جوان ۲۲ساله‌ای که فقط با ساختن یک صفحه اینستاگرامی فروش مدارک جعلی دانشگاهی، چند ۱۰ میلیون تومان به جیب زده بود، حوالی مشهد دستگیر شد.

کلاه‌برداری با هیچ از متقاضیان مدارک جعلی!

سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح این موضوع که شاید کاربران فضای مجازی با نمونه‌هایی از آن در اینستاگرام، تلگرام و... مواجه شده باشند، گفت: یک جوان که فقط با ایجاد صفحه‌ای در اینستاگرام و ادعای فروش مدرک‌های تحصیلی توانسته بود حدود ۹۰میلیون تومان از کاربران فضای مجازی وجه دریافت کند، حوالی مشهد ردزنی و دستگیر شد.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه گفت: چند روز پیش با واصل شدن تعدادی شکایت از سوی شهروندان مشهدی به کارشناسان پلیس فتا و در پی بررسی اظهارات اولیه ارائه شده مشخص شد تمامی این افراد با یک شیوه مورد کلاه‌برداری قرار گرفته‌اند. وی بیان کرد: اصل ماجرا هم اشاره می‌کرد به فعالیت یک صفحه اینستاگرامی که در مطالب انتشار یافته در آن کاربری، تبلیغاتی از فروش انواع گواهی‌نامه خودرو (در پایه‌های مختلف) و موتورسیکلت درج شده بود. در کنار آن حتی گرداننده صفحه مذکور مدعی شده بود انواع مدارک علمی (فوق دیپلم به بالا) را برای افراد متقاضی تهیه می‌کند و در قبال پرداخت وجه بدون آنکه فردی پشت کنکور بماند و سختی تحصیل و علم‌آموزی را درک کند و دانشگاهی را ببیند، برای آن‌ها در مدت چند روز مدارک خواسته شده را فراهم و تحویل می‌دهد.

واریز وجه و مسدود شدن کاربری
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: اگر فردی برای گرفتن مجوز فعالیتی و یا هر دلیل دیگری نیاز به ارائه مدرک تحصیلی داشت، بدون آنکه تمامی جوانب کار را بررسی کند با فرد متخلف ارتباط‌گیری می‌کرد. پرداخت وجه بیعانه برای صدور مدرک از یک سو و مسدود شدن حساب کاربری و بدون پاسخ ماندن پیگیری‌ها از دیگر سو نتیجه‌ای بود که دست فرد متقاضی مدرک جعلی را می‌گرفت.
متأسفانه شاکیان پرونده برای صدور مدارکی که خود آن‌ها هم علم به آن داشتند که می‌تواند جعلی باشد، هر نفر بین ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان پول به حساب‌های معرفی شده از سوی کلاهبردار واریز کرده بودند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: پس از هماهنگی با مقام قضایی و ردگیری حساب‌هایی که وجوه به آن‌ها واریز شده بود، مشخص شد تمامی حساب‌ها اجاره‌ای است.
پس از جمع‌بندی نخستین مرحله مورد نیاز در شناسایی هویت عامل این اقدام، کارشناسان پلیس فتا در گام بعدی برای شناسایی محل بارگذاری تبلیغات گسترده فروش مدارک جعلی دست به کار شدند و پس از چند روز تلاش پی بردند یک جوان ۲۲ ساله در پس پرده ماجرا قرار دارد و محل اختفای او هم در یکی از منطقه‌های مرکزی شهر مشهد است.
وی بیان کرد: هماهنگی‌های لازم برای دستگیری این فرد انجام و او طی یک عملیات پلیسی دقیق دستگیر شد. در پی بازرسی از محل حضور این فرد، مستندات تخلف کشف و همراه با متهم به مقر پلیس فتا منتقل شد.

جاعل نبودم، فقط ادعا می‌کردم!
سرهنگ جهانشیری گفت: ابتدا وقتی گردش حساب یکی از کارت‌ها مورد بررسی قرار گرفت مشخص شد این فرد با همین شیوه از افراد مختلف حدود ۸۹میلیون تومان کلاه‌برداری کرده است. همچنین وقتی این جوان مورد تحقیق قرار گرفت، معترف شد که قادر به جعل هیچ مدرک تحصیلی نیست و تنها ادعایی بود که از سوی او مطرح شده است. بر پایه همین ادعا برخی افراد هم برای خرید مدارک مذکور با او وارد معامله می‌شدند که پس از واریز مبالغی بین ۳۰۰ هزار تومان تا ۳میلیون تومان دیگر پیام‌های آن‌ها را پاسخ نمی‌داد. این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: فرد کلاهبردار که دیپلم ردی بود، از سوی دیگر اظهار می‌کرد یک کارگر ساده بوده و درآمدش پایین بود؛ چون سطح سواد بالایی نداشت و زمانی که با نمونه‌هایی از این صفحه‌ها در اینستاگرام مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد از این راه پولی به جیب بزند.
در حالی که تصور می‌شود این فرد باید کلاه تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی را با اجرای این روش برداشته باشد؛ اما تا امروز تعداد کمی از شاکیان حاضر به شکایت شده‌اند؛ چرا که آن‌ها می‌دانند دو طرف این ماجرا دست به تخلف زده‌اند؛ اما در این پرونده ما به افرادی که وجهی پرداخت کرده‌اند، این اطمینان را می‌دهیم که با خیال راحت برای شکایت از متهم مراجعه کنند. دلیلش هم این است که پی ببریم میزان دقیق کلاه‌برداری این فرد چه رقمی بوده است. کاربران فضای مجازی این موضوع را نباید فراموش کنند که محل اعطای مدارک تحصیلی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی است نه فضای مجازی. در حال حاضر استفاده از مدارک علمی جعلی، غیر ممکن شده است؛ چرا که با تحویل مدارک و دریافت نخستین استعلام، موضوع لو می‌رود.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.