نایب رییس مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد خواست برای جلوگیری از ادامه نقض‌های صورت گرفته علیه حمید نوری، هر چه سریعتر به جبران خسارت معنوی و مادی وارده به وی مبادرت نماید.

دولت سوئد خسارت‌های معنوی و مادی به حمید نوری را جبران کند

به گزارش قدس آنلاین، علی نیکزاد ثمرین در جلسه علنی روز چهارشنبه(۲۲ تیر) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود گفت: مجلس شورای اسلامی نگرانی عمیق خود را از نقض‌های حقوق بشر علیه حمید نوری، تبعه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت پادشاهی سوئد اعلام می‌دارد. مجلس سوئد بدون انجام تحقیقات جامع اقدام به دستگیری بازداشت نوری نمود و مبنای این درخواست صرفاً اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروه تروریستی منافقین است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: حق برائت و آزادی رفت و آمد این تبار ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض گردیده است. متاسفانه دولت سوئد نه به مسوولیت خود تحت کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی برای اطلاع این بازداشت به سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم عملکرد و نه مراتب را به اطلاع خانواده‌اش رسانیده است.

وی تصریح کرد: در طول مدت حدود دو سال پس از بازداشت، علیرغم اینکه خانواده این تبعه ایرانی، دوبار به آن کشور سفر کرده بودند اما مقامات آن کشور اجازه ملاقات را به آنها ندادند. مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد می‌خواهد برای جلوگیری از ادامه نقض‌های صورت گرفته و پاسخ کامل آن، هر چه سریعتر به جبران خسارت معنوی و مادی وارده به ایشان مبادرت نماید.

نیکزاد تاکید کرد: از قوه قضاییه و وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا از تمامی ظرفیت‌های لازم را برای آزادسازی نوری و پاسخ‌گو نمودن دولت سوئد به کارگیرند و  اقدامات لازم و متناسب را برای اجرای عدالت اتخاذ کنند.

نیکزاد در ادامه یادآور شد: از مسائل مهم کشور به ویژه در ایام تابستان، موضوع مسکن است. وضعیت اجاره بها در کشور به ویژه در شهرها و کلانشهرها تبدیل به یک غصه بزرگ شده است. طبق اصل ۳ و ۳۱ قانون اساسی، تامین مسکن مناسب جزوه حقوق مردم و تکالیف حاکمیت است. البته برخی از تصمیمات کوتاه مدت در این زمینه در کشور گرفته شده است ولی باید توجه داشت که این راهکارهای کوتاه مدت موقتی بوده  و درمان نیست.

درمان ریشه‌ای مسکن با تولید انبوه مسکن امکان پذیر است

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درمان ریشه‌ای مسکن با تولید انبوه مسکن امکان پذیر است، گفت: قانون جهش تولید و تامین مسکن نیز از سوی مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شده است و اجرای آن به عزم همگانی نیاز است.

وی با اشاره به تامین زمین و پرداخت تسهیلات بانکی به عنوان دو محور اساسی قانون جهش تولید و تامین مسکن گفت: ماده ۴ قانون جهش تولید و تامین مسکن نیز در این راستا بر مصوبات شورای پول و اعتبار درآن مقطع زمانی صحه گذاشته است. با تصویب این ماده شبکه بانکی را مکلف کرده است تا حداقل ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. اما متاسفانه شاهد استنکاف بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان برنامه و بودجه در اجرای این قانون هستیم.

نیکزاد ادامه داد: تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مقاوم سازی مسکن روستایی علیرغم اخذ مصوبه شورای مسکن اجرایی نشده است. مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر عمل به مصوبه قانونی خود، انتظار دارد دستگاه‌های مذکور قانون را اجرا نموده و از تفسیر به رای قوانین در این حوزه و چه در مواردی مثل اجرای قانون رتبه بندی معلمان اجتناب نماید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ۲۲ تیرماه زاد روز محمد خوارزمی دانشمند ایرانی که به عنوان روز فناوری و اطلاعات نامگذاری شده، گرامی داشت و گفت: زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطی به دنبال روزنه‌ای به سمت آگاهی و علم بود، دانشمند ایرانی، دانش الگوریتم را بنیان گذاشت و تلاش‌ها و یافته‌های او سبب به همراه آمدن دانشی برای بشریت شد.

وی با بیان اینکه این دانش مبنای محاسبات رایانه‌ای قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز هیچ چیز به اندازه دانش فناوری نمی‌تواند حکمرانی ما را به سمت حکمرانی هوشمند سوق دهد و به سمت حل مشکلات کشور کمک کند.

نیکزاد با تبریک این روز به خانواده بزرگ فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم که به توسعه این بخش سرعت بخشیده و نسبت به تکمیل شبکه ملی اطلاعات، اقدامات اساسی و بزرگی را به سرانجام برساند.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.