراک دام و برخی اقلام دیگر بوده است.

جنتی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا به پیشینه مدیریت نظارت و بازرسی در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: اختیارات و وظایف نظارت بر محصولات کشاورزی در قالب تفاهمنامه سازمان بسیج مستضعفان و دولت با همکاری اتاق اصناف، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و بر همین اساس این سازمان از نیمه آذرماه با به کارگیری و سازماندهی ۶۳ کارشناس مامور از سازمان صنعت، معدن و  تجارت استان، مدیریت نظارت و بازرسی اصناف را در سطح کلانشهر مشهد و دیگر شهرستانهای خراسان رضوی فعال کرده است. 

۵ شرط ستاد ملی کرونا برای فعالیت اصناف

شفاف‌سازی، مزیت‌ اجرای دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا است

دیگر تعطیلی گروهی در اصناف نخواهیم داشت

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آموزش و به کارگیری نیروی مورد نیاز برای بازرسی و نظارت بر فعالیت اصناف همچنین از درون سازمان جهاد کشاورزی، فعالان بسیج اصناف و بازرسان اتاق اصناف استان صورت گرفته است. 

وی افزود: بر این اساس گروههای بازرسی دونفره، شامل کارشناس سازمان صمت و ناظر بسیج اصناف یا اتاق اصناف تشکیل شده و کنترل و نظارت بر بازار طبق دستورالعمل ها، رصد و پایش قیمت روزانه کالاهای اساسی با استفاده از همه ظرفیت موجود در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بهره‌گیری از توان بسیجیان داوطلب آموزش‌دیده، به این منظور در دستور کار قرار گرفته است. 

جنتی گفت: سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ نیز با هدف ایجاد پل ارتباطی و همچنین دریافت گزارشها و شکایت های شهروندان در مورد تخلفات احتمالی واحدهای اقتصادی در همین راستا راه‌اندازی شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ظرف افزون بر یک ماه اخیر عملکرد خوبی توسط این مجموعه با هدف کنترل و نظارت بر عملکرد اصناف در سطح بازار خراسان رضوی ثبت شده است. 

بر اساس "قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی" مصوب مجلس شورای اسلامی، ۱۱ مورد از امور مرتبط با سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی، از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وظایف وزارت جهاد کشاورزی الحاق شده است.

بر همین اساس وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد که ٤٠ درصد بازرسان سازمانهای صمت استانی به سازمانهای جهاد کشاورزی منتقل می‌شوند تا از این پس زنجیره تامین، توزیع و نظارت کالاها و محصولات کشاورزی به صورت یکپارچه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد. 

۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی که ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد از میان آنها دارای پروانه کسب تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی هستند و نیز ۵۱۳ اتحادیه صنفی در سطح ۳۳ شهرستان خراسان رضوی وجود دارد.

۹۶ اتحادیه و ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی نیز در کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد استقرار دارند.

۴۸ درصد از صنوف موجود در خراسان رضوی "توزیعی" بوده و فعالیت افزون بر ۱۸ درصد آنها ارائه خدمات فنی است. ۱۷ درصد اصناف خراسان رضوی نیز در حوزه تولید و حدود ۱۶ درصد آنها در عرصه خدمات فعالیت دارند.

بر این اساس به ازای هر ۲۹ مصرف‌کننده در استان ۶ میلیون و ۸۷۱ هزار نفری خراسان رضوی، یک واحد صنفی در شرایط عادی فعال است. همچنین جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد جمعیت صنفی کشور را تشکیل داده و سهم صنوف تولیدی این استان از کل بازار کشور ۲۲ درصد است. 

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.