یک مطالعه تحقیقاتی نشان داد که نرخ بیکاری در میان جوانان سعودی افزایش یافته و این امر ناشی از عملکرد ضعیف مقامات سعودی است.

افزایش نرخ بیکاری در میان جوانان سعودی

به گزارش قدس آنلاین، یک مطالعه تحقیقاتی تخصصی که توسط بنیاد «ملک خالد» در عربستان سعودی منتشر شد، وعده‌های دروغین «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و موفقیت‌های دروغینی را که وی برای چشم‌انداز اقتصادی خود در سال ۲۰۳۰ تبلیغ می‌کند، فاش کرد.

این مطالعه تحقیقاتی واقعیت بیکاری جوانان در عربستان سعودی را برجسته می کند. باوجود وعده‌های مقامات سعودی در خصوص کاهش بیکاری در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰، درصد بیکاری در این کشور افزایش یافته است.

درحالی که نرخ جوانان بیکار که در حوزه آموزش و تحصیل مشغول نیستند در سال ۲۰۱۵ ۱۶.۱ درصد بود ، در اواسط سال ۲۰۲۱ به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

نتایج این مطالعات تحقیقاتی نشان داد که بزرگترین دغدغه جوانان سعودی همچنان دسترسی به شغل مناسب است .

بر اساس گزارش این مطالعات تحقیقاتی، از هر چهار جوان در عربستان یک نفر (بین ۱۵ تا ۲۴ ساله که در این مطالعه گنجانده شده است) تحصیل و آموزش را رها می‌کند.

در این گزارش سوالی مطرح شد که متخصصان پاسخی برای آن پیدا نکردند: «۲۵ درصد جوانان بدون کار و تحصیل و آموزش چه می‌کنند؟ زندگی آنها چگونه است؟ دلایل بیکار ماندن آنها چیست؟ ، دلیل ین بیکاری چالش‌های خانوادگی و اجتماعی است؟ یا سیستم های اقتصادی یا عدم حمایت دولت؟

نتایج حاصل از مطالعه میدانی به این نتیجه رسید که جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در توانایی ترسیم مسیر زندگی خود به طور مستقل و آگاهانه با مشکلاتی روبرو هستند که منجر به عدم فعالیت اجتماعی و اقتصادی آنها شده است.

شایان ذکر است که ترجیحات جوانان برای اشتغال در مشاغل دولتی بود که معتقد بودند مشاغل ایمن و پایدار است .

در این تحقیق همچنین اشاره شده است که دارندگان مدرک دانشگاهی نگرانی بیشتری در خصوص بیکاری خود دارند.بسیاری از آنها همچنین از اینکه مجبور شدند مدرک دانشگاهی خود را برای به دست آوردن شغل نظامی یا امنیتی رها کنند ، ابراز ناراحتی کردند.

بسیاری از جوانان سعودی نیز از اقدامات کارفرمایان در خصوص کار طولانی مدت و تاخیر در پرداخت دستمزد انتقاد کردند.

تعداد جوانان (۱۵ تا ۲۴ سال) در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که در خارج از کشور به کار و تحصیل و آموزش مشغولند، افزایش یافته و این امر نشان دهنده تأثیر نامطلوب برنامه توسعه ظرفیت انسانی تحت چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان است.

این گزارش همچنین نسبت به میزان خطرناک «اختلالات سلامت روان» در گروه های سنی جوان در عربستان هشدار داد که ۴۰ درصد از سنین (۱۵ تا ۲۴) و همین تعداد از سنین (۲۵ تا ۳۴) از اختلالات روانی رنج می برند.یکی از دلایل این اختلالات روانی نگرانی در مورد فرصت‌های شغلی و امنیت شغلی در کشوری است که اقتصاد آن به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان نام برده شده است.

تحقیقات میدانی بنیاد ملک خالد با مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای اصلاح موقعیت و شرایط جوانان ارائه شد که مهم‌ترین آنها «تأمین فرصت‌های شغلی مناسب و تأمین مالی برای جوانان » است. این امر نیز به وضوح نشان دهنده ضعف نقش دولت و ناکارآمدی برنامه‌های آن با وجود وعده های مکرر است.

اقتصاد عربستان سعودی در مقابله با بحران بیکاری علی‌رغم وعده‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است.

با وجود «اصلاحات اقتصادی» که بیش از دو سال پیش آغاز شده است و آن‌گونه که ولیعهد سعودی در خصوص چشم‌انداز خود تبلیغ می‌کرد، فرصت‌های شغلی یا توسعه سایر صنایع غیرنفتی توفیق چشمگیری ایجاد نشده است.

دولت عربستان برای کاهش نیروی کار خارجی تدابیر مختلفی از جمله بومی‌سازی مشاغل و استفاده از سعودی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی اتخاذ کرد و تصمیم گرفت «سعودی کردن اقتصاد» را به‌عنوان یکی از ارکان چشم‌انداز ۲۰۳۰ توسعه دهد اما سیاست‌های دولت در بومی‌سازی بی‌هدف شغل‌های سبک به وقوع فجایع در بازار و وخیم شدن وضع کاری نیروی کار منجر شد.

بسیاری از کاربران و منتقدان سعودی به ماهیت مشاغل موجود و دستمزد پایین ، مانند کار به عنوان پیشخدمت در رستوران‌ها و کافه‌ها، یا به عنوان مامور نگهبانی در مجتمع تجاری یا سایر موسسات اعتراض کردند. بسیاری از کاربران از عدم شفافیت ارقام منتشر شده انتقاد کردند، با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل امروزی در عربستان سعودی به دلیل بازدهی مالی پایین و ناتوانی در تأمین معاش خانواده و یا عدم اطمینان از تداوم آن‌ها در واقع باید در رده «بیکار» طبقه بندی شوند.

بیکاران سعودی بارها تاکید کردند که مقامات سعودی نتوانسته‌اند بیکاری را کاهش دهند و به وعده‌هایی که داده‌اند عمل نکردند. این افراد به دنبال مجموعه‌ای از وعده‌های مقامات مبنی بر حل بحران بیکاری، خواستار راه‌حلی برای سنجش مهارت‌ها و شایستگی افراد بیکار شدند. جوانان عربستان سعودی که در دانشگاه‌های آمریکایی، اروپایی و سعودی تحصیل کرده اند، از بیکاری خود و در عین حال حضور مدیران خارجی در این کشور که دارای مدارک تقلبی هستند، ولی در رأس امور قرار دارند، در رنج و عذابند.

رژیم آل سعود فرصتهای شغلی شهروندان سعودی را از بین می برد و زندگی آنها را با سختی مواجه کرده است در مقابل، صدها میلیون دلار را در جنگ با یمن و حمایت مالی از گروههای تروریستی در سوریه هزینه می‌کند.

اوضاع امنیتی، سیاسی و اقتصادی عربستان از زمان «محمد بن سلمان» وخیم‌تر شده است. افزایش نرخ بیکاری و افزایش کسری بودجه و همچنین رکود اقتصادی در این کشور در حال افزایش است. فعالان سعودی از وخامت شدید و مداوم در عربستان به دلیل سیاست‌های متزلزل دولت سعودی و ارتکاب جنایت‌های مختلف در داخل و خارج عربستان رنج می‌برند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.