رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس، تاکید کرد: باید برای مدیریت بازار غیررسمی ارز تدبیری اندیشیده شود و باید یا ارز به آن تزریق شود یا اینکه بتوانیم جلوی خروج سرمایه ها را بگیریم.

جوکار: برای مدیریت بازار غیررسمی ارز تدبیری اندیشیده شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد صالح جوکار با اشاره به نوسانات بازار ارز و راهکارهای مدیریت آن، بیان کرد: نباید حوزه اقتصادی کشور به دلار وابسته باشد و با نوسان نرخ ارز به تورم و گرانی دامن زده شود؛ از سالیان پیش بنا بود تا وابستگی کشور به دلار کاهش پیدا کند. نکته اساسی این است که دولت یک جراحی اقتصادی انجام داد اما در کنار آن تحول ساختار اقتصادی که مورد تاکید حضرت آقا بود به طور واقعی انجام نشد.

بدون تغییر در ساختار اقتصادی جراحی مشکل گشا نیست

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه اقتصادی باید با نگاهی جامع یک بسته تعریف شود،‌ اظهار کرد: ما نمی توانیم جراحی اقتصادی انجام دهیم در حالی که ساختار اقتصادی کشور را تغییر ندهیم. یقینا جراحی اقتصادی به این شیوه نمی تواند مشکل اقتصادی کشور را حل کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی گفت: همچنین ناآرامی های اخیر نیز سبب شد تا بخشی از سرمایه ها از کشور خارج شود که نتیجه آن کمبود ارز در بازار غیر رسمی و رشد تقاضا بود.

وی عنوان کرد: با توجه به کمبود ارز در بازار غیر رسمی و بالا بودن میزان تقاضا شاهد افزایش نرخ ارز هستیم. از سوی دیگر افزایش پایه پولی در سایه نقدینگی در طول سالیان گذشته منجر به رشد تورم و گرانی ها شده است.

مجلس و دولت باید با همفکری برای مدیریت بازار غیر رسمی ارز گام بردارند

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی، تیم اقتصادی دولت باید با جدیت به تمام این موضوعات بپردازد.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: بحث بانک ها، خلق پول و انقباض اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد. ما کمتر تسهیلات را به بنگاه های اقتصادی واگذار کردیم و امروز خود این بنگاه ها دچار مشکل شده اند. برای درمان مشکل اقتصادی باید راهکارهای دیگری پیش گرفته شود.

جوکار گفت: هم مجلس و هم دولت باید با همفکری با یکدیگر برای مدیریت بازار ارز گام بردارند. مدیریت بازار رسمی ارز در دست دولت است اما برای مدیریت بازار غیر رسمی ارز باید تدبیری اندیشیده شود و باید یا ارز به آن تزریق شود یا اینکه بتوانیم جلوی خروج سرمایه ها را بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.