چهار کتاب کوچک و مصور از زندگی آدم‌هایی که بازگو کردن انتخاب‌های مهم‌شان می‌تواند راه زندگی کودکان ما را عوض کند، مجموعه «قهرمان من» را تشکیل داده‌است.

 ۴ کتابی که می تواند راه زندگی کودکان و نوجوانان را تغییر دهد

به گزارش قدس آنلاین، فواید کتاب خواندن برای نوجوانان آن چنان وسیع است که می توان آن را به عنوان اساسی ترین رکن پرورش نوجوانان دانست.امروزه با وجود آن که تقریبا تمام افراد به اهمیت کتاب خوانی واقف هستند اما متاسفانه شاهد کاهش آمار کتاب خوانی در جامعه هستیم.در خصوص اهمیت کتاب خوانی و مجموعه کتاب «قهرمان من» با محمد علی جابری، مولف و مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان یاسوج به گفت وگو پرداختیم.

جابری، مولف کتاب ابتدا در ارتباط با مجموعه کتاب «قهرمان من» بیان کرد: این مجوعه جهت معرفی شهدا و الگوها به کودکان است.نوجوانان همیشه از نبود کتاب مفید و متناسب با سنین آن ها گله مند بودند و من تصمیم گرفتم زندگی نامه شهدا را با سبکی نو در حوزه کودک و نوجوان منتشر کنم.از کتاب «عمو قاسم» شروع کردیم و سعی کردیم سبک کتاب تعاملی باشد تا نوجوانان و کودکان بتوانند با کتاب ارتباط بیشتری برقرار کنند.به دلیل استقبال خوب مخاطبان،این کتاب به زبان های عربی،اسپانیایی و فرانسه ترجمه شد.پس از آن شروع به انتشار کتاب های «داداش ابراهیم»، «آقا محسن» و «آقا معلم» کردیم.

وی با اشاره به دلایل نامگذاری کتاب ها عنوان کرد: اکثر کودکان شخصی را که علاقه زیادی به او داشته باشند «عمو» خطاب می کنند و من تصمیم گرفتم اسم کتاب را «عمو قاسم» بگذارم و در این راستا داستانی را پیدا کردیم مبنی بر این موضوع که زینب محرابی«دختر شهید حسین محرابی» از حاج قاسم اجازه می گیرند که ایشان را عمو خطاب کنند.در مورد کتاب «داداش ابراهیم» باید بگویم که شامل ۲۲ داستان با راویان گوناگون است تا از شهید ابراهیم هادی، تصویری کامل و دلنشنین در خاطر نوجوانان سرزمین‌مان ثبت کند. «آقا معلم»۲۰ داستان از زندگی استاد شهید پر آوازه، شهید مرتضی مطهری است.

این مولف کتاب از دغدغه خود جهت آشنا کردن کودکان با سبک زندگی شهدا گفت و ادامه داد: کودکان و نوجوانان از کودکی خود به دنبال الگو هستند و معمولا با الگوهایی مواجه می شوند که واقعی و برمبنای فطرت نیستند و قصد دارند فرهنگ خود را به دیگران تحمیل کنند.در این راستا با توجه به این موضوع که دشمنان ما قصد دارند از نقطه ضعف ما که کودکان و نوجوانان هستند استفاده کنند و شخصیت آن ها را با ترفند های خود تغییر دهند، تصمیم گرفتم افرادی که به عنوان الگوی واقعی در جامعه ایرانی حضور دارند را به آن ها معرفی کنم.

 ۴ کتابی که می تواند راه زندگی کودکان و نوجوانان را تغییر دهد


مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان یاسوج یکی از راه های ایجاد شوق شهادت در نوجوانان را واقعی جلوه دادن آن ها دانست و گفت: قهرمانان ما نباید دست نیافتنی باشند. شهدا انسان های آزاده و وارسته بودند و در داستان های شهدا بارها به شوخ طبعی و انسان دوستی آن ها اشاره شده است. اگر ما قهرمانان خود را به صورت واقعی نشان دهیم،کودکان می توانند با آن ها همزاد پنداری و الگو برداری کنند.از طرفی باید هویت دینی و ملی نوجوانان را تقویت کنیم و اگر در این حوزه موفق باشیم آن ها عاشق شهادت و ایثار می شوند.

