۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 796710
آقای نادر...

نادر طالب زاده علی رغم مخالفانی که داشت اما خودش بود.این مرد اصالت عجیبی داشت،خود خودش بود.ادای کسی را در نمی اورد.توانمندی خارق العاده ای در اجرا داشت و تسلطش به زبان انگلیسی آن هم به شکلی فصیح،از او ادم متفاوتی ساخته بود.شک ندارم که تکرار نخواهد شد.

مجری موبور چشم آبی تلویزیون، دی ماه ۳۲ درتهران و در یک خانواده نظامی متولد شد پدرش سرتیب منصور اردوبادی از مبارزان علیه پهلوی بود به همین دلیل زودتر از موعد سال۴۵ حکم بازنشستگی اش از ژاندارمری صادر شد.

خیلی ها به دلیل چهره متفاوت و اروپایی مرحوم طالب زاده او را دورگه ایرانی- امریکایی معرفی می کردند در حالی که مادر طالب زاده سیده و نوه یکی از علمای اصفهان بود.

خودش در جایی گفته بود: «من کاملا برای همین خاک و بوم هستم و اینکه مادرم امریکایی است شایعات برامده از صدای امریکاست».

طالب زاده در جوانی به امریکا مهاجرت کرد لیسانس ادبیات انگلیسی اش را از دانشگاه راندولف میکن و فول لیسانسش را هم از دانشگاه کلمبیای امریکا دریافت کرد.

او پس از انقلاب به ایران بازگشت و درجایگاه مستند سازی و اجرا و تهیه کنندگی برنامه های تلویزیونی کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشت.

طالب زاده به دلیل تسلط فوق العاده اش به زبان انگلیسی مصاحبه هایش را در برنامه های زنده اش خودش انجام می داد و از این جهت مجری کارشناس بی نظیری در تلویزیون ایران محسوب می شد.

نادر طالب زاده جزو معدود مستند سازانی بود که درباره جنگ بوسنی و هرزگوین مستند ساخت و خنجر و شقایق او در زمان شهید آوینی بشدت مورد توجه راوی فتح قرار گرفت هرچند تلویزیون توجه چندانی به این ساخته تحسین برانگیز طالب زاده از خود نشان نداد و همین باعث کدورت آوینی از مسئولان وقت تلویزیون شد.

او هم چنین سریال بشارت منجی را درباره حضرت مسیح ساخت و به دنبال آن بود تعامل و گفت و گو بین مسلمانان و مسیحیان برقرار کند سریالی که در لبنان ساخته شد و گفته شد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله  دیدگاه مثبتی به آن داشته و از طالب زاده خواسته است سریال را با دو روایت مسلمانان و مسیحیان به پایان برساند.

مرحوم طالب زاده همواره از مدافعان اندیشه سید مرتضی آوینی بود و در مناسبت های مختلف از شهید اوینی یاد می کرد او حتی در برنامه ها و سخنرانی هایی که برای مخاطبان خارج از کشور داشت درباره آوینی حرف می زد و از مجموعه مستند روایت فتح به عنوان یکی از افتخارات مستند سازی تاریخ سینمای ایران یاد می کرد.

علاقه او به شهید اوینی همواره زبانزد بود. یادم هست در گفت و گویی که با او درباره آوینی شهید داشتم از فقدان شهید آوینی بشدت متاثر بود و می گفت: «مرتضی در عرصه هنر ما تکرار نخواهد شد». حالا قرار است نادر طالب زاده در کنار سید مرتضی آوینی در بهشت زهرای تهران آرام گیرد.

سالها پیش وقتی در جمع دوستانه ای، نادر طالب زاده را همراه برادرش ناصر که پزشک بود و تازه از امریکا برگشته بود ملاقات کردم؛ با او درباره شهید اوینی و سینمای اشراقی حرف زدم اکنون از آن مصاحبه طولانی چندان چیزی در خاطرم نمانده اما یکی از جملاتش در همه این سالها ته ذهن و قلبم رسوب کرده که شامگاه نهم اردیبهشت وقتی خبر رفتنش را در رسانه ها خواندم آن جمله دوباره در ذهنم زنده شد او در آن مصاحبه به من گفت: «خداوند همه درها رو به روی بندگان سخت کوش و مقاومش باز میکنه.» و من بارها و بارها در گردنه های سخت زندگی درستی این کلام آقا نادر را تجربه کردم.

روحش در ارامش ابدی…

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.