روز یکشنبه بود که منابع رسانه‌ای، اخباری از تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی در آب های سرزمینی لبنان مخابره کردند.

بحران آفرینی، ویژگی ذاتی صهیونیست‌ها

در پی آن روزنامه النهار گزارش داد کشتی یونانی «انرژین» با مجوز تل آویو قرار است به‌زودی عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز را از میدان «کاریش» که مورد مناقشه بین لبنان و رژیم صهیونیستی است آغاز کند. انتشار این خبر واکنش تند بسیاری را در محافل سیاسی لبنان برانگیخت. در نخستین واکنش محمود قماطی عضو شورای سیاسی حزب الله هشدار داد مقاومت به رژیم صهیونیستی اجازه اکتشاف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه را نخواهد داد. میشل عون رئیس جمهور لبنان هم به‌صراحت برای اشغالگران خط و نشان کشیده و اعلام کرد بیروت هر اقدام صهیونیست‌ها در آب‌های مشترک را خصمانه قلمداد ‌کرده و پاسخ خواهد داد. در گفت و گو با سیداحمد سادات مدیر پیشین شبکه خبری العالم و تحلیلگر سیاسی، چرایی اقدامات تنش‌زای اخیر صهیونیست‌ها را به بحث گذاشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا می‌توانید کمی در مورد ریشه اختلاف میان لبنان و رژیم صهیونیستی توضیح دهید؟
اختلاف بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی مدت‌هاست که میان لبنان با رژیم اشغالگر وجود داشته. با توجه به این اختلاف ما دیدیم آمریکا به عنوان میانجی در این مسئله ورود کرد و با توجه به تنش‌هایی که در درون جامعه لبنان وجود داشت باعث شد، سرانجام بیروت به خواست واشنگتن تن داده و گفت‌وگوهای غیر مستقیمی میان لبنان و رژیم صهیونیستی آغاز شود. بنا بر این بود تا هنگامی که مذاکرات به نتیجه منتج نشود، اتفاقی نیفتد اما می‌بینیم تل‌آویو در ادامه تجاوزگری، تحمل خود را از دست داده و غارت منابع انرژی لبنان را رسماً کلید زده است. «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان هم به صراحت گفت مذاکرات ترسیم مرزها با رژیم صهیونیستی هنوز ادامه دارد و هرگونه فعالیتی در مناطق مورد مناقشه، اقدام متجاوزانه و تحریک‌آمیز محسوب می‌شود.کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد، به
 ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن هاست. تاکنون پنج دوره مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی برگزار شده است. این پنج دوره مذاکرات از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۱۴ مه ۲۰۲۱ برگزار شد و هیئت مذاکره‌کننده لبنانی در دور پنجم مذاکرات بر حق خود در مرزهای دریایی مطابق قانون دریانوردی پافشاری کرد و پس از آن مذاکرات متوقف شد.

رژیم اسرائیل از آغاز تحرکات جدید چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
جامعه لبنان امروز با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. در گام نخست ما می‌دانیم اگر بیروت استخراج گاز از میادین ساحلی خود را آغاز کند این موضوع منافع مالی خوبی نصیب کشور می‌کند. همین موضوع محور آمریکایی، سعودی، صهیونیستی را به هراس انداخته چرا که آن‌ها استقلال مالی بیروت را به زیان خود می‌بینند. محور مذکور اگرچه داعیه حمایت از جامعه لبنان را دارند، اما در عمل محاصره اقتصادی سنگینی بر این کشور تحمیل کرده‌اند که تنها مردم را هدف قرار داده. در این بین ریاض که طی معامله با مصر با میانجیگری رژیم صهیونیستی بر سر باز پسگیری دو جزیره تیران و صنافیر به تفاهم رسید هم به عنوان ضلع فشار بر لبنان تبدیل شده است. آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی با مردم لبنان به سبب حمایت از حزب الله مشکل دارند و به‌دنبال آن هستند تا از موضوع اخیر هم به عنوان اهرم فشاری بر لبنان استفاده کنند.  هدف دیگر صهیونیست‌ها از این گام بحران آفرینی است. این تحرکات که همزمان با وارد کردن زیردریایی به آب‌های سرزمینی لبنان تکمیل شده معنایی جز بحران آفرینی ندارد. نباید از یاد برد ذات وجودی رژیم صهیونیستی در بحران آفرینی است. به عبارت دیگر این بحران آفرینی است که بقای این رژیم اشغالگر را تضمین می‌کند و این مسیر همچنان ادامه دارد. پس اسرائیل در اقدامی پیش دستانه به خاک لبنان تجاوز می‌کند. البته این قاعدتاً دست حزب الله و دولت لبنان را در واکنش به این تجاوز باز خواهد گذاشت.

آیا این ماجراجویی به تنش‌های داخلی در اراضی اشغالی هم مربوط است؟
قطعاً این‌گونه هست. موارد ذکر شده پیشین در بحث اهداف منطقه ای قابل تعریف بود. اما این ماجراجویی به اوضاع پریشان سیاسی در اسرائیل هم مربوط است. این روزها کابینه نفتالی بنت اکثریت پارلمان را از دست داده و در خطر فروپاشی قرار دارد. انتخابات سراسری پی در پی هم جامعه صهیونیست را از هم گسیخته. این در حالی است که برگزاری راهپیمایی پرچم که با مخالفت گسترده فلسطینیان مواجه شد، عمق تزلزل رژیم را نشان داد. در این شرایط سردمداران صهیونیست ناتوان از حل اختلافات داخلی با فرافکنی و ایجاد بحران های خارجی در صدد انحراف افکار عمومی از چالش های موجود هستند. تجاوز به مرز دریایی لبنان هم با همین هدف صورت می‌گیرد. 

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.