جابری به اثرات مفید کتاب خوانی اشاره کرد و افزود: کتاب برخلاف تلویزیون رسانه ای است که ذهن را درگیر خود می کند و اجازه فکر کردن را به ما می دهد اما تلویزیون و فضای مجازی سعی بر گرفتن تفکر کودکان دارند. اگر کتاب خوانی باعث دور شدن کودکان از فضای مجازی شود، نباید نسبت به ترویج آن بی تفاوت باشیم.ما از طریق کتاب خوانی می توانیم به داشته ها و معلومات خود اضافه کنیم و آن ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم.


 ۴ کتابی که می تواند راه زندگی کودکان و نوجوانان را تغییر دهد

وی با اشاره به کتاب هایی که در حوزه بزرگسال منتشر کرده است افزود: کتاب «مهارت هایی برای دعوت فرزندان به نماز»، کتاب «تقابل شیطان با نماز»، کتاب «سیه رویان» که ویژگی های دشمنان امام حسین(ع) را بیان می کند، کتاب «تکفیر در تشییع،تهمت یا حقیقت؟» در نقد وهابیت است که تهمتی را به اهل شیعه زده بودند و به آن ها پاسخ سختی داده می شود، از جمله کتاب هایی هستند که بزرگسالان هم می توانند از خواندن آن ها بهره ببرند.
 ۴ کتابی که می تواند راه زندگی کودکان و نوجوانان را تغییر دهد


این نویسنده کتاب در ادامه از همکاری خود با انتشارات «کتابک»، «جمکران»،«معارف»، «همای غدیر»گفت و ادامه داد: در حال حاضر مشغول چاپ رمانی به نام «جرات یا حقیقت» برای نوجوانان هستم که در این کتاب با توجه به آیات و روایات بهشت را برای آن ها توصیف می کنیم و همچنین مشغول نوشتن کتابی برای نشر زائر در ارتباط با حرم حضرت معصومه(س) هستم.

وی با گلایه از وضعیت نویسندگان و کتاب هایی که منتشر می کنند گفت: بعضی از انسان ها قلم بسیار خوبی دارند اما از آن استفاده نمی کنند و بعضی دیگر توانایی نوشتن کتاب را ندارند اما می نویسند. به عنوان مثال در ارتباط با حاج قاسم بالغ بر ۵۰۰ کتاب نوشته شده است و تعداد آن به قدری زیاد است که مخاطب بیشتر گیج می شود.اگر ما بتوانیم در هر حوزه ایی نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ کتاب با ویژگی های متمایز منتشر کنیم، می توانیم در جامعه مفید باشیم.اگر محتوای کتاب ها جذاب باشد حتی مخاطب گریزپا هم کتاب خوان می شود.

جابری در پایان با اشاره به چندین راهکار برای ایجاد شوق کتاب خوانی در کودکان و نوجوانان عنوان کرد: یکی از آن راهکارها معرفی کتاب های مفید با توجه به شخصیت،جنسیت و سن آن ها است. راهکار دوم برگزاری مسابقات در مدارس به شرط تهیه هدیه است.راهکار سوم این است که اگر بتوانیم در آموزش و پرورش مربیان و معلمان کتاب خوان تربیت کنیم قطعا قشر کودک و نوجوان هم به کتاب خوانی علاقه مند می شوند. در فضای مجازی یک جاذبه زودگذر و موقت وجود دارد که کودکان گرفتار آن می شوند اما اگر بتوانیم با بیان مضررات فضای مجازی جذبه آن را به حداقل برسانیم، اشتیاق کتاب خوانی در آن ها بیشتر می شود.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.