عضو حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: مرحوم حبیب الله عسگر اولادی از جمله شخصیت هایی است که دین و سیاست را در کنار هم پیگیری می کرد و تلاش او براین بود که در مسیر ولایت فقیه گام بردارد و هرگز در مشی سیاسی خود ذره ای از منویات و نظرات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب کوتاهی نکرد.

آرین منش: عسگر اولادی  پیرو حقیقی  ولایت فقیه بود/ زندگی او وقف رسیدگی به محرومان شده بود

به گزارش قدس آنلاین، حبیب‌الله عسگراولادی یکی از مجاهدان خستگی‌ناپذیر انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۱۱ در تهران در محله‌ امام‌زاده یحیی(ع) در یک خانواده متدین دماوندی متولد شد. وی از چهره‌های مشهور در عرصه اقتصاد و سیاست ایران پس از انقلاب اسلامی و از نامزدهای دومین و چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و وزیر بازرگانی در دولت موقت مهدوی کنی و دولت اول میرحسین موسوی بود. عسگراولادی از مؤسسین و اعضای حزب موتلفه اسلامی بود و در صبح ۱۴ آبان ۱۳۹۲ در سن ۸۱ سالگی بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

مرحوم عسگر اولادی به دلیل مشکلات اقتصادی که خانواده اش دچار شده بود به ناچار در دوران کودکی همزمان با تحصیل به کارهایی نظیر خیاطی نیز می پرداخت و از ۱۵ سالگی نیز به تحصیل داری نزد یک تاجر قمی به نام حسین مستقیم قمی مشغول شد که به گفته خودش این کار جدید تا حدود زیادی مسیر زندگی او را تغییر داد.

دلیل ادعا این بود که در این مرحله از زندگی با مرحوم سیدعلی میرهادی در همین تجارتخانه آشنا شد و معاشرت با اوسبب شد که وی با مرحوم شیخ محمدحسین زاهد که در مسجد امین‌الدوله، بازار حضرتی، کوچه چهل‌تن، قاری بود، اشنا گردد و عربی را فرا بگیرد. اهمیت این اشنایی از این جهت بود که تعداد زیادی از متدینین که در نهضت امام خمینی(ره) دعوت امام را لبیک گفته بودند از شاگردان او بودند.

مرحوم عسکر اولادی همچنین نزد افرادی از جمله حاج شیخ احمد مجتهدی ،آیت‌الله مصطفوی و آیت‌الله شهرستانی، حدیث، صرف و نحو، فقه و اصول را فراگرفت.

وی در سال ۱۳۲۷ و در حالی که سال سوم طلبگی خود را می گذراند به دلیل حضور در تظاهرات و راهپیمایی که نسبت به غصب سرزمین فلسطین به عنوان قبله اول مسلمانان برگزار شده بود توسط حکومت وقت بازداشت شد.

پس از آزادی از زندان در حقیقت زندگی سیاسی او همراه با طلبگی ، کاسبی و تجارت و وظیفه‌مند بودن برای کمک رساندن به پدر و مادرش که به تهران آمده بودند شروع شد.

عسکر اولادی در سال ۱۳۲۸ در جلسات فدائیان اسلام شرکت می کرد اما به دلیل اینکه علاقه ای به احزاب و تشکل های سیاسی نداشت عضو این جمعیت نشد.

اما یکی از نقاط عطف زندگی عسگر اولادی در سال ۱۳۳۹ رقم خورد جایی که او از طریق آیت الله حق شناس با امام خمینی (ره) اشنا شد و در بازه ای نیز از طرف امام مأمور وصول وجوهات شرعی در بازار تهران شد. در ماجرای تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، ارتباط هیئت وی با بیت امام (ره) گسترده‌تر شد و این ارتباط باعث ائتلاف آنها با دو هیئت مسجد شیخ علی و هیئت اصفهانی های بازار و تشکیل هیئت های مؤتلفه اسلامی گردید.

با فرارسیدن محرم سال ۱۳۸۳ قمری که مصادف با خرداد ۱۳۴۲ بود، مؤتلفه اسلامی که به تازگی تشکیل شده بود، در جلسه‌ای تصمیم گرفت اعلامیه امام را خطاب به هیئت های مذهبی راجع به با شکوه برگزار کردن مراسم عزاداری محرم، تکثیر و در اختیار مردم قرار دهد. همچنین با صدور اعلامیه اخطار گونه‌ای از تمامی خطبا و وعاظ و مداحها خواست تا بر طبق خواسته امام عمل شود. مؤتلفه اسلامی سپس طرح یک راهپیمایی بزرگ را در روز عاشورا تهیه کرد. عسگراولادی از طراحان راهپیمایی این روز به همراه مهدی عراقی و ابوالفضل توکلی بینا به قم رفتند تا موافقت امام را جلب کنند.

