در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی سه عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی رئیس قوه ‌قضائیه انتخاب شدند.

شورای نگهبان نیازمند تحول و جوان‌گرایی

در نامه رئیس قوه قضائیه به قالیباف بر اساس بند ۲ اصل ۹۱ قانون اساسی آقایان علی احمدی‌فر، سیامک ره‌پیک، خیرالله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و فضل‌الله موسوی به مجلس معرفی و سرانجام عباسعلی کدخدایی با ۱۸۲ رأی، خیرالله پروین با ۱۴۹ رأی و سیامک ره‌پیک با ۱۱۶ رأی به عنوان حقوقدانان شورای نگهبان انتخاب شدند.

تحول در ساختار، نیازمند هم‌اندیشی 
عباسعلی کدخدایی پس از انتخاب به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان ضمن سخنرانی در جمع نمایندگان عنوان کرد: با وجود اینکه من مدت طولانی در شورای نگهبان بودم و سمت‌های مختلفی داشتم معتقدم شورای نگهبان هم مانند سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند تحول است. بارها در مصاحبه‌ها زمانی که سخنگوی شورای نگهبان بودم بر این نکته اشاره داشتم و اکنون هم چند محور را عرض می‌کنم. به گزارش ایرنا، کدخدایی تصریح کرد: اول تحول در ساختار که نیازمند بحث‌های بیشتر است، دوم اینکه به تحول در قوانین نیاز داریم؛ قوانینی مانند قوانین انتخابات که دوستان مشغول هستند و دیگری تحول در رویکردهاست و باید از نیروهای جوان نخبه، مستعد و علاقه‌مند به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم که این کار چند سالی است که شروع شده به‌خصوص در پژوهشکده شورای نگهبان که مسئولیت آن با من است.
استاد تمام دانشگاه تهران و مسئولیت‌های متعدد در دوره‌های گذشته شورای نگهبان بخشی از سوابق این حقوقدان است. 

ضرورت هماهنگی مجلس و شورا در اصلاح قانون انتخابات 
حقوقدان انتخاب شده دیگر از سوی مجلس نیز در جمع نمایندگان از اهمیت حل قانون اصلاح قانون انتخابات سخن گفت. ره‌پیک یادآور شد: در موضوع انتخابات سختی‌ها، پیچیدگی‌ها و ابهاماتی داریم که حل این مسائل به فرایند انتخابات، مشارکت، امنیت و روان‌سازی انتخابات کمک می‌کند که خوشبختانه اصلاح قانون انتخابات یکی از موارد هماهنگی میان مجلس و شورای نگهبان است. وی تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی در خصوص اصلاح قانون انتخابات با مجلس داشته‌ایم که پیش‌نویس آن بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته و در حال بررسی در کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس است که می‌تواند اقدام‌های مفیدی در حوزه انتخابات داشته باشد و البته مجلس با اصلاح این قانون می‌تواند به روان‌سازی و نظارت دقیق شورای نگهبان کمک کرده و پیچیدگی‌ها را حل کند. 
ریاست پژوهشکده شورای نگهبان و عضویت در هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری بخشی از سوابق ره‌پیک است. 
دکتر خیرالله پروین یکی دیگر از سه حقوقدان راه یافته به شورای نگهبان است. وی بیش از ۱۰جلد کتاب در زمینه حقوق عمومی به رشته تحریر درآورده و استاد تمام دانشکده حقوق دانشگاه تهران و اصالتاً اهل شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه است. 

ادعا نداریم که اشتباه نمی‌کنیم
در جریان انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان مرتضوی، حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضائیه که به نصاب آرا نرسید، اظهار کرد: باید از مردم عذرخواهی کرد. وی افزود: بدون بررسی مستندات و مدارک هرگز امکان رسیدگی به پرونده‌ها وجود ندارد، باید در بحث احراز صلاحیت‌ها به این نکته مهم توجه کرد. بنده سال‌ها قضاوت کردم و دارای تربیت قضایی هستم، اگر به شورای نگهبان وارد شوم تلاش می‌کنم حق هیچ کس ضایع نشود. وی ادامه داد: دفاتر استانی شورای نگهبان باید تقویت شود به نحوی که بتواند در همان جا موضوعات را از نمایندگان دریافت کرده و بازخورد داشته باشد، حضور اعضای حقوقدان شورای نگهبان در صحن مجلس ضرورتی بسیار مهم است، علاوه بر این حضور اعضای شورای نگهبان در کمیسیون‌ها یک ضرورت است زیرا از رفت و برگشت قوانین جلوگیری می‌کند.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.