گروه اقتصادی- محبوبه ناطق - گاه یک خبر چنان در هیاهوهای رسانه ای استتار می‌شود که حتی خبرنگاران زبده هم دور زده می‌شوند .

گرانفروشی کردم، جریمه‌اش را می‌دهم!

 

 باید خبر را ساده نوشت و قابل فهم ؛ شاید این دلیلی باشد برای پرداخت دوباره ای به سوژه ای تکراری و تاریخ مصرف گذشته . نقدا این مقدمه را داشته باشید تا بعد .

لبخند بزن
یک نماینده تهران در مجلس گفت: در حالی که زمزمه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی از سال گذشته شروع شده بود، آمارها نشان می‌داد که در 6 ماهه نخست امسال حدود نیم میلیارد دلار خودروی لوکس وارد کشور شده که چیزی حدود 78 درصد این مبلغ یعنی 265 میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهایی مثل پورشه و بنز و امثال آن مصرف شده است.
این نماینده که عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است و زهره طبیب زاده نوری نام دارد، به واردات سال گذشته هم اشاره می‌کند و می‌گوید : پارسال 40 هزارخودروی سواری لوکس به کشور وارد شده است که ارزش آن حدود 830 میلیون دلار بوده است.یعنی70 شرکت وارد کننده خودرو، 418هزار میلیارد تومان با دلار 1226 تومانی هزینه صرف کرده‌اند تا 15 هزار و 500 دستگاه خودرو وارد شود .اما جالب تر اینکه وقتی تشت رسوایی دوستان وارد کننده ما می‌افتد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده محض خالی نبودن عریضه، این شرکتها را جریمه می‌کند، آن هم با رقم 126 میلیارد تومان البته برای 4 شرکت وارد کننده خودرو که فقط 15 میلیارد تومان آن احصا می‌شود.
شما بودید ترسی از این جریمه‌ها داشتید؟ خوب وارد کنندگان عزیز ما هم خوشحال، دست به جیب شدند تا با کمال میل جریمه‌ها را بپردازند و مابه التفاوت آن را در جیب مبارک بگذارند .
بدون شرح
بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد که از محل واردات هر دستگاه خودرو به ایران بین 30 تا 50 درصد سود خالص به حساب واردکنندگان می‌رود.
گران ترین خودروی وارداتی در این حوزه هیوندای سنتیننتال است که در بازار بیش از 155 میلیون تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که با احتساب تعرفه 130 درصدی، هر دستگاه از این خودرو به قیمت 120 میلیون تومان وارد ایران می‌شود. همچنین کیا سورنتو در بازار 95 میلیون تومان قیمت دارد، در حالی که قیمت این خودرو با احتساب تعرفه واردات 51 میلیون تومان است. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد در سال 90 افزون بر 39 هزار و 404 دستگاه خودرو به کشور وارد شده که متوسط قیمت واقعی این خودروها قبل از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی، معادل 21 هزار دلار بوده است.بررسی روند واردات می‌گوید: واردات خودرو در تمام سال 90 با ارز دولتی انجام شده و گران ترین ارز هزینه شده برای واردات خودرو در اسفند ماه بوده که در این دوره متوسط قیمت هر دلار هزینه شده برای واردات به رقمی معادل 1216 تومان رسیده است.
براساس آمار گمرک، قیمت چند مدل خودروی وارداتی در کشور را محاسبه کنیم به ارقام جالبی در مورد میزان سود وارد کنندگان خودرومی رسیم، سود واردات یک خودروی پورشه پانورامای 420 میلیونی رقمی معادل 40 درصد است، برای یک لکسوس 175 میلیون تومانی معادل 118 درصد و برای یک دستگاه تویوتایاریس هاچ بک که در هند تولید می‌شود، معادل 91 درصد!
اگر با احتساب همین قیمتها کف سود واردات خودرو را سرجمع 889 میلیارد تومان خودروی وارداتی طی سال 90 محاسبه کنیم به رقمی معادل 356 میلیارد تومان می‌رسیم، یعنی کف سود واردات خودرو طی تنها یک سال .

کی بود کی بود من نبودم
در حالی که در ماه‌های اخیر، به دنبال التهابات وشرایط بحرانی اقتصاد کشور، بازار خودرو نیز دچار نوسانات و نابسامانی شدیدی شد، در این اوضاع واردکنندگان بدون درنظر گرفتن حقوق مصرف کننده به گرانفروشی و احتکار پرداخته و حالا حتی حاضرند ولو به قیمت جریمه بسیار سنگین به پرکردن جیبهای خود از این راه ادامه دهند.ظاهرا گران‌فروشی به‌قدری درآمد زاست که وارد‌کنندگان ترجیح می‌دهند به گران‌فروشی ادامه داده و جریمه‌اش را هم بپردازند.در این میان از جریمه های تعیین شده فقط 15 میلیارد به گفته معاون بازرسی سازمان حمایت به دست آمده و وصول شده است .
این خبر روز سوم آبان‌ماه روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و در حالی که اعلام شد واردات خودرو‌ها به اولویت بندی 8 و 9 انتقال یافت و فعلا ثبت سفارشی صورت نمی‌پذیرد وارد کنندگان خودرو اعلام کردند سایت ثبت سفارش باز است و این کار ادامه دارد .
مجتبی فراهانی، معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همان زمان افزود: شرکتهای متخلف تا پیش از اولویت بندی کالاها اقدام به واردات خودرو کرده بودند و بدون در نظر گرفتن ارز مرجع، اقدام به گرانفروشی و عرضه خودرو با قیمت ارز آزاد کردند .

شناگران قابل
نکته این است که آیا قرار است این جریمه ها، دهان بند مردمی باشد که برای آمدن یکی دو صفر کنار در آمدشان تلاش می‌کنند و خود را زیر پای غول گرانی له شده می‌بینند ؟یعنی هیچ کس تصور نمی‌کرد بهانه ارز در دست وارد کنندگان ممکن است به حربه ای قوی و بُرنده برای اقتصاد ما در آید؟
به هر حال وارد کنندگان خودرو که از کره مریخ نیامده‌اند اسم و رسمشان در لیست وارد کنندگان هست. چطور می‌شود برخی مسؤولان روی رفتار اقتصادی مردم در چند سال بعد پیش بینی و برنامه ریزی می‌کنند اما از موج سواری واردکنندگان غفلت می‌کنند.همواره همینطور بوده که در برهه‌هایی گروهی سود جو منتظر اتفاقات و بحرانهای اقتصادی می‌نشستند تا از تهدیدات فرصت بسازند و بار خود را برای همیشه ببندند و قول می‌دهم اگر من و شما هم سرمایه می‌داشتیم کاری می‌کردیم که این 70 شرکت بزرگ کردند ؛ بله ما شناگران قابلی هستیم آب نمی‌بینیم.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.