این روزها مسئله مداخله‌جویی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در حوادث اخیر کشورمان تبدیل به دغدغه برای گروهی از تحلیلگران نسبت به سناریوهای پاسخ احتمالی جمهوری اسلامی ایران نسبت به چنین اقداماتی شده است.

کانون‌های فتنه‌انگیزی زیر ضربه

نقش آفرینی عربستان سعودی در اغتشاشات اخیر در کنار اقدام تروریستی داعش در شیراز خود را بیش از پیش نمایان کرد.

سید مجتبی حیدری، کارشناس تحولات منطقه در همین زمینه با اشاره به تلاش برخی از کشورهای منطقه برای سوریه‌سازی از ایران و سپس ترسیم سناریوی تجزیه کشور می‌گوید: سناریوی دشمن برای سوریه‌سازی از ایران براساس فهمی غلط استوار بود؛ زیرا در سوریه شاهد حمایت مردمی از دولت مرکزی نبودیم، به همین خاطر ضعف حمایت مردمی از دولت «اسد» موجب جنگ داخلی و در نهایت تلاش‌ها برای تجزیه این کشور بود. اما در جمهوری اسلامی ایران مؤلفه عظیم حمایت مردمی از انقلاب اسلامی موجب ناکام ماندن طرح سوریه‌سازی از ایران شد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سوریه شاهد فروپاشی اراده ملی برای دفاع از وطن بودیم، می‌گوید: خطای محاسباتی دشمن آنجا به چشم می‌آید که با چشم‌پوشی از ملت غیور ایران به میدان می‌آید و ناگاه با جمعیت مدافعان وطن روبه‌رو شده و این سناریو نیز به شکست انجامید.
حیدری بروز و ظهور اراده ملی در مواجهه با تروریسم و مداخله‌جویی را در مراسم تشییع شهدای حوادث اخیر مثال‌زدنی دانست و تأکید می‌کند برخلاف خواست دشمن امروز باردیگر شاهد پررنگ شدن گفتمان شهادت و دفاع از وطن در میان آحاد مردم کشور هستیم.

حذف اروپا از معادلات و جایگزینی قطر
این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش‌آفرینی اتحادیه اروپا در ناامنی‌های اخیر اضافه می‌کند: با توجه به تلاش غرب در پرونده برجام، جمهوری اسلامی از این پس قطر را به عنوان میانجی در این پرونده جایگزین خواهد کرد و دولت‌های اروپایی از مذاکرات برجامی ایران کنار گذاشته خواهند شد. حیدری با اشاره به نامه تسلیم شده از سوی قطر به مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید: کمرنگ شدن اروپایی‌ها در پرونده برجام، روایتی جهانی از صلاحیت نداشتن آن‌ها در مسئله صلح و امنیت‌آفرینی تلقی خواهد شد.
وی واکنش نظامی نسبت به تجزیه‌طلبان کُرد را مصداق دیگری از سناریوهای برخورد جمهوری اسلامی ایران با ناامنی‌ها دانسته و می‌افزاید: ممکن است شرایط برای کُردهای شمال سوریه نیز سخت شود ودرآینده خبرهای متفاوتی از آنجا به گوش برسد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل مسئله واکنش جمهوری اسلامی ایران به فتنه‌انگیزی عربستان در خیابان‌های ایران را جدی عنوان کرده و ادامه می‌دهد: مسئله انتقام، جدی است و نوع پاسخ به آن‌ها در داخل خواهد بود و ممکن است مردم یمن نیز در حمایت از قربانیان تروریسم در حوادثی مانند شیراز عملیات‌هایی در دستور کار داشته باشند.
حیدری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی هم از پاسخ کشورمان در امان نخواهد بود، تصریح می‌کند: تجربه ثابت کرده است پاسخ رژیم صهیونیستی از راه های مختلف داده خواهد شد و تنها معطوف به یک میدان نخواهد بود. ممکن است اماکن مورد حمایت آن‌ها زیر ضربه قرار بگیرد یا در داخل اسرائیل شاهد اتفاقاتی باشیم که موجب تسریع فرار جمعیت از اراضی اشغالی شود.
این کارشناس مسائل منطقه جنگ مستقیم با صهیونیست‌ها را دور از ذهن خواند و گفت: در صورت بروز چنین جنگی شاهد یک نبرد طولانی خواهیم بود که البته با پیروزی ایران به سرانجام خواهد رسید. وی می افزاید: رژیم صهیونیستی همواره معترف به شکست در برابر راهبردهای جمهوری اسلامی بوده است.
حیدری در پایان با اشاره به عدم نقش‌آفرینی ترکیه در اغتشاشات اخیر و بی‌تحرکی دولت ترکیه نسبت به تحولات ایران، گفت: ترکیه در شرایط ایفای نقش در مسائلی اینچنینی نیست و مصلحت آن‌ها حکم می‌کند نقش‌آفرینی نداشته باشند. او با اشاره به اینکه ترکیه در تحولات منطقه به دنبال نقش‌آفرینی چندوجهی است، گفت: در حال حاضر آن‌ها نشان داده‌اند مایل به دخالت در تحولات بحران‌آفرین منطقه به‌خصوص در رابطه با ایران به عنوان یک همسایه راهبردی نیستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.