اگر سری به مغازه‌های مانتوفروشی بزنیم، متوجه می‌شویم بانوان چاره‌ای جز خرید اقلامی ندارند که در شأن‌شان نیست...

خانم‌ها چاره‌ای جز خرید مانتوهای بازار ندارند!

به گزارش قدس آنلاین، مانتوها روز به روز کوتاه‌تر می‌شود و قد روسری‌ها کوچک‌تر؛ مغازه‌هایی که با مانتوها و روسری‌های کوتاه میزبان بانوان هستند و بانوانی که چاره‌ای جز خرید این محصولات نامناسب ندارند.

کارگروه ساماندهی مد و لباس که حدود ۱۵ سالی می‌شود در حال فعالیت است، قرار بود تا در این سال‌ها انقلابی در حوزه مد و لباس ایجاد کند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه با تغییر مدیریت‌ها، شاهد خلأ جدی در این حوزه هستیم، تا جایی که در بازار جنس‌های قاچاق به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه موانع در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد؛ جنس‌هایی که هیچ رنگ بویی از فرهنگ ایرانی - اسلامی در آن وجود ندارد.

چرا اجازه فروش مانتوهای نامناسب به مغازه داران داده می‌شود؟

دخترخانمی حدود ۲۰ ساله است. به گفته خودش چند روزی می‌شود که به دنبال خرید یک مانتوی مناسب در رفت و آمد است. او گفت: اگر مانتوهایی که در مغازه‌ها شاهد هستیم، نامناسب است و گشت ارشاد مانع پوشیدن آن می‌شود، پس چرا اجازه فروش این مانتوها به مغازه داران داده می‌شود.

این دختر جوان ادامه داد: من تیپ و استایل برخی از بازیگران را دنبال می‌کنم و خیلی دوست دارم که مثل آنها لباس بپوشم، اما متأسفانه اگر آن مدل را بپوشم، قطعاً گشت ارشاد من را خواهد گرفت.

او افزود: نزدیک به یک هفته می‌شود که به دنبال مانتوی مناسب و زیبا هستم، اما همه مانتوها مناسب نیست و بسیاری از آنها جلو باز هستند.

دختران ما چه بپوشند؟

یک خانم حدود ۴۵ ساله که از کنار این دختر رد می‌شد، متوجه صحبت‌هایش شد و گفت: خانم خبرنگار، این دختر راست می‌گوید. دختران ما چه بپوشند؟ اگر این مانتوهای مغازه دارها را بخرند که گشت ارشاد به آنها گیر می‌دهند. پس باید چه کنند؟

او ادامه داد: از ساعت ۱۰ صبح به بازار آمده‌ام تا یک مانتو برای خودم و دختر نوجوان ۱۴ ساله‌ام بخرم. متأسفانه همه مانتوها یا جلو بسته هستند و یا مدل مناسبی نداشتند و یا برخی از مدل‌ها دور از شأن اجتماعی خانواده من است.

قیمت مانتوهای مناسب گران است؟

این خانم ۴۵ ساله گفت: بسیاری از مانتوها مشخص است که پارچه زیادی به کار نبرده است اما بسیار گران است. گرانی مانتوها هم معظل دیگری است که با آن روبرو هستیم.

دختر ۱۴ ساله این خانم هم گفت: من دوست دارم مانتویی بپوشم که زیبا باشد و بدرخشم؛ اما هر مانتویی را می‌بینم مناسب من نیست و اگر هم مناسب باشد، آنقدر گران است که نمی‌توانم آن را بخرم.

بانوان چاره‌ای جز خرید مانتوهای مغازه‌داران ندارند

او افزود: هوا بسیار گرم است و گرمای هوا را نمی‌توانم تحمل کنم و متأسفانه مانتویی که مناسب این فصل باشد، آنقدر باز و دور از شأن اجتماعی است که نمی‌توانم آن را خریداری کنم.

خانم دیگری که حدود ۳۸ سال سن داشت به گفت: هیچکس دوست ندارد لباسی برخلاف شئون اجتماعی و اسلامی بپوشد اما وقتی وارد بازار می‌شود و چنین مانتو و روسری‌هایی را در بازار مشاهده می‌کند، چاره‌ای جز خرید آن را ندارد. بنظر می‌رسد باید سکوهای فروش لباس‌های متعارف اجتماعی بیشتر شود.

ضرورت افزایش تعداد سکوهای فروش لباس‌های متعارف اجتماعی

مدیر بخش حجاب یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر در ایام برگزاری جشنواره به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه در سطح شهر و کلان شهرها، فروشگاه‌هایی که مرکز ارائه حجاب اسلامی باشد، بسیار کم است و اگر شهردار محترم و مسئولان بالاتر این را لحاظ کنند که مراکز فروش محصولات حجاب را در سطح کشور زیاد کنند، تولیدکننده هم وارد می‌شود و از این موضوع استقبال می‌کند تا محصولش را به عرضه می‌رسد.

