طرح آموزشی «زندگی به سبک رضوی» برنامه‌ای است که با هدف افزایش صیانت و اعتلای کارکرد خانواده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی و مجموعه نهادها و تشکل‌های مردمی برای زائران و مجاوران به ‌ویژه زوج‌های جوان توسط مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.

همراهی با زوج‌های جوان در «زندگی به سبک رضوی»

زوجین جوان در این طرح به مدت سه سال از خدمات آموزشی، حمایتی و مشاوره بهره‌مند ‌می‌شوند. طرحی ارزشمند که می‌تواند نقش مهمی در مناسبات اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده ایفا کند.

اردوی زیارتی با طعم آموزش و مشاوره
فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی درباره طرح «هم‌سایه» گفت: «این طرح بخشی از طرح بزرگ «زندگی به سبک رضوی» و یکی از طرح‌های مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی است که از یک سال و نیم پیش ویژه زوجین سراسر کشور شروع ‌شده است».
دژبرد افزود: «زوج‌های جوان از سراسر کشور پس از نام‌نویسی به‌ صورت گروهی در قالب اردوهای سه‌روزه به مشهد مشرف شده و ضمن استفاده از خدمات رفاهی و زیارت بارگاه منور رضوی، در دوره‌های آموزشی شامل روان‌شناسی زن و مرد، مهارت‌های زندگی و خانواده که در زائرشهر رضوی و حرم مطهر برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند».
وی ظرفیت هر اردو را ۱۲۰ تا ۱۴۰ زوج اعلام و بیان کرد: «برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در این اردو به ‌صورت مبدأ تا مبدأ طراحی‌ شده و در طول مسیر نیز برنامه‌هایی برای این عزیزان در نظر گرفته ‌شده است».
وی ادامه داد: «دومین اردوی طرح «هم‌سایه» با حضور ۱۴۰ زوج در قالب چهار گروه برگزار شد که دو گروه از استان مرکزی، یک گروه از کرمان و یک گروه از خراسان شمالی بودند. جشن ازدواج، یکی از بخش‌های اردوی سه‌روزه است که در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. زوجین در این سه روز در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و خدمات مشاوره در حوزه سبک زندگی دریافت می‌کنند».

تداوم آموزش‌ها به همت کانون‌های خادمیاری
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: «پس از اردو و بازگشت به استان‌ها روند آموزش و مشاوره طبق روال طرح زندگی به سبک رضوی از طریق کانون‌های خادمیاری خانواده در استان‌ها ادامه خواهد داشت».
دژبرد بیان کرد: «آموزش‌های کاربردی و مهارتی در زمینه تحکیم، توسعه و تعالی خانواده برای زوجین جوان زائر و مجاور مشهد مقدس و همچنین زوجین سراسر کشور که در یک سال گذشته ازدواج کرده‌اند، در قالب یک برنامه مدون آموزشی با بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارها برای یک دوره حدود سه‌ساله مطابق با یک نظام انگیزشی و ارتقایی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود».
وی در خصوص طرح «سبک زندگی رضوی» تصریح کرد: «این طرح از ابتدای تأسیس مرکز بانوان آغاز به کار کرده است. حدود ۱۹ هزار زوج مشهدی و زائران غیرمشهدی که در زمان‌های کلاس‌ها در مشهد حضور داشتند، در طرح «سبک زندگی رضوی» از خدمات مشاوره‌ای و کلاس‌ها استفاده کرده‌اند و هزار زوج نیز از مناطق محروم مشهد با ۱۰ سرفصل آموزشی زیر پوشش قرار گرفته‌اند».

آموزش ۲۰ هزار زوج در سال ۹۸
سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی یادآور شد: «در طرح «هم‌سایه» نیز تا پایان سال ۹۷ پذیرای
۳ هزار زوج بودیم و در سال ۹۸ نیز بر اساس امریه تولیت معظم به ۲۰ هزار زوج از سراسر کشور خدمات ارائه کردیم».
وی افزود: «آموزش‌های کاربردی و مهارتی برای زوجین جوان زائر به صورت حضوری با بهره‌گیری از روش‌های سخنرانی، همایش عمومی، کارگاه آموزشی و در بخش آموزش مکاتبه‌ای از طریق ارائه کتاب، جزوه، بروشور، فلش‌کارت و در بخش آموزش‌های غیرحضوری و مجازی با بهره‌گیری از روش‌های ارتباط مجازی مانند سایت، لوح فشرده، نرم‌افزار قابل نصب روی گوشی همراه، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و غیره ارائه می‌شود».
دژبرد ثبت رسمی ازدواج حداکثر تا تاریخ یک سال پیش از تاریخ نام‌نویسی را شرط حضور در این طرح دانست و بیان کرد: «علاوه بر دریافت مشاوره و آموزش رایگان به مدت سه سال، بهره‌مندی از عنوان خادمیاری افتخاری حرم حضرت رضا(ع)، شرکت در اردوهای سه روزه و یک روزه در مشهد مقدس و خارج از آن، دریافت بسته‌های فرهنگی، آموزشی و مشاوره‌ای و استفاده از غذای متبرک مهمانسرا از جمله امتیازات حضور در این طرح ارزشمند است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.