امروز سالروز درگذشت عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری پرآوازه و مشهور مصری است؛ کسی که صوت اعجاب انگیز قرآنش سفیر اسلام در شرق و غرب عالم شد.

چه کسانی با صدای عبدالباسط مسلمان شدند؟/ راز ماندگاری نام عبدالباسط در تاریخ

به گزارش قدس آنلاین، عبدالباسط در سال ۱۹۲۷، در روستایی از توابع شهر ارمنت در کشور مصر به دنیا آمد. زندگی در خانواده‌ای که با قران انس و الفت گرفته بود او را از بچگی شیفته قرآن و تلاوت آیات رحمانی آن کرد. او از شیفتگی‌اش به قرآن کریم در کودکی اینطور یاد می‌کرد: «در آن زمان همه خانه‌ها رادیو نداشتند و بیشتر در قهوه خانه‌ها می‌توانستیم رادیو گوش کنیم. من برای شنیدن تلاوت قرآن استاد شیخ رفعت و شیخ شعشاعی، سه کیلومتر راه پیاده می‌رفتم. »

بعد از حفظ قرآن در ده سالگی، عبدالباسط موفق شد قرائت قرآن را نزد استادی در روستای خودشان فرا بگیرد. استاد که به علاقه قلبی و استعداد بی‌نظیر عبدالباسط پی برده بود، او را با خود به محافل قرآنی گوناگون می‌برد تا در آنجا تلاوت کند. حمایت‌های استاد و صوت اعجاب انگیز عبدالباسط موجب شد تا در نوجوانی خیلی زود میان محافل قرآنی به شهرت برسد.

در ۱۹ سالگی وقتی به قاهره سفر کرد، در جشنی که به مناسبت میلاد پیامبر برپا شده بود، به سفارش یکی از آشنایان پذیرفت تا ۱۰ دقیقه، آیاتی از سوره‌ی احزاب را قرائت کند؛ اما این ده دقیقه قرائت اعجاب انگیز با تشویق فراوان حاضران، یک ساعت و نیم به طول انجامید! بعد از این بود که قرائت در رادیو قاهره به او پیشنهاد شد؛ رویایی که عبدالباسط از کودکی در سر داشت و هنگام گوش سپردن به صوت بزرگان، به آن می‌اندیشید، به واقعیت بدل شده بود.

با ورود عبدالباسط به رادیو، مرحله تازه‌ای در زندگی‌اش رقم خورد و پخش تلاوت‌های سحرانگیز و صدای جادویی عبدالباسط شهرت او را بیش از پیش افزایش داد. حتی تقاضای مردم در آن دوران برای خرید رادیو هم بیشتر شده بود! حالا دیگر افراد بیشتری می‌توانستند آیات قرآن را با صدای او در خانه‌هایشان بشنوند. بعد از آن بود که دعوت از عبدالباسط برای حضور در کشورهای دور و نزدیک شروع شد. او را نه فقط برای تلاوتش، که گاهی صرفا برای حضورش در یک مراسم دعوت می‌کردند؛ خیلی‌ها معتقد بودند که حتی حضور او نیز می‌تواند برای مردم شادی بخش باشد!

اما چرا بسیاری عبدالباسط را سفیر اسلام می‌داند؟

سفرهای عبدالباسط تنها به کشورهای اسلامی محدود نمی‌شد، او به گفته خودش به ۱۴ ایالت آمریکا که مسلمانان در آن حضور داشتند سفر کرد. بعد از تلاوت‌های او عده‌ زیادی شیفته کلمات قرآن شده و به دین مبین اسلام می‌پیوستند. او در خاطراتش نقل کرده است که در سفر به لس‌آنجلس ۶ نفر و در اوگاندا ۹۲ نفر بعد از شنیدن صدای او به اسلام روی آوردند!. محمدجواد پناهی قاری ممتاز کشورمان نیز نقل کرده است که بعد از تلاوت عبدالباسط در روستایی مسیحی نشین در آفریقا، ۹۰۰ نفر از ساکنان روستا مسلمان شدند! پس عنوان خوش‌صداترین سفیر و مبلغ دین اسلام به شایستگی برازنده اوست.

تلاوت‌های ماندگار

از ماندگارترین تلاوت‌های عبدالباسط می‌توان به حضور او در حرم کاظمین (ع) اشاره کرد که در تاریخ ماندگار شد. او درمورد این حضور گفته بود: « من عجیب تحت تاثیر معنویت فضای مجلس قرار گرفته بودم و قبل از تلاوت از امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) برای این تلاوت اجازه گرفتم.»

چه کسانی با صدای عبدالباسط مسلمان شدند؟/ راز ماندگاری نام عبدالباسط در تاریخ

در یکی از سفرهایش به اندونزی نیز ، در یک مسجد بیش از ۲۵۰هزار نفر تا صبح، ایستاده به تلاوت او گوش سپرده بودند.

عبدالباسط در مساجد مشهوری همچون مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجدالاقصی و مسجد ابراهیمی در فلسطین به تلاوت پرداخته است. یکی از آرزوهای بزرگ او قبل از مرگ نیز این بود که بتواند دوباره در مسجدالقصی قران تلاوت کند.

درگذشت

سرانجام در سال ۱۹۸۸ میلادی، این قاری مشهور و پرآوازه، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، براثر ابتلا به سرطان حنجره، دیابت و التهاب کبد از دنیا رفت اما میراث ارزشمندی را از خود برای آیندگان به یادگار گذاشته است؛ میراثی از جنس صدا و کلمات قرآن که از ذهن‌ها پاک نخواهد شد.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.