حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله در زمان وقوع، بنا بر شدت میزان حادثه، خساراتی را بر جای می‌گذارد، بخشی از خسارات حوادث طبیعی اجتناب ناپذیر است، اما می‌شود با برخی اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع بحران از به‌وجود آمدن خسارات سنگین جلوگیری کرد، سیلاب در روزهای ابتدایی مردادماه نقاط بسیار زیادی در چهارمحال و بختیاری را درنوردید و خسارات سنگینی را در حوزه‌های مختلف برجای گذاشت و قطعا جبران این خسارت‌ها علاوه بر بار مالی، بار روانی برای سیل‌زدگان نیز در پی خواهد داشت.

سیلی که جاری شد و ویرانه‌هایش بر جای ماند!

به گزارش قدس آنلاین، سیلاب برخلاف زلزله از روزهای قبل از وقوع قابل پیش‌بینی است و شاهد هشدارهای نارنجی و قرمز برای وقوع سیلاب در چهارمحال و بختیاری و سایر نقاط کشور بودیم، اما با آغاز بارش‌ها و جاری شدن سیلاب و به بار آمدن خسارات فراوان به‌نظر می‌رسید که این پیش‌بینی‌ها نتوانست آمادگی لازم را برای مدیریت بحران و جلوگیری از خسارات ایجاد کند، زیرا برخی از اقدامات برای جلوگیری از بحران نیازمند اقدامات ریشه‌ای و امکانات است.

کشور طی سالیان متمادی درگیر خشکسالی‌های پی در پی بود، این خشکسالی‌ها موجب کم آب شدن رودخانه‌ها، خشک شدن چشمه‌ها و سایر منابع آب از جمله قنوات شد، این مسئله موجب شد تا شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها باشیم، همچنین لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌های عبور روان‌آب‌ها نیز بسیار کمرنگ شد و این مسئله موجب شد تا با وقوع اولین بارش سیل‌آسا شاهد ورود حجم عظیم سیلاب به مناطق مسکونی و وارد شدن آسیب به زیرساخت‌ها باشیم.

تغییر اقلیم یک هشدار جدی برای مسئولان مدیریت بحران در چهارمحال و بختیاری و سایر نقاط کشور است، زیرا با تغییر اقلیم باید شاهد وقوع بارش‌ در یک بازه زمانی کوتاه و با حجم بسیار بالا باشیم و اگر آمادگی لازم برای هدایت روان‌آب‌ها و پخش سیلاب وجود نداشته باشد، باید در بازه‌های مختلف شاهد خسارات سنگین سیلاب و تبعات ناشی از آن باشیم.

در چهارمحال و بختیاری بیش از ۴۰ روستای در معرض خطر شناسایی شده است که این روستاها در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و رانش زمین، همانند یک بمب ساعتی عمل می‌کنند، قطعا باید هرچه سریعتر اقدامی برای جابجایی و درجاسازی این روستاها صورت بگیرد.

روستای بارده از توابع شهرستان بن، اولین کانون وقوع سیلاب در چهارمحال و بختیاری بود، مردم این روستا در پی وقوع سیلاب دچار خسارات فراوان در حوزه‌های مختلف شدند و با ادامه بارش‌ها شاهد تشدید خسارات سیل در شهرستان‌های لردگان، اردل، کوهرنگ و ... بودیم.

قطعا تبعاتی که گریبانگیر سیل‌زدگان شده است، به‌زودی مرتفع نخواهد شد، اما با برخی اقدامات مقطعی می‌توان برای کاهش آلام سیل‌زدگان گام برداشت، در این گزارش به آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان و اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان خواهیم پرداخت.

ارزیابی خسارات سیل در چهارمحال و بختیاری به پایان رسید

خسرو کیانی- سرپرست مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان، اظهار کرد: ارزیابی خسارت وارده به مناطق سیل‌زده در استان به پایان رسید و در مجموع سیلاب ۴۳۸۵ میلیارد تومان خسارت به استان وارد کرده است.

