حسین اوزکان گزینه سرمربیگری تیم ملی جودو ایران گفت: برخلاف آنچه که شنیده بودم، ایران کشوری امن و با مردمی خون گرم است.

 خیلی ها نمی خواستند من به ایران بیایم

به گزارش قدس آنلاین، زمانی که تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم با افراد مختلفی مشورت کردم، برخی از آن ها میخواستند از این سفر منصرفم کنند، آنها می گفتند که ایران کشور امنی نیست و صلاح نیست به تهران سفر کنم، اما حالا که به ایران سفر کرده ام هرچه که می بینم برخلاف صحبت های دوستانم است، ایران کشوری آرام با مردمی خون گرم است. این گوشه ای از صحبت های «حسین اوزکان» مدال آور طلای المپیک سیدنی، مدال آور مسابقات قهرمانی جهان و اروپا است.

اوزکان این روزها در تهران حضور دارد تا پس از بررسی شرایط جودوی ایران تا در صورت توافق با فدراسیون جودوی ایران هدایت تیم ملی بزرگسالان جودو را در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی برعهده بگیرد.

در ادامه گفت و گو با حسین اوزکان را می خوانید:

حسین اوزکان چطور شد برای اولین بار به ایران سفر کردید؟

برای اولین بار است که به ایران سفر کرده ام، از اینکه به ایران آماده ام خیلی خوشحالم. شنیده بودم که ایرانی ها خون گرم هستند اما با سفر به کشور شما این تجربه قشنگ را با پوست و گوشت و استخوانم طی این چند روز لمس کردم.

قبل از سفر به تهران گویا افرادی بدنبال منصرف کردن سفر شما بودند. در مورد آن توضیح می دهید.   

بله، قبل از سفر به ایران افراد مختلفی بودند که می خواستند از سفر به ایران منصرفم کنند، آنها مدام تاکید می کردند که ایران کشور بسته ای است و امنیت وجود ندارد، واقعیت این است که از ایران خوب تعریف نمی کردند، اما من اهمیت ندادم و به سراغ یکی از دوستانم که اهل کشور آذربایجان است رفتم، او تاکید کرد که حتما به ایران سفر کنم و بعد از سفر بدون شک نظرت در مورد این کشور تغییر خواهد کرد.

خوب حالا که آمدی نظرت در مورد ایران و تهران چیست؟

واقعا خوشحالم که حرف دوستم را گوش دادم و به تهران سفر کردم، شرایط ایران دقیقا بر عکس آنچه که می گفتند است. مردم در تهران به راحتی زندگی می کنند و امکانات و امنیت خوبی دارند.  

بدون شک شما دوستان جودوکا زیادی در ایران دارید، وقتی با آنها دیدار کردی شرایط چطور بود؟

در جامعه جودو ایران دوستان زیادی دارم، وقتی به تهران رسیدم واقعا آنها به گرمی از من استقبال کردند، ایرانی ها واقعا خون گرم هستند و من اصلا در اینجا احساس غربت نمی کنم.

چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتی به ایران سفر کنی و در شرایطی که فضا مهیا شود، با فدراسیون جودو ایران همکاری کنی؟

یک ماه پیش آرش میراسماعیلی به ترکیه سفر کرده بود، در آن سفر یک تفاهم نامه همکاری بین فدراسیون جودو ایران و ترکیه امضا شد. در آن جلسه، میراسماعیلی از من دعوت کرد به ایران سفر کنم و پس از بررسی شرایط جودو ایران در مورد ادامه همکاری من و فدراسیون جودو ایران به تفاهم برسیم.


اوزکان، حالا که شما به ایران سفر کرده اید، طی این چند روز که کنار تیم ملی بزرگسالان حضور دارید، شرایط جودوی ایران را چطور ارزیابی میکنی؟

 جودوی ایران تیم پر قدرتی دارد و از نظر قدرتی واقعا در سطح بالایی قرار دارند اما از نظر تکنیک ضعیف هستند و طبیعتا با تمرین کردین شرایط ملی پوشان شما بهتر خواهد شد. این تمرین باید استمرار داشته باشد. طی این چند روز که تمرینات جودوکاران را در سالن دیدم به این نتیجه رسیدم که تیم جودو ایران تیم خوبی است، اما رمز موفقیت تمرین کردن است. باید یادمان باشد، نتیجه تلاش موفقیت است، پس در نتیجه ملی پوشان شما باید تلاش کند.

