صنعت سنگ خراسان رضوی را باید یکی از قطب‌های تولید سنگ کشور و یکی از ریشه‌دارترین صنایع استان دانست که این روزها حال چندان خوبی ندارد و به گفته فعالان این بخش، فرسوده بودن و به‌روز نبودن ماشین‌آلات، عدم تمدید مجوزها و تأمین مواد مصرفی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حال حاضر این صنعت است.

صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده صنعت سنگ

به گفته مدیر یکی از واحدهای سنگ‌بری در مشهد، ماشین‌آلات حوزه سنگ‌بری در استان آن‌قدر ضعیف‌اند که تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.
زارع در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه ۹۵درصد سنگ استحصال شده از معادن خراسان به اصفهان، تهران و حومه آن منتقل و استفاده می‌شود، عنوان کرد: تولید کارخانه‌های مشهد دراین بخش نسبتاً بالا، اما کیفیت ماشین‌آلات بسیار پایین است. 

خام‌فروشی سنگ
وی با ابراز نگرانی از فروختن ثروت طبیعی و ملی به صورت خام و البته بهای ناچیز افزود: درصورت وجود ماشین‌آلات مدرن و فناوری برتر، توان و تجربه ایرانی‌ها در فراوری سنگ دست کمی از کشورهای خارجی ندارد.
وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه سنگ منافع اقتصادی بسیاری به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: چنانچه مسئولان دولت و متولیان امر در این بخش سرمایه‌گذاری لازم و کافی انجام دهند، درآمدی به مراتب بیشتر از بسیاری از صنایع را به ارمغان خواهد آورد که این به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
وی درخصوص صادرات سنگ به دیگر کشورها به صورت خام اذعان کرد: چنین کشورهایی سنگ‌های معادن ایران را بسیار ارزان خریداری کرده و پس از فراوری با چندین برابرسود با نام خود به دیگر نقاط جهان و حتی خود ایران صادر می‌کنند.
وی با بیان اینکه برخی معدن‌داران ترجیح می‌دهند سنگ خود را با قیمت بیشتر البته به صورت خام به خارج از کشور صادر کنند تا اینکه آن را با قیمتی ارزان‌تر در داخل به فروش برسانند، افزود: حمایت نکردن دولت از این سرمایه ملی در کنار دیگر مشکلات مانع بسیاری از پیشرفت‌ها در ارائه کیفیت برتر سنگ شده است.
وی درخصوص ضعف صنایع تبدیلی در حوزه سنگ عنوان کرد: در ایران استان‌های مطرح در این صنعت انگشت شمارند، اگرچه در استان اصفهان این صنعت تا حدودی با استانداردهای جهانی برابری می‌کند، اما در خراسان و مشهد که قطب این صنعت است ضعف این موارد مشهود است.

نبود صنایع تبدیلی و پایین‌دستی
رئیس انجمن سنگ خراسان رضوی هم با اشاره به اینکه نبود صنایع تبدیلی و پایین‌دستی از مشکلات مهم و حلقه مفقوده توسعه صنایع معدنی در خراسان رضوی است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از سنگ‌آهن و مواد معدنی استخراجی در استان به صورت خام به سایر نقاط کشور و حتی دیگر کشورها ارسال می‌شود.
محمد امیری افزود: با وجود ظرفیت‌های بسیار استان در زمینه سنگ‌های معدنی از نظر ذخایر و استخراج مواد معدنی در سطح منطقه، کشور و جهان، اما نبود صنایع پایین‌دستی و فراوری به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند، تصریح کرد: یکی از الزامات در صنایع این است که سازوکاری اتخاذ کنیم تا سرمایه و انتقال فناوری محقق شود از طرفی برای ظهور و بروز در بازارهای صادراتی باید شاهد نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات باشیم.
 وی با بیان اینکه صنعت سنگ ما بسیار قوی وغنی است، خاطرنشان کرد: لازمه این صنعت به‌روزرسانی فناوری و تقویت مبانی رشد اقتصادی است که در این زمینه نیازمند حمایت دولت و بانک مرکزی با سیاست‌های ارزی و بانکی هستیم.
وی با اشاره به اینکه در مشهد حدود ۱۲۰واحد سنگ‌بری فعال هستند که بیش از نیمی از این واحدها از معادن ده‌غیبی تأمین مواداولیه را انجام می‌دهند، افزود: دو سال پیش با نامه دادستانی مجوز یکی از معادن مهم این منطقه را دیگر تمدید نکردند و تعطیل شد که حدود۳۰درصد از مشتریان استان به دیگر استان‌ها و ازجمله اصفهان کوچ کردند.

نگرانی از تمدید مجوزها
وی با اشاره به اینکه صاحبان معادن استان نگران تمدید مجوزهای کسب‌وکار خود هستند، افزود: اگر هرکدام از این معادن باقی‌مانده تعطیل شوند، نیمی از سنگ‌بری‌ها در شهر مشهد تعطیل خواهند شد.
وی بحث‌های مالیات، دارایی، قطعی‌های مکرر برق و بی‌ثباتی بازار را از دیگر مشکلات صنعت سنگ استان ذکر کرد و افزود:عمده مشکل این صنعت در استان در تأمین مواد اولیه و تعطیلی معادن است که اگر چند معدن باقی‌مانده هم مجوزشان تمدید نشود و تعطیل شوند بیش از ۵هزار شغل در اطراف مشهد از بین خواهد رفت.
وی با اشاره به اینکه مجوزها در خود اداره معادن تأیید می‌شود و حتی رئیس اداره صمت هم بر سلامت کار معادن تأکید دارد، اما گرفتن استعلام از مسکن وشهرسازی با چالش‌های فراوانی مواجه است، افزود: حتی محیط زیست هم با اذعان به اینکه معادن ما از نظر محیط ‌زیستی هیچ مشکلی ندارند، اما به دلیل اینکه مسکن‌وشهرسازی وجود این معادن را در داخل شهر تشخیص داده و دادستانی هم برای آن نامه زده است، مجوزها را تمدید نمی‌کنند و سبب تعطیلی و بیکاری بسیاری شده‌اند.
وی با ذکر این نکته که چون معادن تأمین‌کننده مواد اولیه بلاتکلیف هستند بیش از دو سال است که هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در این بخش انجام نشده و ما همچنان بلاتکلیف هستیم، ادامه داد: هرچند ماشین‌آلات ما فرسوده است و نیازمند به‌روزرسانی هستند، اما صنعت سنگ یک صنعت خودساخته‌ای است که پیش از هرچیزی باید فضای امنی برای کسب‌وکار آن ایجاد شود.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.