۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۷
کد خبر: 830206

تلاش ناتو برای کشاندن دایره نفوذ خود به اوکراین در پایان به جنگی رسید که تا چند روز دیگر سرمای زمستانش به مغز استخوان همه شهروندان اتحادیه اروپا خواهد زد، اما قرار نیست اعضای این ائتلاف نظامی دست از حماقت بردارند.

تلاش ناتو برای گسترش تنش‌ها

روز گذشته دبیرکل ناتو در سخنانی تأمل‌برانگیز اعلام کرد زمان پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف فرارسیده است. اسولتنبرگ باوجود هشدارهای مکرر روسیه درباره عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تأیید وابستگی اروپا به واردات انرژی از کشورهایی همچون روسیه، در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چین نیز گفت: «چین یک کشور دشمن نیست، اما در حال تقویت حضور نظامی خود است. نشست وزیران خارجه ناتو در بخارست درباره نحوه برخورد با چین تصمیم خواهد گرفت».
این اقدام دبیرکل ناتو در حالی انجام شده که پنجشنبه گذشته پوتین خواستار تشکیل نظام جدیدی برای پرداخت‌های بین‌المللی شد. همچنین روسیه در ادامه تغییر تاکتیک اساسی خود برای در دست گرفتن ابتکار عمل در میدان، با استقرار سامانه‌های پدافندی در شبه جزیره کریمه بدون اعلام علت این اقدام از یک سو و تلاش تاکتیکی در نزدیکی آب‌های بین‌المللی مرتبط با اروپا از سوی دیگر، سعی در متأثر کردن مسئله ترانزیت کالای اساسی به اروپا را دارد. عقب‌نشینی هوشمندانه روس‌ها از میدان نبرد زمینی در خرسون نیز در ادامه این فرایند تاکتیکی مسکو در مواجهه با غرب ارزیابی‌ می‌شود. پیش از این برخی کانال‌های تلگرامی اوکراینی اخباری مبنی بر تخلیه شهر آرنیاسنک منتشر کرده بودند که «اولگ کریوچکوف» مشاور رئیس این شبه جزیره آن را دروغ و شایعه خوانده بود.

خبرنگار: محمدی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.