جودو ایران در حال حاضر از سوی فدراسیون جهانی تعلیق شده و این تعلیق ظالمانه باعث شده فرصت حضور در مسابقات بین المللی را از دست بدهد، کمتر از یک سال و نیم به پایان تعلیق باقی مانده و شاید هم زودتر تمام شود، اگر شما مسئولیت تیم ملی جودو ایران را برعهده گرفتی، چه برنامه ای برای پیشرفت جودو ایران داری؟

اگر در رای نهایی که قرار است از سوی دادگاه حکمیت ورزش اعلام شود، مشکل تعلیق ایران رفع شود که خیلی شرایط متفاوت خواهد بود و تیم ملی ایران می تواند در مسابقات بین المللی شرکت کند، اما اگر این اتفاق رخ ندهد ما علی رغم یک سال و نیم زمان باقی مانده از تعلیق، یک سال دیگر نیز فرصت داریم تا در المپیک حضور داشته باشیم، طبیعتا پس از پایان زمان تعلیق در آن یک سال زمان باقی مانده تا المپیک پاریس ما باید فشرده و دقیق کارمان را پیگیری کنیم تا با شرایط بهتری در المپیک حضور داشته باشیم.

در صورتی که با فدراسیون جودو به توافق رسیدید، چه برنامه ای برای رشد و پیشرفت جودوی ایران دارید، مخصوصا که اولین رویداد مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی است.

من در کمیته ملی المپیک کشور ترکیه مسئولیت دارم و برای همین پس از مذاکره با رئیس فدراسیون جودو ایران به ترکیه باز خواهم گشت تا پیشنهاد ایران را بررسی و جواب نهایی را اعلام کنم. اگر توافق شود، حضور در کمپ های بین المللی به جودو ایران می تواند کمک کند. ملی پوشان شما باید با حریفان خارجی برای پیشرفت تمرین کنند.

طی این چند روزی که در ایران حضور داشتید، زیر ساخت های جودو ایران را چطور دیدید؟

جودو ایران در حال حاضر تشکیلات خوبی دارد، اما گویا در تهران کمپ تیم های ملی جودو ایران در حال ساخت است. سالن وزنه و امکانات خوبی دارد اما باید یک مقدار منظم تر کنند.  

برمی گردیم به گذشته حسین اوزکان، قهرمان المپیک، جهان و اروپا که حالا گزینه سرمربیگری تیم ملی ایران است، شما با این رزومه چقدر می توانید جودو ایران را متحول کنید؟

می دانم که فدراسیون جودو ایران از من انتظار دارد تا با این تیم در مسابقات کشورهای اسلامی و المپیک، آسیا و… نتیجه بگیرم اما چشم انداز ما برای آینده است. باید تیم های پایه را به سطح بالاتر بیاریم و بعد از آن سطح جودوی ایران را روز به روز بالا ببریم. من هشت سال سرمربی تیم ملی ترکیه بودم و سال ها در کشورهای روسیه، ایتالیا و… استاژ فنی برگزار کردم و در صورت توافق تمام تجربیاتم را در اختیار جودوی ایران قرار خواهم داد. اگر هم به هر شکلی به توافق نرسیم، همه ما بازهم دوستان خوبی برای هم خواهیم ماند.

نزدیک بودن فرهنگ دو کشور چقدر رو انتخاب شما تاثیر گذار بود؟

بله فرهنگ این دو کشور خیلی بهم نزدیک است، یکی از دلایل موافقت حضورم در ایران همین موضوع بود اما من در ایران دوستان جودوکا مثل آرش میراسماعیلی خیلی زیاد دارم.
حالا که به ایران سفر کردم، دیدم که فرهنگ این دو ملت بسیار به هم نزدیک است و راحت تر می توانم اینجا کار کنم.

شما به عنوان رقیب اصلی آرش میراسماعیلی در مسابقات جهانی و… بودید، از رقابت در تاتامی با میراسماعیلی برای ما بگویید.

