نیکلاس کارل، کیتانه فیتزپاتریک و کاترین لاولور سه تحلیلگر مؤسسه «مطالعات جنگ» در یادداشتی با عنوان «روسیه و ایران مشارکت راهبردی خود را دو برابر می‌کنند» نوشتند:

شراکت راهبردی ایران و روسیه گسترش یافته است

روسیه و ایران از شروع جنگ اوکراین، شراکت راهبردی خود را گسترش داده‌اند. مسکو و تهران از مدت‌ها پیش به‌ویژه در مخالفت با آمریکا همکاری کرده اند. رؤسای جمهور ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی حداقل چهار بار از زمان آغاز تهاجم صحبت کرده اند. این تعاملات بازتاب‌ دهنده روابط عمیق‌تر است که در آن روسیه دیگر طرف مسلط نیست. این مشارکت احتمالاً منافع ایالات متحده و متحدانش را در اروپا، خاورمیانه و سراسر جهان به چالش خواهد کشید.
ایران موافقت کرد برخی از پیچیده‌ترین پهپادهای نظامی خود مانند شاهد-۱۲۹ و شاهد-۱۹۱ را در اختیار روسیه قرار دهد. پوتین به نظر می‌رسد در ازای پهپادها، سکوهای نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار ایران قرار دهد. روسیه یک ماهواره را از طرف ایران در ۹ اوت پرتاب کرد. کرملین همچنین ممکن است جت‌های جنگنده نسل چهارم مانند ۳۵ - Su را در اختیار ایران بگذارد. مسکو و تهران ممکن است در حال هماهنگی برای جایگزینی واحدهای روسی با نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه باشند. از طرفی روسیه مانورهای نظامی را با ایران، چین و دیگر کشورها ترتیب داده است.در انتهای این یادداشت هم آمده است: ایران از موقعیت قوی‌تری نسبت به گذشته در این مشارکت برخوردار است. اگرچه روسیه از لحاظ تاریخی طرف مسلط بوده است، اما رهبران ایران در ماه‌های اخیر امتیازات نظامی از کرملین گرفته‌اند که نشان دهنده نوعی پویایی قدرت در حال تغییر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.