رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت:یک فقری که اکنون در حوزه دفاع مقدس احساس می‌شود، کم کاری در حوزه نگارش کتاب دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان است. چه اشکالی دارد نویسندگان معروف ما در این عرصه ورود پیدا کنند. باید به موضوع داستان و قصه پرداخته شود و علاقه‌مندی وجود دارد.

برگزاری مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین، سردار بهمن کارگر در آیین اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که  در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات خیبر و بدر، بیان کرد: شعار انقلاب اسلامی ایران یک شعار فرهنگی بود و در این ۴۳ سال در حوزه ادبیات و کتاب کارهای فرهنگی بزرگی انجام شده است. عزت ملی و اقتدار ملی دو مقوله مهم در انجام کارهای ما است.

وی ادامه داد: اقتدار باید در همه عرصه‌های علمی، سیاسی و معنی قابل مشاهده باشد و حوزه عزت ملی هم این مسأله باید در نظر گرفته شود. امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، خانواده شهدا و ایثارگران و ملت ایران از جمله مولفه‌های عزت ملی ما هستند. موضوع جهاد تبیین که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند نیز یک کار فرهنگی است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت را نویسندگان باید به جوانان ما منتقل کنند. در مقابل موضوع تبلیغاتی که از سوی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود باید در امور سلبی و ایجابی به آن توجه کنیم.   نویسندگان ما باید در کنار انتقادها به دستاوردهای انقلاب هم اشاره کنند. ما اشکال و ایرادها را قبول داریم اما بزرگی دستاوردها هم غیرقابل انکار است. ادبیات نقش بی‌بدیلی در فرهنگ دارد.

سردار کارگر با اشاره به توجه به زبان فارسی توضیح داد: مقام معظم رهبری به حفظ زبان فارسی توجه ویژه دارند ما هم در کارهای‌مان باید به این موارد توجه کنیم. همچنین به ویراستاری، اولویت موضوعی، معرفی آثار، تولید کتاب برای کودکان، طراحی، قیمت‌گذاری و ترویج کتاب‌خوانی باید توجه شود. اهمیت کتابخانه‌ها را باید در نظر داشته باشیم. باید کتابخانه‌ها و بازار نشر را با آثاری که چاپ می‌شوند تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: کتابهایی فاخر و سطح ملی هستند و برخی کتاب‌ها در سطح محلی هستند و برای این کتاب‌ها هم باید تولید آثار داشته باشیم. ما به هر دو مقوله کمیت و کیفیت توجه خواهیم داشت.

سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نیز در این مراسم گفت:بین‌المللی کردن این رویداد فرهنگی و آغاز به کار دبیرخانه بیستمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از امروز دو خواسته ما است.

 وی یادآور شد: سیر برگزاری دوره نوزدهم از تیرماه با دریافت آمار درست کتاب‌های سال‌های ۱۳۹۸ ـ ۱۳۹۷ از ۵ مرجع، (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، کتابخانه تخصصی حوزه هنری و کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید) آغاز شد و لیست اولیه کتب ۳۴۸۹ عنوان را نشان می‌داد که با راستی آزمایی و کنترل تخصصی به ۲۹۵۷ اثر رسیدیم. در مرحله بعد، از تمامی ناشران، نویسندگان و مجموعه‌های فرهنگی درخواست اثر نمودیم که خوشبختانه ۲۵۹۴ اثر به دبیرخانه رسید. سپس کتاب‌ها در تقسیم‌بندی مناسب در ۱۸ گروه داوری قرار گرفت و با احتساب داوران نشر و نیز داوران کتاب و کتابخوانی ۲۰ گروه داوری از بهترین اساتید و نویسندگان انتخاب شد.

سرهنگ بایرامی یادآور شد: نکته مهم درباره آمار، این‌ است که در مقایسه با دوره هجدهم، موضوعات کتب مستند، پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی، پژوهش‌های ادبی و هنرهای تجسمی با کاهش روبه‌رو بود، ‌ ولی در بقیه موارد افزایش داشته است. داوری کتب با حضور بیش از ۸۰ داور تا مقطع دی‌ماه ادامه داشته و پس از آن زمینه برگزاری اختتامیه فراهم شده است و در آئین اختتامیه که با حضور فرهیختگان، نویسندگان، پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا و مسئولین لشکری و کشوری برگزار می‌شود، ‌ به فضل خداوند تعالی از ۲۷ کتاب منتخب، ۴ ناشر، ۱ خادم نشر، ۲ داور، ۱ منتقد کتاب، ۲ فعال فرهنگی حوزه کتاب، ۱ نویسنده فعال، ۱ کتابخانه برتر و ۲ کتابدار تجلیل خواهند شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.