وی ادامه داد: هم اکنون سه مرکز خرید پوشاک اسلامی در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند که می‌توان به مرکز خرید گل یاس در غرب تهران، مرکز خرید مهتاب سنتر در بلوار ارتش و مرکز خرید کوه نور در پیروزی اشاره کرد.

اختصاص یک طبقه از «مال» به پوشاک اسلامی

کریمی گفت: ما قابلیت این را داریم تا تعداد مراکز را بیشتر کنیم تا مردم به راحتی به پوشاک مناسب و منطبق با فرهنگ ایرانی - اسلامی دسترسی داشته باشند. زمانی که تعداد چنین مراکزی اندک باشد، قطعاً مردم مسیر را اشتباه می‌روند و پوشاک را از جای نامناسب خریداری می‌کنند. بنظر می‌رسد باید مراکز دائمی فروش داشته باشیم.

وی افزود: در تهران «مراکز مال» بسیار است، چه اشکالی دارد در یکی از طبقات هر «مال» پوشاک و حجاب اسلامی به فروش برسد. هم اکنون در دبی شاهد هستیم که در هر «مال» محصولات حجاب را به فروش می‌رساند. بنابراین اگر شهردار محترم این موضوع را ملزم بداند که مثلاً یک طبقه از هر «مال» را به محصولات حجاب اختصاص دهد، قطعاً ایران گلستان خواهد شد.

کمیته‌ای با عنوان مد و لباس در وزارت ارشاد یا تعطیل است یا کمرنگ

همچنین در مرور اخبار شاهد بودیم که حجت الاسلام احمد عبداللهی نژاد دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان، نقش صنعت پوشاک در این زمینه را مهم دانست و گفت: پوشاک خوب باید طراحی، تولید و با قیمت مناسب توزیع شود و نهادهای اقتصادی باید به این مسئله توجه کرده و نیز از ورود پوشاک قاچاق جلوگیری کنند؛ دولت در این زمینه حتی باید تخفیف‌ها و امتیازاتی را در نظر بگیرد تا مردم به خرید پوشاک ایرانی روی بیاورند.

وی افزود" بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌ای به خرید لباس‌های نامتعارف برای فرزندان خود ندارند اما وقتی وارد بازار می‌شوند چیزی به جز چنین پوشاکی نمی‌یابند.

عبداللهی‌نژاد با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد در حوزه مد و پوشاک بیان کرد: کمیته‌ای با عنوان مد و لباس در وزارت ارشاد وجود دارد که به نظر می‌رسد تعطیل شده یا فعالیت بسیار کمرنگی دارد.

ضرورت ساماندهی جدی موضوع مد و لباس جزو مسئولیت‌های مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس است

بنا بر این موضوع اگر نیم نگاهی به حکم سیدمجید امامی مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس بیندازیم متوجه می‌شویم که در بخش‌هایی از این حکم آمده است:

۱- ارائه برنامه کامل با استفاده از همه ظرفیت‌های شورای فرهنگ عمومی، معاونت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط تا یک ماه آینده

۲- راه اندازی سامانه رصد طراحان مد و لباس و تولیدکنندگان پوشاک تا پایان سال جاری

۳- تلاش بی‌وقفه برای اجرای کامل قوانین مرتبط با گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ساماندهی جدی موضوع مد و لباس، با محوریت گفتمان حیا و آرامش روانی جامعه

۴- بررسی و مقابله با علل و عوامل عدم موفقیت در ساماندهی وضعیت مد و لباس و ناهنجاری‌ها در پوشش مناسب

۵- معرفی و بازنمایی رویش‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های اصیل در عرصه حجاب پوشش‌های اصیل اسلامی و ایرانی در داخل و فضای بین الملل

۱۱ آذرماه سال ۱۴۰۰ سیدمجید امامی مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس شد؛ نزدیک به هشت ماه از حکم او می‌گذرد، وضعیت حجاب روز به روز بدتر می‌شود. تعداد لباس‌های قاچاق روز به روز در سطح بازار بیشتر می‌شود و تنها وظیفه مسئول کارگروه تا کنون برگزاری نمایشگاه و جشنواره شده است که البته کیفیت برگزاری آن جای نقد بسیاری دارد.

از ابتدا قرار بود تعداد سکوهای فروش لباس‌های مناسب ایرانی - اسلامی در سطح شهر (شمال، شرق، جنوب و غرب) بیشتر شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه برخی از تولیدکنندگان این حوزه به دلیل گرانی مواد اولیه ورشکست شدند.

حال این سوال به میان می‌آید: تکلیف مشتریانی که دوست دارند لباس مناسب بپوشند چیست؟ مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس تا کنون چه اقدام مثبتی در این عرصه انجام داده است؟ و کارگروه ساماندهی مد و لباس به غیر از برگزاری جشنواره و نمایشگاهی که بدون فروش است، اقدام دیگر در این حوزه می‌تواند انجام دهد؟

 با طرح این پرسش و گزارش میدانی امید است تا تلنگری به مسئولان حوزه عفاف و حجاب زده شود که اینچنین آرام بر روی صندلی‌های شأن جلوس کرده‌اند و خبری از بازار و جنس‌های قاچاق و نیازهای مشتریان ندارند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.