سمیه آباده کارگردان نمایش ناگفته‌های هشت سال زنانگی در گفت‌وگو با قدس آنلاین مطرح کرد: علی‌رغم تمام انتظاراتی که از هنرمندان برای فعالیت در حوزه ایثار و مقاومت وجود دارد،  ما هیچ حمایت به خصوصی را از جانب مسوولان و متولیان فرهنگی احساس نمی‌کنیم. برای حضور در این فضا بیش از هرچیز علاقه و میل قلبی‌ اهمیت دارد.

"ناگفته‌های هشت سال زنانگی" که دیدنی شد/ کارگردان: نمایش را با هزینه شخصی ساختم

به گزارش قدس آنلاین، بیست و هفتمین دوره جشنواره تئاتر تهران، ششم آذر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. این جشنواره امسال در سه بخش مسابقه، ایثار و سردار سلیمانی برگزار شد. در بخش ایثار، نمایش ناگفته‌های هشت سال زنانگی به کارگردانی سمیه آباده توانست جایزه بهترین کارگردانی، بهترین نمایشنامه و بهترین بازیگر زن را ازآن خود کند. به این بهانه با سمیه آباده کارگردان این نمایش گفت‌وگو کردیم.

آباده درمورد موضوع نمایش و دلیل انتخاب این سوژه به خبرنگار ما گفت: ناگفته‌های هشت سال زنانگی، روایتی از دو گروه از زنان است که به شکل‌های مختلف در دوران دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند؛ زنانی که شاید به اندازه مردان رنج و سختی جنگ را تحمل کردند اما عقب نکشیدند. سوژه این نمایش از علاقه قلبی و تحقیقات شخصی من نشأت می‌گیرد. در این نمایش از زنانی گفتیم که علی‌رغم زندگی عجیب و دشواری که در دوران دفاع مقدس گذراندند، اما بسیار کم به سراغ آن‌ها رفتیم.

"ناگفته‌های هشت سال زنانگی" که دیدنی شد/ کارگردان: نمایش را با هزینه شخصی ساختم

وی درخصوص جایزه بهترین بازیگر زن که به دو بازیگر نوجوان این نمایش اعطا شد گفت: اغلب بازیگران این نمایش، از جمله بازیگران نوجوان آن، هنرجوها و شاگردان خودم بودند. هنرجوهایی که حضور در این جشنواره برایشان شبیه رویا بود و در طی اجرا انس و الفت زیادی با دفاع مقدس و زنان فداکار و قدرتمند آن دوران پیدا کردند.

آباده درمورد مشکلات تمرین و نداشتن پلاتوی مشخص گفت: همین حالا هم که باید برای اجراهای بعدی آماده شویم، پلاتوی مشخصی دراختیار نداریم و برای مثال مجبوریم از منازل شخصی اعضای گروه استفاده کنیم. قبل از جشنواره هم اوضاع همین بود و متاسفانه چالش‌های زیادی داشتیم.

وی افزود: علی‌رغم تمام انتظاراتی که از هنرمندان برای فعالیت در حوزه ایثار و مقاومت وجود دارد، ما هیچ حمایت به خصوصی را از جانب مسوولان و متولیان فرهنگی احساس نمی‌کنیم. نمایش ناگفته‌های هشت سال زنانگی تماما از هزینه‌های شخصی تامین شده‌است. من هنرمند متمولی نیستم و از راه تدریس امرار معاش می‌کنم، با این حال برای ساخت دکور، نمایشنامه و... از پس‌انداز شخصی‌ام هزینه کردم. برای حضور در این فضا بیش از هرچیز علاقه و میل قلبی‌ اهمیت دارد.

آباده درمورد برگزیده شدن این نمایش در جشنواره تئاتر فجر گفت: این نمایش به احتمال زیاد با اضافه شدن یک کاراکتر و قصه‌ی‌ دیگر در بخش منطقه‌ای جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا خواهد کرد.

"ناگفته‌های هشت سال زنانگی" که دیدنی شد/ کارگردان: نمایش را با هزینه شخصی ساختم

وی ادامه داد: در طول تحقیقات سه ماهه‌ برای این نمایش، با موضوعات و سوژه‌هایی روبه‌رو می‌شدیم که حتی تصور کردن آن نیز برای ما سخت بود، درحالی که زنان این سرزمین با شجاعت و قدرت تمام، در دل این اتفاقات زندگی کردند، زنانی که بسیار کم به زندگی‌شان پرداختیم و نتوانستیم آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم.

این کارگردان تئاتر درپایان، درمورد استقبال مردم از نمایش و فضای جشنواره نیز گفت: استقبال مردم از نمایش بی‌نهایت خوب بود! مخاطبان خداروشکر ارتباط خوبی با کاراکترها و قصه نمایش برقرار کرده بودند و بازخورد بسیار خوبی هم از آن‌ها گرفتیم. جشنواره تئاتر تهران شاید یکی از بهترین جشنواره‌هایی بود که در آن شرکت کردم و در طول مدت حضور در جشنواره، یک فضای حمایتی و بسیار خوبی را تجربه کردم.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.