در دوران قهرمانی من و آرش میراسماعیلی رقیب هم بودیم، از همان دوران من با میراسماعیلی رابطه خوبی داشتم، دوست بودیم و طی این سال ها همیشه با هم ارتباط داشتیم.  
حریف تمرینی خوبی برای هم بودیم. آرش از همان دوران یک ورزشکار سخت کوشی بود، البته نباید فراموش کنیم، اگر ورزشکار پر تلاشی نبود، نمی توانست مدال های جهانی را از بین تمام جودوکاران حاضر در مسابقات مختلف از آن خود کند. او یک ورزشکار جدی و پرتلاش بود، برای همین چندین مدال جهانی دارد و در چندین المپیک حضور داشته است. من یک ورزشکار پرتلاشی بودم، امکان دارد شما یک ورزشکار مستعد باشید، اما وقتی تمرین نکنید و سختی نکشید به جای نخواهید رسید. مدال طلای المپیک سیدنی، مدال طلای جهان و قهرمان اروپا را دارم و تمام این مدال ها حاصل تلاش است.

در رده های پایه مدال های طلا، نقره و برنز زیادی کسب کرده ام. اما وقتی تغییر تابعیت دادم و برای ترکیه در رده بزرگسالان مبارزه کردم مدال های مختلفی برای ترکیه کسب کردم. کشور ترکیه به غیر از من تنها یک جودوکار خانم دارد که موفق به کسب مدال المپیک شده است.

شما تغییر تابعیت داده اید؟

بله، من در چچن بدنیا آمده ام و مدال های زیادی هم در رده نوجوانان و جوانان کسب کرده ام اما پس از آن با تغییر تابعیت برای ترکیه مبارزه کردم و مدال های مختلفی کسب کرده ام. پس از پایان قهرمانی هشت سال سرمربی تیم ملی ترکیه بودم.

در دوران قهرمانی سخت ترین مبارزه شما با کدام ورزشکار و از کدام کشور بود؟

یک جودوکار فرانسوی بود که در فینال همیشه با هم مبارزه می کردیم، بعد از آن که آرش میراسماعیلی شروع به کسب مدال کرد و به سطح بالا تر رسید یک حریف پرقدرت برای من محسوب شد و سال ها کنار هم مبارزه کردیم، او جز جودوکاران سر سخت دنیا بود. همیشه رقابت با او برایم مسابقه سختی بود.

منطقه چچن و داغستان کشتی گیران، جودوکاران و … بزرگی را به دنیا معرفی کرده است، دلیل اینکه ورزشکاران شما از قدرت بدنی بالایی برخوردار هستند چیست، مثلا «حبیب نورماگادوف» در مسابقات ورزش های رزمی در یو اف سی در دنیا حرف اول را میزند.

جواب سوال شما را باید این طور بدهم. قدرت بدنی ورزشکاران ما ارثی است، یعنی کلا از لحاظ ژنتیکی همه ما از لحاظ قدرت بدنی شرایط خوبی داریم. تمام مواد غذایی مصرفی ما ارگانیک است، هوای کوهستانی و تمرین های پر فشار باعث شده که همیشه از چچن، داغستان ورزشکاران مطرحی در ورزش های رزمی دیده می شود. در چچن و داغستان مثل حبیب ما خیلی داریم.  

حبیب در گفت و گوی گفته که طرفدار جودو است.
بله این جمله معروف حبیب است که در مصاحبه خود گفته بود که کشتی را دوست دارم اما جودو یک چیز دیگر است. این صحبت های حبیب به جودو دنیا اعتبار داده است.

حسین شنیده ایم که شما در دوران قهرمانی هم روزه داری می کردید. شرایط برای تمرین و مسابقه دادن سخت نبود؟

بله، من در دورانی که مبارزه می کردم، هیچ وقت به بهانه تمرین و مسابقه دادن، ماه رمضان را فراموش نمی کردم، این موضوع برایم خیلی مهم است. در حال حاضر هم که به ایران سفر کرده ام کنار دوستانم برای افطار دور هم هستیم. خیلی خوشحالم که برای مراسم افطار دوستان من را هم به مهمانی افطار دعوت می کنند. حتی یک بار هم برای افطار به یک زیارتگاه (امام زاده صالح) دعوتم کردند.

صحبت پایانی شما ….

خوشحالم که به ایران سفر کرده ام، ایران واقعا کشوری زیبا با مردمی خون گرم است، با سفر به تهران آن ذهنیتی که برای من ساخته بودن از بین رفت و ایرانی متفاوت تر از آنچه که گفته بودند را دیدم.

امیدوارم اگر شرایط برای همکاری مهیا شد، بتوانم خاطرات خوبی از خودم در جودوی ایران به یادگار بگذارم.

منبع: فارس

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.