وی افزود: خوشبختانه وضعیت مناطق سیل‌زده چهارمحال و بختیاری آرام است و مشکل خاصی در این مناطق وجود ندارد، تنها مشکل قطعی آب در پی گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ به دلیل وقوع سیلاب، در برخی محلات شهرکرد است که این مشکل نیز با تمام توان در حال مدیریت است.

کیانی با بیان اینکه سیلاب موجب تخریب کامل ۱۴۰۰ واحد مسکونی در چهارمحال و بختیاری شد، عنوان کرد: این واحدها نیازمند تخریب و بازسازی هستند، همچنین در ارزیابی‌های صورت گرفته ۳۲۰۰ واحد مسکونی نیازمند تعمیر شناسایی شد.

سرپرست مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: پرداخت خسارت به سیل‌زدگان پس از تصویب هیات دولت و ابلاغ اعتبار انجام می‌شود، اما قبل از تامین اعتبار، آواربرداری منازل تخریب شده با ظرفیت استان در حال انجام است.

راه ارتباطی دو روستا در لردگان هم‌چنان مسدود است

همچنین رضا بابامیر- سرپرست فرمانداری شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فروکش کردن سیلاب در شهرستان لردگان، اظهار کرد: در پی وقوع سیلاب راه ارتباطی برخی روستاها قطع شد که با اقدامات صورت گرفته راه ارتباطی این روستاها بازگشایی شد و تنها راه ارتباطی دو روستا به‌علت شکسته شدن پل مسدود است.

وی عنوان کرد: سیلاب خسارات فراوانی به شالیزارها، اراضی کشاورزی، زیرساخت‌ها، مزارع پرورش ماهی و دام عشایر و روستائیان وارد کرده است.

بابامیر ادامه داد: روستای در معرض خطر سیلاب سیدمحمد در شهرستان لردگان به‌طور کامل تخلیه شد و پس از فروکش کردن سیلاب، خانوارها به روستا بازگشتند، اسکان اضطراری سیل‌زدگان نیز انجام شد.

فرماندار لردگان با تاکید بر اینکه اقدامات برای جابجایی روستای در معرض خطر سیدمحمد در حال انجام است، گفت: اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری زمینی را پس از تسطیح برای ساخت و ساز واگذار کرد، پلاک بندی اراضی در حال انجام است و پس از تامین زیرساخت آب و برق ساخت و ساز آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۴ روستای در معرض خطر در شهرستان لردگان شناسایی شده است، یادآور شد: چند روستا نیازمند جابجایی و چند روستا نیز نیازمند درجا سازی هستند.

۱۵۵ واحد مسکونی در روستای بارده بر اثر سیل تخریب شد

رضا علی‌بیگی- سرپرست فرمانداری شهرستان بن در خصوص آخرین وضعیت روستای سیل‌زده بارده، اظهار کرد: طبق آخرین ارزیابی صورت گرفته ۱۵۵ واحد مسکونی نیازمند تخریب و بازسازی و ۵۲ واحد مسکونی نیازمند تعمیر در این روستا شناسایی شد.

وی افزود: ۳۵ واحد مسکونی نیازمند آواربرداری است که تاکنون آواربرداری ۹ واحد مسکونی در روستای سیل‌زده بارده به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه ۱۶ خانواده سیل‌زده در روستای بارده در چادرهای امدادی اسکان داده شدند، خاطرنشان کرد: مابقی خانوارهای آسیب‌دیده نیز در منزل اقوام سکونت دارند.

علی‌بیگی در خصوص اقلام امدادی توزیع شده در بین سیل‌زدگان روستای بارده، توضیح داد: سازمان جمعیت هلال احمر در بین سیل‌زدگان این روستا تاکنون ۵۰۰ بسته موادغذایی، ۸۰۰ پتو، ۱۰ هزار بطری آب معدنی، ۵۰۰ بسته بهداشتی، ۴۶۰ موکت و ۱۹ دستگاه چادر توزیع کرده است، همچنین کمیته امداد امام خمینی نیز اقدام به توزیع ۵۱۰ بسته معیشتی، ۳۵۰ بسته بهداشتی و ۳۲ هزار وعده غذای گرم در بین سیل‌زدگان کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.