طراح دکور برنامه دعوت گفت: برنامه های تلویزیونی ما به سمت دکورهای کپی می روند. رنگ بندی، فرم و غیرتکراری بودن دکور، قلابی برای جذب و ارتباط با مخاطب است.

دکورهای کپی؛ ضربه مهلک به جذب مخاطب / از سرنوشت دکور برنامه های تلویزیونی تا مینیمال شدن دکورها

در سال های اخیر شاهد بودیم که نام برخی برنامه های تلویزیونی به واسطه دکور جدید، متفاوت یا حتی کپی شده از نمونه خارجی سر زبان ها افتاد و مخاطب زیادی را جذب کرد. حقیقت این است یک دکور خوب و حرفه ای در جذب مخاطب برنامه تلویزیونی بسیار موثر است. تهیه کنندگان برنامه ها هم به این نکته پی برده اند و در یک رقابت تنگاتنگ سعی می کنند بهترین دکور را از آن برنامه خود کنند. در ادامه با علی مینایی، طراح دکور برنامه های تلویزیونی تنها مسیر و دعوت به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

مینایی، طراح دکور برنامه دعوت درباره چگونگی ورودش به این حرفه می گوید: من به برنامه های کورل و فتوشاپ مسلط بودم و بر حسب علاقه به فضای گرافیکی شروع به اتود زدن طرح های مختلف کردم، بعد طراحی متوجه شدم تغییر شکل و فرم دکور برنامه ها امکان پذیر است و می توانم طرح هایم را در مقیاس بزرگ تر اجرا کنم. آنها را به دوستان پیشنهاد دادم، وارد فضا شدم و با تلفیق فضای ایرانی، اسلامی و سنتی ترکیب خوبی بدست آوردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

طراح دکور برنامه تنها مسیر یک دکور خوب را در جذب مخاطب موثر دانست و عنوان کرد: طبیعتا اگر دکوریک برنامه تلویزیونی جذاب باشد، مخاطب ناخودآگاه پای برنامه می نشیند. اگر مخاطب بعضی برنامه ها کم است یک قسمتی از آن به مجری برنامه و قسمت عمده آن به دکور برمی گردد. رنگ بندی، فرم و غیرتکراری بودن دکور، قلابی برای جذب و ارتباط با مخاطب است.

مینایی درباره هزینه های طراحی یک دکور برنامه تلویزیونی گفت: اگر با وضعیت اقتصادی الان بگوییم خیلی نرخ مشخصی ندارد. در فضای اجرایی باید ببینیم متراژ و مواد اجرایی کار چقدر است. بعضی برنامه ها تک قسمتی است و تهیه کنندگان برای متریال و ساخت دکور هزینه کمتری می کنند. اما برای برنامه هایی مانند مسابقات تلویزیونی که می خواهند ماندگار و ثابت باشد طبیعتا هزینه متفاوتی اعمال می شود. به طور کلی نرخ مشخصی ندارد.

سرنوشت دکور برنامه های تلویزیونی

طراح تایپوگرافی برنامه گپ نشینی در پاسخ به این سوال که سرنوشت دکورها بعد از پایان برنامه چه می شود، بیان کرد: بعد از اتمام برنامه سرنوشت دکور به کارگردان و تهیه کننده بستگی دارد. برخی اوقات قسمت های مختلف دکور را به برنامه های دیگر می دهند، گاهی هم تبدیل به ضایعات می شود.

علی مینایی با تاکید بر اینکه سعی می کند بیشتر از ظرفیت نمادهای ایرانی اسلامی در برنامه ها استفاده کند گفت: استفاده از نمادها بستگی به موضوع برنامه، کشش مخاطب و محتوا برنامه دارد. گاهی از خود فضا برای دکورسازی استفاده می کنیم و یک دکور تلفیقی می شود. به این شکل به واسطه دکور به فضای اصلی هم دقت و توجه بیشتری می شود. در تمام برنامه ها نمی شود از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده کرد، اما ما تمام سعی مان را می کنیم.

دکور مینیمال مخاطب پسندتر است

وی با اشاره به مینیمال شدن دکور برنامه ها در جهان گفت: دنیای امروز در تمام موارد طراحی لوگو، طراحی دکور و ... به سمت مینیمالیست رفته است. تک رنگ، تک فرم و توجه به سمت اصل موضوع یعنی هرچه ساده تر و اصطلاحا مینیمال تر مخاطب پسند تر. اگر قبلا یک فرم و ۴ رنگ داشتیم، الان از یک فرم و ۲ رنگ استفاده می شود. البته یک چیز ثابت نیست و بستگی به کارگردان دارد؛ مثلا در فضای کودک فضای مینیمال کمتر استفاده می شود و از رنگ های مختلف بهره می برند. اما در برنامه های گفت و گو محور از دکور مینیمال استفاده می کنند تا حواس پرتی کمتر شود.

وی افزود: در ۵ سال اخیر بیشتر کارهای من در فضای مینیمال با فرمت های مختلف بوده، چون مخاطب پسندتر است. پرمخاطب ترین دکوری که طراحی کردم برای برنامه پاسداشت ادبیات دفاع مقدس بود که از ۵ شبکه تلویزیونی در سال ۹۵ پخش و بزرگترین دکور در آن سال در همدان شناخته شد.

دکور کپی باعث دفع مخاطب می شود

مینایی درباره چالش ها و مشکلات این صنعت بیان کرد: یکی از مشکلات ما در فضای طراحی دکور و گرافیک، کپی کاری طراحان است. معروفین طراحی دکور هم به سمت ایده پردازی نو نمی رود و متاسفانه تقلید می کنند. خود طراح به سنت و فرهنگ کشور خودش فکر نمی کند تا به طرحی برسد. از کشورهای دیگر کپی و به فرمت ایرانی تبدیل می کند! اینطوری ذهن مخاطب را سمت فرهنگ سایرکشورها می برد. طراحان از فضای اجرایی ترس دارند، مخاطبان و تهیه کنندگان هم از طرح های کپی استقبال می کنند! غالب برنامه های تلویزیونی ما به سمت دکورهای کپی می رود. مخاطب اگر از این موضوع آگاهی داشته باشد چه بسا برنامه را نگاه هم نکند چه برسد به استقبال از طراحی دکور. اگر عکس دکور برخی برنامه های خارجی را با دکور برنامه های تلویزیون خودمان مقایسه کنیم کاملا متوجه تقلیدی بودن طراحی می شویم، صرفا شرکت کنندگان و مجری تغییر پیدا کرده، وگرنه همان برنامه با ذره ای تغییر رنگ است. این موضوع برای آینده کشور ما خوب نیست، چون مخاطب دائم با دکور یک برنامه درگیر است. کپی کاری بر روی دفع مخاطب تاثیرگذار است.

خبرنگار: لیلا نوعی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.