در جریان وقایع پانزده خرداد ۱۳۴۲، هیئتهای مؤتلفه اسلامی دو تصمیم مهم اتخاذ کردند، یکی هجرت علمای شهرهای بزرگ برای تجمع در تهران و اعتراض به بازداشت امام (ره) و دیگری فعالیت برای تثبیت مرجعیت امام خمینی بود.

در سال ۱۳۴۳ که هیئت های مؤتلفه به ترور حسنعلی منصور اقدام کردند، عسگراولادی نیز به همراه شاخه نظامی مؤتلفه به جرم نگهداری چمدان اسلحه دستگیر و به حبس ابد محکوم شد اما در سال ۱۳۵۶ مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه یافت و با تأسیس کمیته امداد امام خمینی، به عنوان نماینده ولی فقیه در این نهاد، عهده‌دار مسئولیت شد. پس از تأسیس جمعیت مؤتلفه اسلامی در ۱۳۶۹، عسگراولادی به عنوان دبیر کل آن انتخاب گردید. وی پس از انقلاب اسلامی، مسئولیت‌های دیگری همچون نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد پانزده خرداد و ریاست شورای مرکزی کمیته امداد را برعهده داشت و همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

حبیب الله عسکراولادی در ماههای پایانی عمرش درخصوص ماجرای سال ۸۸ حرف ها و مواضعی را بیان کرد که واکنش بسیاری از افراد را در پی داشت و حتی برخی اعضای موتلفه که عسگراولادی نقش پدری این حزب را داشت با سخنانی عجیب در مقابلش موضع گرفتند و به او تاختند. برخی از اعضای جامعه روحانیت در برابرش موضع گرفتند و کار به جایی رسید که حبیب الله اعلام کرد می خواهد هزینه تمام حرفهایش را خودش بپردازد به همین دلیل درخواست استعفا از موتلفه را داد.

اما رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود برای درگذشت عسگر اولادی گفتند: عمر با برکت این مبارز خستگی‌ناپذیر یک سره در خدمت اسلام و برپایی و استقرار نظام اسلامی سپری شد و از دوران جوانی تا آخرین سال ها، همّت و تلاش و مجاهدت مخلصانه ‌اش در این راه کاستی نگرفت. در دوران طاغوت، از نخستین روزهای مبارزات ملّت و روحانیّت، در کنار امام بزرگوار و در صفوف پر خطر حضور یافت و رنج سالها زندان و اسارت را صبورانه تحمّل کرد و پس از پیروزی انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی، در سنگرهای حسّاس و اثرگذار خدمات صادقانه ارائه کرد و تا آخر عمر پر ماجرای خود از کار و تلاش فروگذار نکرد.

*عسگر اولادی پیرو حقیقی ولایت فقیه بود

جواد آرین منش ، عضو حزب موتلفه اسلامی درباره شخصیت حبیب الله عسگر اولادی به قدس آنلاین گفت: وی یکی از مبارزان انقلابی و از چهره های مجاهد فی سبیل الله و انسانی پارسا و پرهیزگار بود.

وی افزود: مرحوم عسگر اولادی به معارف اسلامی و تفسیر قرآن اشراف بسیار خوبی داشت و زندگی او بر مبنای اصول اسلامی پایه ریزی شده بود و به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در مسیر کمک به محرومان و مستضعفان از هیچ کوششی دریغ نمی کرد.

آرین منش: عسگر اولادی  پیرو حقیقی  ولایت فقیه بود/ زندگی او وقف رسیدگی به محرومان شده بود

آرین منش ادامه داد: در عرصه سیاسی نیز وی یکی از نمونه های است که دین و سیاست را در کنار هم پیگیری می کرد و تلاش او براین بود که در مسیر ولایت فقیه گام بردارد و هرگز در مشی سیاسی خود ذره ای از منویات و نظرات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب کوتاهی نکرد.

وی افزود: او در سال های آخر عمر خود در زمینه ایجاد وحدت ، انسجام و صلح در جامعه و رفع چالش های ایجاد شده در بین جریان های سیاسی تلاش کرد و حتی از آبروی خود در این مسیر دریغ و مضایقه نکرد.

خبرنگار: رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.